Antikke dødssynder på moderne kunstmuseer
Syv museer—syv dødssynder. Et samarbejde på tværs af en række midtjyske kunstmuseer har genfortolket kristendommens klassiske dødssynder. Men hvordan passer præmiddelalderlig teologi ind i et postmoderne samfund?
Der er synd—og så er der dødssynd. For den katolske kirke er der en væsentlig forskel:I Romerbrevet skriver Paulus: ”Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.” Lige siden har katolicismen betragtet synd som en svaghed i menneskets vilje. Synd er noget, der sker, fordi man ikke kan modstå fristelsen. Ånden er villig, men kødet er svagt.
Men den tidlige ørkenkristendom kom på den tanke, at der findes synder, der er værre end disse svaghedssynder. At der findes synder begået med fuldt overlæg, som et oprør mod Gud selv. De blev kaldt dødssynder, og det var pave Gregor den Store, der i slutningen af det sjette århundrede udformede den liste, vi kender i dag: Hovmod, grådighed, begær, misundelse, fråseri, vrede og dovenskab.
Læs også: Plads til performance
Fra Skærsild til Skive
Siden middelalderen har dødssynderne været en kilde til inspiration for kunsten og litteraturen. I Den Guddommelige Komedie må Dante bestige Skærsildsbjerget på vej op til Himlen. Ved indgangen til Skærsilden møder han en engel, der ridser de syv synder ind i hans pande. På sin vej op ad bjerget konfronteres han med sine synder og renses for dem inden han møder sin elskede Beatrice i det jordiske Paradis. Lige siden Dante har dødssynderne været ridsede ind i vores kulturelle bevidsthed.Og nu er dødssyndernes betydning for vor tid igen taget op. I anledning af Aarhus2017 er et samarbejde mellem syv midtjyske museer kommet i stand, hvor danske og internationale kunstnere giver deres bud på, hvordan disse synder skal forstås i dag. Er grådighed blevet en dyd? Hvornår bliver begær til vold? Står hovmod for fald, eller har mennesket endegyldigt besejret naturen? sin skæbne? sin Gud?
Hermed indledes en serie af essays, der vil udforske dødssyndernes aktualitet i vores samfund og deres udformning hos en række samtidskunstnere. Jeg har rejst rundt i den midtjyske skærsild fra synd til synd og besøgt Museet for Religiøs Kunst i Lemvig, Holstebro Kunstmuseum, Muse®um i Skive, Skovgaard Museet i Viborg, Randers Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum og Glasmuseet i Ebeltoft, hvor kunstnere som Steinar Haga Kristensen, Rebecca Louise Law og Christian Lemmerz giver nye udtryk til gamle dogmer.
Religion og kunst træder i disse værker frem for beskueren og tvinger os til at genoverveje, hvordan vi har indrettet os som samfund. Hvilken plads spiller et begreb som synd i vores sekulære, desakraliserede verden, og hvad kan det sige om vores verden og værdier?
Læs de 7 essays om de 7 dødssynder:
VREDE I DEN MIDTJYSKE SKÆRSILD , Horsens Kunstmuseum
BEGÆRET ÆDER SJÆLEN OP, Randers Kunstmuseum
HOVMOD I FRIT FALD , Skovgård Museet, Viborg
FRÅSERI, FORTÆRING OG FORBRUG, Museet for Religiøs kunst, Lemvig
UHÆMMET GRÅDIGHED I HOLSTEBRO, Holstebro Kunstmuseum
DOVENSKAB - RODEN TIL ALT ONDT... , Glasmuseet i Ebeltoft
MISUNDELSE INDTAGER SKIVES GADER, Muse®um, Skive
Fakta
UdstillingskatalogDe syv forskellige udstillinger kan se på hvert sit museum i perioden 04.02. 2017 – 28.05. 2017. Køber du billet til én af udstillingerne, kan de øvrige ses med 20% rabat mod forevisning af særbillet, som udleveres ved besøg på museerne.
De medvirkende museer er:
Holstebro Kunstmuseum: Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg.
Museet for Religiøs Kunst: Barbara Kruger
Muse®um Skive: Katja Bjørn
Skovgaard Museet: Rebecca Louise Law
Randers Kunstmuseum: Jenny Holzer og Christian Lemmerz
Horsens Kunstmuseum: Martin Erik Andersen, René Schmidt og kunstnerduoen Vinyl Terror & Horror
Glasmuseet Ebeltoft: Einar og Jamex De La Torre