Aarhus Symfoniorkester udfordrer koncertsalens grænser med teknologisk pilotprojekt til Aarhus Festuge 2023
I tæt samarbejde med orkestrets huskomponist Allan Gravgaard Madsen, lydkunstner Morten Riis og Center for Avanceret Visualisering og Interaktion (CAVI, Aarhus Universitet), tester Aarhus Symfoniorkester i disse uger de teknologiske rammer for koncertprojektet AWAY, der har verdenspremiere i festugen 2023, og vil benytte avanceret teknologi og nykomponeret musik til at forbinde orkestermusikere på unikke steder i og omkring Aarhus med musikere i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus i et live koncertformat. Målet er at skabe et hidtil uset kunstnerisk udtryk, som taler ind i den nye digitale virkelighed og giver publikum fornemmelsen af at være til stede flere steder på samme tid.
Testfasen er foreløbigt kulmineret i et større online ensemblesammenspil tilbage i januar på CAVI, hvor software, hardware og komposition skulle stå sin første store og afgørende prøve for det videre forløb.
AWAY er ny dansk musik skrevet af to prisvindende komponister, et teknologisk pilotprojekt og en nyskabende multimediekoncert i ét - skabt til Aarhus Symfoniorkester. Projektet og værket er udtænkt og komponeret af Aarhus Symfoniorkesters huskomponist Allan Gravgaard Madsen i samarbejde med lydkustner og ekstern lektor på Center for Avanceret Visualisering og Interaktion (CAVI), Morten Riis, og vil efter projektperioden i 2022 udmønte sig i en særlig koncert i forbindelse med Aarhus Festuge i 2023.
Verdenspremieren på AWAY i 2023 har særlig betydning for Aarhus Symfoniorkester, da en stor del af orkestret bliver sendt ud af koncertsalen og ud i byrummet. Her vil et opsøgende publikum eller tilfældigt forbipasserende opleve små kammerkoncerter, hvor musikerne spiller deres respektive stemmer individuelt eller i mindre grupper. Det drejer sig om 10-15 nøje udvalgte lokationer herunder Aarhus Havn, Marselisborg Skovene, Aarhus Domkirke – steder i Aarhus, hvor Aarhus Symfoniorkester tidligere har spillet i sin mere end 87 år lange historie.
På denne måde kan publikummer, der ikke før har besøgt den traditionsrige og storslåede klassiske koncertsal i Musikhuset Aarhus, få mulighed for at opleve Aarhus Symfoniorkester i byens mangfoldige stemningsrum. Samtidig vil det mere koncertsalsvante publikum, fra deres velkendte pladser i Symfonisk Sal, opleve den dynamiske klang af Aarhus By og de individuelle kammerkoncerter – hentet ind til dem via livestream af lyd og billede – samlet i én stor projektion og flettet sammen med de tilbageblevne musikere i salen.
Alt sammen resulterer det i det komplette værk AWAY, der som det første koncertprojekt af sin art giver publikum mulighed for at komme helt tæt på musikerne i orkestret samtidig med, at det åbner op for en ny klanglig, tidslig og oplevelsesmæssig fornemmelse af musikken og musikerne i samspillet mellem by og musik. Publikum inviteres med ind i en atmosfærisk koncertoplevelse, hvor musikken skaber nærhed på trods af afstande. Symfonisk Sal bliver klangligt udvidet med lyden af Aarhus og omvendt – og i processen opstår en særlig forbundethed mellem publikum og orkester.
Udviklingsfasen af AWAY er støttet af Brødrene Hartmanns Fond (teknisk udvikling og indkøb af udstyr) samt Salling Fondene (forskerløn) og er en del af Aarhus Symfoniorkesters vision for 2021-25 om øget involvering af og interaktion med publikum. Vision 2021-25 er tillige er støttet af Salling Fondene.
OM CAVI
Center for Avanceret Visualisering og Interaktion (CAVI) på Aarhus Universitet har siden 2001 været med til at designe og udvikle en lang række oplevelsesorienterede anvendelser af digital teknologi og er i eliten herhjemme i forhold til forskning i og udvikling af interaktionsmulighederne mellem menneske og computer.
I krydsfeltet mellem audiodesign og interaktionsdesign har CAVI bidraget til forskning i og eksperimentel udvikling af interaktive lydinstallationer. Herunder kan nævnes en permanent lydinstallation i Væksthusene i Botanisk Have i Aarhus, hvor lydene spiller en central rolle i oplevelsen, samt et samarbejde med Den Jyske Opera om digital scenografi, som styres af sangerens stemme.
AWAY-projektet er derfor ikke alene en naturlig fortsættelse af CAVIs samarbejdsrelationer med kulturinstitutioner og eksterne partnere, men også en enestående mulighed for at udvikle det forskningsmæssige grundlag for kreative og nyskabende koncertformer. For Aarhus Symfoniorkester er det samtidig en oplagt mulighed for at knytte tættere bånd til vidensmiljøet i Aarhus.
LÆS OGSÅ Interview med Morten Riis – Dancer in the Dark i en avantgarde lydkulisse