Brexit spøger på Kunsthal Charlottenborg og CPH:DOXs nye udstilling - INTERVIEW

Brexit spøger på Kunsthal Charlottenborgs nye udstilling

InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: David Madsen22. mar 2019

Op til Brexit-aftalen og EU-parlamentsvalget tager kurator Henriette Bretton-Meyer med udstillingen Europa Endlos på Kunsthal Charlottenborg fat i den iltre debat om Europas fremtid og værdisæt.

Europa befinder sig i limbo med en usikker fremtid i sigte. De politiske fronter er skærpet, og populistiske højrefløjspartier skyder op som paddehatte i forskellige nationer. I Storbritannien har indbyggerne siden juni 2016 holdt vejret i frygt og spænding, mens deres politiske ledere finder frem til en aftale med de resterende EU-lande om deres snarlige fratrædelse fra unionen, den såkaldte Brexit-aftale.

Den endelige beslutning er endnu en gang rykket fra 29. marts til 30. juni, og Brexit samt EU's fremtid er efterhånden på alles læber. Sådan er det også i kunstverdenen, hvor Kunsthal Charlottenborg med deres nyeste udstilling Europa Endlos vil give publikum mulighed for at udforske EU og dets værdisæt gennem vidt forskellige kunstværker.
Installationsview, Europa Endlos, Kunsthal Charlottenborg, 2019
Foto: Ander Sune Berg
Daniil Galkin, Tourniquet, 2013, Installationsview, Europa Endlos, Kunsthal Charlottenborg, 2019.
Foto: Anders Sune Berg
Det er en udstilling, som sætter gang i sanseapparatet allerede når man træder hen til udstillingens to indgange, som også er et værk af Daniil Galkin. Går man ind af den ene indgang, bliver man mødt af noget, der ligner en Tivoli-indgang fra helvede med sorte metal svingdøre, som dem man kender fra udgange i forlystelsesparker, hvor man kun kan gå ud. De to indgange til udstillingen er markeret med skilte som ved en paskontrol i lufthavnen. Den ene er markeret ”europæere”, og den anden er markeret ”øvrige”. Så er konflikter om migration og grænsekontrol ligesom sat på spidsen.

Og for Kunsthal Charlottenborgs kurator Henriette Bretton-Meyer er dette sanselige engagement afgørende for udstillingen: “Det at få den kropslige oplevelse med, er noget andet end at se Deadline, hvor en politiker taler om, hvor grænserne skal gå i Europa. Det giver en anden forståelse, fordi man oplever på sin egen krop at blive umenneskeliggjort, når man går igennem sådan en indgang som kvæg,” siger hun.
Olafur Eliasson, Crossing-paths compass, 2018. Driftwood, magnets, paint (white, red, green, black), 32 x 117 x 21 cm, unique. © Olafur Eliasson.
Foto: Jens Ziehe, Berlin. Courtesy the artist and neugerriemschneider, Berlin.
Olafur Eliasson, Crossing-paths compass, 2018. Installationsview, Europa Endlos, Kunsthal Charlottenborg, 2019. © Olafur Eliasson.
Foto: Anders Sune Berg

Fra udkantssverige til britiske valgplakater

Udstillingen er blevet til i samarbejde med dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX og vises frem til den 11. august. Så udstillingsperioden dækker ikke kun datoen for Brexit, men også for EU-parlamentsvalget den 26. maj.
For Henriette Bretton-Meyer er det vigtigt at bruge gruppeudstillingens alsidige format fuldt ud, og man mødes derfor af en stor variation af forskellige kunstneriske udtryk og tilgange til emnet EU, når man træder igennem de tilgitrede indgange.

Sara Jordenös film Diamantfolket handler eksempelvis om konsekvenserne af, at fabrikken Scan Diamant AS lukker ned i et lille svensk lokalsamfund. Hun kommer selv fra den lille by og udforsker med filmen konsekvenserne af globalisering, som tillader virksomheder at flytte arbejdspladser over landegrænser og efterlade arbejderne tilbage uden noget mellem hænderne.
“Jeg tror ikke Sara Jordenö havde EU i tankerne, da hun lavede filmen, men det er jo en historie, som har en resonans i forhold til vores tema,” siger Henriette Bretton-Meyer.

Andre af udstillingens værker er mere håndgribelige i deres budskaber. Wolfgang Tillmans lavede en række anti-Brexit plakater til folkeafstemningen tilbage i 2016, der blandt andet lyder "No man is an island, No country by itself". Endnu mere klar i spyttet er Jeremy Dellers t-shirts med printede slogans som "DON’T WORRY FUCK BREXIT".
“Denne her variation i, hvordan kunsten kan beskæftige sig med EU og Europa på forskellig vis, ville jeg gerne fremvise,” forklarer Henriette Bretton-Meyer.
Sara Jordenö, Diamantfolket, 2016. Video still, HD-video 16mm, colour, sound, 30:59 min.
Foto: Courtesy the artist
Peter Fischli David Weiss, Untitled (London, Air Europe), 1988/2000.
Foto: Copyright Peter Fischli David Weiss, Zurich 2018. Courtesy Sprüth Magers, Matthew Marks Gallery New York and Los Angeles, Galerie Eva Presenhuber.

EU-børnene

Med så iltre opråb fremviser Europa Endlos et interessant holdningsskifte til EU. Hvor den ældre generation ofte ser unionen som et bureaukratisk onde, så opfatter yngre europæere den som limen, der holder de forskellige lande sammen. For Henriette Bretton-Meyer er dette utrolig interessant at udforske.
“De yngre kunstnere er, ligesom jeg selv, børn af EU. Altså, EU-generationen, hvor man er vant til de mange adgange og muligheder for at rejse rundt i verden og Europa for at arbejde og studere. Der er mange, som ikke har oplevet andet,” forklarer hun

Men kuratoren er ikke interesseret i kun at fremvise denne udgave af virkeligheden. På udstillingen er også gamle plakater fra den danske folkeafstemning omkring Maastricht-traktaten i 1992, hvor Danmark med et knebent flertal stemte nej. En direkte sammenligning med Brexit kan naturligvis ikke laves - trods afstemningen er Danmark fortsat medlem af EU med visse forbehold. Men det er stadig et fascinerende perspektiv til situationen i dag.
“Vi tager os jo alle sammen til hovedet i disse dage og tænker, at Storbritannien ikke er rigtig kloge, når de melder sig ud af EU. Men en lille rejse 26 år tilbage viser, at vi selv takkede nej til det fællesskab. Det er jo et billede af de totale paradokser, der gør det svært, hvis ikke umuligt, at sige noget entydigt om EU.”
Jeremy Deller, FUCK BREXIT campaign, 2018. Installationsview, Europa Endlos, Kunsthal Charlottenborg, 2019
Foto: Anders Sune Berg
Monica Bonvicini, SCALE OF THINGS (to come), 2010 © Monica Bonvicini and VG-Bild Kunst
Foto: Photo by Norbert Miguletz. Courtesy the artist and König Galerie

Endeløse Europa

Udstillingens tvetydighed er glimrende fremhævet i titlen Europa Endlos. Valget af sprog alene er afgørende. Henriette Bretton-Meyer fortæller, at hun ville have et navn, som hverken var engelsk eller dansk, da man så ofte ser de sprog på gruppeudstillinger. Men samtidig lægger det tyske ord ‘endlos’ sig tæt op af sin danske pendant ‘endeløs’ og sin engelske ‘endless’.

Udstillingen deler endvidere titel med en Kraftwerk-sang fra 1977, som handler om at køre igennem Europa med nattog. Tematikker om geografi og det endeløse Europa er nogle, som Henriette Bretton-Meyer vil til livs gennem udstillingen.
“Vi udforsker EU og dets værdisæt, som inddrager flere og flere lande i denne her klub, hvor man skal opføre sig på en bestemt måde,” siger hun. Samtidig hentyder titlen også til endeløse avisartikler og mediedækning af EU. “Det er et ongoing tema, som vi gerne vil prøve at komme med nogle andre udsagn omkring, kunstnerisk.”
Jimmie Durham, Europe (detail), 1994-ongoing.
Foto: Photo by Maria Thereza Alves. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City/New York.
Bouchra Khalili, The Tempest Society, 2017. Digital film, 60'. Commissioned for documenta 14. View at documenta 14, ASFA, Athens.
Foto: Photo by Stathis Mamalakis. Courtesy of the artist.

En fælles fremtid

Kernen i udstillingen Europa Endlos er at engagere publikum i svære spørgsmål om EU's fremtid og værdier på måder, som kun kunsten kan, i stedet for blot at informere folk.
“Jeg håber, at publikums oplevelser med kunstværkerne kan gøre tematikken mere vedkommende. Og gøre at man husker EU-parlamentsvalget til maj!” tilføjer hun grinende.

I en tid, hvor EU-debatten tegnes op som en skyttegravskrig med iltre beskeder på sociale medier og langhårede politiske skænderier i tv-programmet Debatten, er en anden tilgang i den grad velkommen.
Udstillingen er ikke entydigt for eller imod EU, for kuratoren har villet give plads til, at de besøgende kan danne deres egne meninger igennem udstillingen. Hun siger:
“Målet er, at man bliver opmærksom på den fremtid, vi alle er en del af, og som man faktisk kan have en indflydelse på, som ved det kommende parlamentsvalg. Det er vigtigt.”

Fakta

Udstillingen Europa Endlos er blevet til i samarbejde med dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX og vises på Kunsthal Charlottenborg frem til den 11. august.
Facebook
Del på facebook
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind