Syv antikke dødssynder på syv moderne kunstmuseer

Antikke dødssynder på moderne kunstmuseer

Kunst og Udstillinger Skrevet af: Andreas Vinther Jensen 28 Feb 2017
Del på facebook
Facebook

Antikke dødssynder på moderne kunstmuseer

Syv museer—syv dødssynder. Et samarbejde på tværs af en række midtjyske kunstmuseer har genfortolket kristendommens klassiske dødssynder. Men hvordan passer præmiddelalderlig teologi ind i et postmoderne samfund?

Der er synd—og så er der dødssynd. For den katolske kirke er der en væsentlig forskel:

I Romerbrevet skriver Paulus: ”Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.” Lige siden har katolicismen betragtet synd som en svaghed i menneskets vilje. Synd er noget, der sker, fordi man ikke kan modstå fristelsen. Ånden er villig, men kødet er svagt.

Foto: Katja Bjørn
Se store billeder her →
Katja Bjørns videoinstallationer The pleasure of Envy og Envy my belove kan ses ved hhv. Vor Frue Kirke og SønderCenteret i Skive.
Foto: PR-foto Skovgaard Museet
Se store billeder her →
Fra udstillingen Hovmod af Rebecca Louise Law. De blomster, der visner og falder fra loftet på Skovgaard Museet, samles indgår til efteråret i et nyt værk.

Men den tidlige ørkenkristendom kom på den tanke, at der findes synder, der er værre end disse svaghedssynder. At der findes synder begået med fuldt overlæg, som et oprør mod Gud selv. De blev kaldt dødssynder, og det var pave Gregor den Store, der i slutningen af det sjette århundrede udformede den liste, vi kender i dag: Hovmod, grådighed, begær, misundelse, fråseri, vrede og dovenskab.

Læs også: Plads til performance

Fra Skærsild til Skive

Siden middelalderen har dødssynderne været en kilde til inspiration for kunsten og litteraturen. I Den Guddommelige Komedie må Dante bestige Skærsildsbjerget på vej op til Himlen. Ved indgangen til Skærsilden møder han en engel, der ridser de syv synder ind i hans pande. På sin vej op ad bjerget konfronteres han med sine synder og renses for dem inden han møder sin elskede Beatrice i det jordiske Paradis. Lige siden Dante har dødssynderne været ridsede ind i vores kulturelle bevidsthed.
Foto: Ken Adlard
Se store billeder her →
Amerikanske Jenny Holzer kan desuden opleves på Bispetorv i Aarhus, hvor hun udstiller lysinstallationen For Aarhus indtil d. 3. marts.
Foto: Steinar Haga Kristensen
Se store billeder her →
Steinar Haga Kristensens Gleaners på Holstebro Kunstmuseum drager inspiration fra franske Millets Des glaneuses fra 1857.

Og nu er dødssyndernes betydning for vor tid igen taget op. I anledning af Aarhus2017 er et samarbejde mellem syv midtjyske museer kommet i stand, hvor danske og internationale kunstnere giver deres bud på, hvordan disse synder skal forstås i dag. Er grådighed blevet en dyd? Hvornår bliver begær til vold? Står hovmod for fald, eller har mennesket endegyldigt besejret naturen? sin skæbne? sin Gud?

Hermed indledes en serie af essays, der vil udforske dødssyndernes aktualitet i vores samfund og deres udformning hos en række samtidskunstnere. Jeg har rejst rundt i den midtjyske skærsild fra synd til synd og besøgt Museet for Religiøs Kunst i Lemvig, Holstebro Kunstmuseum, Muse®um i Skive, Skovgaard Museet i Viborg, Randers Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum og Glasmuseet i Ebeltoft, hvor kunstnere som Steinar Haga Kristensen, Rebecca Louise Law og Christian Lemmerz giver nye udtryk til gamle dogmer.

Foto: PR-billede Horsens Kunstmuseum
Se store billeder her →
'At vrede, aggression, had, vold og frygt oplagt bliver brugt manipulerende politisk er jo ikke noget nyt...' - Martin Erik Andersen
Foto: Anders Sune Berg
Se store billeder her →
På Randers Kunstmuseum har Christian Lemmerz' morbide marmorskulpturer indtaget salene side om side med den enorme serie tegninger Dante's Dream.

Religion og kunst træder i disse værker frem for beskueren og tvinger os til at genoverveje, hvordan vi har indrettet os som samfund. Hvilken plads spiller et begreb som synd i vores sekulære, desakraliserede verden, og hvad kan det sige om vores verden og værdier?

Læs også: Krop om ord om billeder

Foto: PR-foto Glasmuseet Ebeltoft
Se store billeder her →
Fra udstillingen Dovenskab på Glasmuseet Ebeltoft af de to mexicanske kunstnere, Einar og Jamex de la Torre.
Foto: PR-foto Glasmuseet Ebeltoft
Se store billeder her →
Fra udstillingen Dovenskab på Glasmuseet Ebeltoft af de to mexicanske kunstnere, Einar og Jamex de la Torre.

Læs de 7 essays om de 7 dødssynder:

VREDE I DEN MIDTJYSKE SKÆRSILD , Horsens Kunstmuseum

BEGÆRET ÆDER SJÆLEN OP, Randers Kunstmuseum

HOVMOD I FRIT FALD , Skovgård Museet, Viborg

FRÅSERI, FORTÆRING OG FORBRUG, Museet for Religiøs kunst, Lemvig 

UHÆMMET GRÅDIGHED I HOLSTEBRO, Holstebro Kunstmuseum 

DOVENSKAB - RODEN TIL ALT ONDT... , Glasmuseet i Ebeltoft

MISUNDELSE INDTAGER SKIVES GADER, Muse®um, Skive

 

Fakta

Udstillingskatalog

De syv forskellige udstillinger kan se på hvert sit museum i perioden 04.02. 2017 – 28.05. 2017. Køber du billet til én af udstillingerne, kan de øvrige ses med 20% rabat mod forevisning af særbillet, som udleveres ved besøg på museerne.

De medvirkende museer er:

Holstebro Kunstmuseum: Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg.

Museet for Religiøs Kunst: Barbara Kruger

Muse®um Skive: Katja Bjørn

Skovgaard Museet: Rebecca Louise Law

Randers Kunstmuseum: Jenny Holzer og Christian Lemmerz

Horsens Kunstmuseum: Martin Erik Andersen, René Schmidt og kunstnerduoen Vinyl Terror & Horror

Glasmuseet Ebeltoft: Einar og Jamex De La Torre
Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: