Morten Riis & Marie Koldkjærs lydunivers til Dancer in the Dark på Aarhus Teater INTERVIEW

Dancer in the Dark i en avantgarde lydkulisse

InterviewSceneSkrevet af: Marie Nyeng05. nov 2018

På Aarhus Teater har Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund skabt deres helt eget lydunivers til Lars von Triers tragiske fortælling. De har begge en karriere som både musiker, lydkunstner og forsker

Kan man sige Dancer in the Dark uden også at sige Bjørk? Det gør de i allerhøjeste grad på Aarhus Teater, hvor de opsætter Lars von Triers historie om den slovakiske migrant Selma, der lider af en øjensygdom, som langsomt gør hende blind.
Morten Riis har det stramt med at dele mennesker, musik og lyd op i kasser.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
På Aarhus Teater har de skabt deres eget lydunivers til Lars von Triers fortælling Dancer in the Dark
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Teaterversionen har fået sit helt eget lydunivers, som er skabt, komponeret og gennemdesignet af Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund. De er begge mere end almindeligt erfarne musikere, som både laver lydkunst, pop og rock, for som Morten Riis siger med et grin: “Det er jo altsammen bare musik.”

Vi møder Morten Riis i Scala-scenens foyer, der er som taget ud af en cocktailscene fra 60’erne. Om lidt er der produktionsmøde, og alt er lidt i opbrud, for det er ikke uden udfordringer at afvikle en forestilling, hvor skuespillerne skal spille i et teaterrum, som er lavet om til et stort musikinstrument.

Mens Selma gradvist mister synet, skærpes hendes høresans. Hun arbejder på en fabrik, hvor hun bøjer store jernplader og kæmper en kamp for at skjule sit handicap. Hvis det bliver opdaget, at hun ikke rigtig kan se, mister hun nemlig sit job, og så kan hun ikke spare op til sin søns øjenoperation, som kan redde hans syn fra den arvelige sygdom, hun lider af.
Dancer in the Dark er historien om den slovakiske migrant Selma, der lider af en øjensygdom, som langsomt gør hende blind.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Selma kæmper en kamp, for at skjule sit handicap, for hvis det bliver opdaget, mister hun sit job.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese

At være hypersensitiv overfor lyd

Morten Riis er meget bevidst om, at Lars von Triers film Dancer in the Dark i meget høj grad er bundet op på Bjørks musik, og derfor har han og Marie Koldkjær Højlund forsøgt at gå tilbage til udgangspunktet i fortællingen. “Vi har simpelthen forsøgt at forestille os, hvordan høresansen skærpes, når man begynder at blive blind. Den der følelse af at være hypersensitiv overfor lyd er et gennemgående element i fortællingen,” siger han. Marie Koldkjær Højlund kommer også på scenen som en anden Selma, der skal understrege, at Selma kan gøre noget særligt ved verden. Når Selma begynder at lade fantasien vokse frem af eksempelvis bankelyde, så skruer den anden Selma på nogle store knapper, og så begynder den magiske musicalverden.
Mens Selma gradvist mister synet, skærpes hendes høresans.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
“Den der følelse af at være hypersensitiv overfor lyd er et gennemgående element i fortællingen,” siger Morten Riis.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Selma elsker musicals og spiller hovedrollen i Sound of Music i den lokale amatøropsætning. Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund har komponeret sangene i forestillingen sammen med musikeren Klaus Q Hedegaard, så de viser Selmas fascination af musicalen og får noget af den store orkesterlyd fra 40’erne og 50’erne, som kendetegner den. “Vi har arbejdet med samples - altså vi har ikke samplet fra Sound of Music, for det må vi ikke - men vi har forsøgt at inkorporere stemningen i vores kompositioner, for Selmas musicaldrøm er Sound of Music,” siger Morten Riis.
Marie Koldkjær Højlund kommer på scenen som en anden Selma, der skal vise, at Selma kan gøre noget særligt ved verden.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Selma elsker musicals og spiller hovedrollen i Sound of Music i den lokale amatøropsætning.
Foto:

Alt andet end stomp

Samtid elsker Selma trommer og synes, at der skal være masser af trommer med i Sound of Music, så derfor har Morten Riis og Marie Højlund Koldkjær også brugt mange trommer, percussion og hurtige underdelinger i deres musik til Dancer in the Dark.

De ville dog meget gerne langt væk fra de elementer af stump, der er i filmen, hvor fabriksarbejderne begynder at spille på maskinerne. “Det kan vi ikke lige håndtere det greb,” griner Morten Riis, mens han slår fast, at det er en genre, de ikke gør sig i, selvom de ellers er lydkunstnere, som gerne leger med alle elementer af lyd.

De to har i stedet brugt et utal af små computerstyrrede elektromagnetiske hamre, som spiller på stålplader, papkasser og vaske på scenen. Og så har de installeret kontaktmikrofoner, som er det førende instrument indenfor lydkunst ifølge Morten Riis. Kontaktmikrofoner skal være forbundet til en overflade for at virke. Hvis man forbinder dem med et bord, så vil alt, hvad man stiller på bordet blive forstærket, men ens stemme kun vil blive forstærket, hvis man synger ned mod bordpladen. Kontaktmikrofonerne forstærker blandt andet lyden, når Selma sidder med hårnåle, som hun sætter på papark for at sælge dem. Samtidig bliver de også brugt til at lave magiske lydeffekter og udløse forskellige akkordforløb, som af og til leder videre til forestillingens sange.
Morten Riis og Marie Højlund Koldkjær har brugt mange trommer, percussion og hurtige underdelinger i deres musik til Dancer in the Dark.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund har gjort meget ud af, at forestillingens lydunivers består af lyde, som spilles på scenen - rigtig lyd, der opstår live.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese

Totalt gennemdesignet lydunivers

Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund har gjort rigtig meget ud af, at forestillingens lydunivers består af lyde, som spilles på scenen - rigtig lyd, der opstår live. Når man hører, at en dør lukker, så er det ikke en optagelse af en dør, der lukker, så er det rent faktisk en dør, ude bagved, som lukker. Vaskene på scenen er også valgt ud fra deres akustiske klang og ikke ud fra, om de så fede ud, fortæller Morten Riis.

“Så det, man hører, er akustisk, og det er et meget vigtig greb, at lyd i den her forestilling ikke bare er noget, der kommer ud af to kæmpestore højtalere, men at lyd er noget, der er placeret rundt omkring i et tredimensionelt rum på scenen, for det giver en helt anden tilstedeværelse.”

Faktisk er alle lydene så gennemdesignet, at instruktøren en dag spurgte Morten, om han ikke lige kunne skrue ned for den støvsuger, som var på scenen. Men det instruktøren lod mærke til, var den fysiske lyd, som støvsugerens hjul sagde, når den kørte henover gulvet. “Vi var ligesom kommet hen til, at hun troede, at al lyd blev styret af os. Så på en eller anden måde var projektet jo lykkedes,” siger Morten Riis.

Undervejs i forestillingen udvikler historien sig i en helt ubærlig retning, da Selmas udlejer stjæler hendes hårdt opsparede penge og hun skyder ham. I begyndelsen kan Selma styre sit drømmende lydunivers, så der ud af berøringer på stole og borde vokser et magisk univers. Men henimod slutningen bliver selv de mindste berøringer til meget kraftige og voldsomme lyde.
Historien udvikler sig i en helt ubærlig retning, da Selmas udlejer stjæler hendes hårdt opsparede penge og hun skyder ham.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Lyddesignet til forestillingen er mere robust, end det Morten Riis og Marie Højlund Koldkjær plejer at lave, fordi det skal fungere ind i en teatersal.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese

Folk og lyd og musik i kasser

“Det er jo ikke tilfældigt, at det er os, der skal lave lyduniverset til den her forestilling. Det er et meget eksperimenterende stykke, som kræver, at man på den ene side kan rumme et poppet lydunivers og samtidig vil udfordre, hvad lyd kan være på et teater, og hvordan man med lyd kan skubbe fortællingen videre,” siger Morten Riis.

Han laver ofte musik, som vil falde i kategorien eksperimenterende avantgarde, hvor han eksempelvis bygger en musikmaskine, som kan styres med lys.

Lyddesignet til forestillingen er mere robust, end det Morten Riis og Marie Højlund Koldkjær plejer at lave, fordi det skal fungere ind i en teatersal.

“Det der med at sætte folk, lyd og musik i kasser - det har vi det lidt stramt med,” griner han. “Og måske kan man også se det her som en kommentar til det. At vi faktisk er ret ligeglade med, om det hedder lydkunst eller popmusik, for os er det hele musik.”

Fakta:

Dancer in The Dark spiller på Aarhus Teater frem til den 8. december

Marie Højlund Koldkjær og Morten udgør tilsammen kunstnersuoen The Overheard. De er også begge forskere på Aarhus Universitet. Marie Koldkjær spiller desuden i Nephew, mens Morten Riis har spillet mange år i Beta Satan og the Malpractice.

Dramatisering Patrick Ellsworth Sangtekster Patrick Ellsworth og Stine Pilgaard OVERSÆTTER Stine Pilgaard ISCENESÆTTELSE Anne Zacho Søgaard LYDUNIVERS Marie Koldkjær Højlund & Morten Riis MUSIK Marie Koldkjær Højlund, Morten Riis, Klaus Q Hedegaard & Steffen Lundtoft Jensen SCENOGRAFI & KOSTUMEDESIGN Helle Damgaard LYSDESIGN Mathias Hersland Koreografi Kasper Ravnhøj MEDVIRKENDE Sofia Nolsøe, Nanna Bøttcher, Christian Hetland, Anders Baggesen, Luise Skov, Holger Østergaard, Lise Lauenblad, Christoffer Hvidberg Rønje*, Marie Koldkjær Højlund, Steffen Lundtoft Jensen, Aarhus Teaters Kor m.fl.

Topfoto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese

Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind