
Lasse Krog Møllers museum for oversete ting
Cigaretskod, hårelastikker og indkøbssedler. Billedkunstner Lasse Krog Møller sorterer fund fra hverdagen. På udstillingen Ephemera Mundi – Den oversete verden på Kunsthal Aarhus forsøger han at finde nye vinkler på det genkendelige. Bag resterne viser afskalninger af menneskeskæbner sig
Ved første øjekast sker der ikke meget på John F. Kennedy-pladsen i Aalborg. Alligevel tilbragte billedkunstner Lasse Krog Møller tre dage i 2014 med at trawle pladsen og gaderne omkring den igennem. Engang imellem er han heldig; får øje på et cigaretskod eller et hårelastik, bøjer sig og lægger det i en plastikpose.“Det er det infra-ordinære; det, der sker, når der ingenting sker. Hverdagsliv. Der sker jo ingenting på pladsen, men det gør der jo på en eller anden måde alligevel,” forklarer billedkunstner Lasse Krog Møller.
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Vi står i Lasse Krog Møllers værksted, der ligger i en baggård til J. M. Mørks Gade i Aarhus. Hver overflade er dækket af et eller andet – et tidskrift, en seddel, en bog, en computer.
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Et materiale uden værdi
Udstillingen Ephemera Mundi – Den oversete verden, som åbner den 16. marts 2018 på Kunsthal Aarhus, er et vue over Lasse Krog Møllers værk gennem årene. Et nøgleord er indsamling, for siden sin studietid på Det Jyske Kunstakademi i slutningen af 1990’erne har Lasse Krog Møller fundet og systematisk registrereret objekter fra hverdagslivet. På udstillingen finder man samlinger af cigaretskod, indkøbssedler, hårelastikker og udsnit af himle.
“Da jeg gik på akademiet handlede indsamlingerne nok især om, at jeg ledte efter et materiale, der ikke havde værdi. Der er jo en kontrast imellem det, som jeg finder på gaden, og det, som mange værker traditionelt er lavet af – olie, kobber, guld, som jo har en værdi i sig selv,” fortæller Lasse Krog Møller.
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Hverdagsarkæologi
Fund og registrering af objekter er blevet en del af Lasse Krog Møllers daglige rutine. Når han køber ind, tjekker han indkøbsvognene for sedler, og på gaden samler han tabte vanter op. Andre gange bedriver han en slags feltarbejde, hvor han indsamler systematisk over flere dage ad gangen.“Når jeg gør det, er det i forbindelse med et projekt. Det er en slags hverdagsarkæologi eller samtidig kulturhistorie,” fortæller Lasse Krog Møller,
“Tingene på gaden bærer altid præg af den, der har båret eller brugt dem. Der er en intim forbindelse mellem mennesket og objektet, og det er især den, som jeg synes er interessant.”
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Det, som museer kan
En stor opslagstavle ligger på et bord. Hårelastikker i forskellige farver snoer sig til deres eget liv, sirligt opsat side om side. En kommunefarvet hårtot dingler fra en af dem. Under hvert enkelt elastik har Lasse Krog Møller på skrivemaskine skrevet tid og sted for fundet.Hvordan museer samler og skaber kategorier, optager også Lasse Krog Møller. Der opstår et indenfor og et udenfor, når man musealiserer.
“Museer kategoriserer verden. De systematiserer og ordner de ting, som man kan finde udenfor,” siger han.
Tingene uden for kender vi jo alle sammen, uden at vi af den grund giver dem nogen særlig opmærksomhed. Hvem ville studse over et cigaretskod på fortovet? På museet er rammen en anden end på gaden, og så ændrer tingene karakter.
“Hos mig bliver tingene kuriositeter,” forklarer Lasse Krog Møller,
“I udstillingen isoleres objekterne og får en anden baggrund. Det er det, som museer kan.”
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Nye vinkler på det genkendelige
Det er det ukendte i det genkendelige, som Lasse Krog Møller forsøger at indfange i Ephemera Mundi – Den oversete verden. Han har bygget totalinstallationer, hvor hele rummet spiller en rolle for oplevelsen af de egentlige værker.“Jeg tror, at den fysiske anderledeshed påvirker kroppen, så vi kommer et andet sted hen. På den måde ser vi nogle nye vinkler på de ting, som vi jo egentlig kender så godt,” siger Lasse Krog Møller.
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Ingen agenda
Ved det nærmest obligatoriske spørgsmål om, hvad han håber, at publikum får ud af udstillingen, kvier Lasse Krog Møller sig.“Jeg har ikke nogen idé eller noget ønske om at skulle servere et bestemt budskab for folk,” siger han, “det har jeg ikke – hvad enten det er samfunds- eller kunstkritisk eller bare opdragende. Jeg tror egentlig bare, at jeg gerne vil give folk en oplevelse – et andet rum, en anden verden at træde ind i.”
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
At høre fra en bog
Til de fleste af de udstillinger, som Lasse Krog Møller i årenes løb har lavet, har der været tilknyttet en bog. På sit forlag *[asterisk] udgiver han et tidsskrift af samme navn og sine egne og andre kunstneres bøger.“Bøgerne er en udvidelse af mit kunstrum; et slags påhæng til værket. To sider af samme sag, kan man måske sige,” forklarer Lasse Krog Møller.
Det er især bogens distributionsrum, som er fascinerende. Flere gange efter en udgivelse har Lasse Krog Møller oplevet at høre fra bogen igen.
“Der er altid en eller anden, som man ikke selv kender, men som har læst ens bog. Den vender tit tilbage. Bøger lever deres eget liv og cirkulerer uden videre i stedet for at være et afgrænset kunstrum, altså en udstilling, der skal pakkes sammen efter tre uger,” siger han.
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
”Man kan gøre, som man vil”
Selvom tekst for Lasse Krog Møller har et særligt potentiale, vil han ikke være bundet af et bestemt medie eller en bestemt udtryksform. I sin bog Ang.: Hellerup. En ekskursion, der er et appendiks til hans udstilling af samme navn fra 2013, blander Lasse Krog Møller både tekst, billeder, tegninger og fold-ud-kort.
“Jeg synes, at en af de ting, der er rigtig fine ved at være billedkunstner nu om dage, er, at man kan bruge hvilket som helst materiale eller medie. Man kan gøre, som man vil,”
fortæller Lasse Krog Møller, “før i tiden skulle man tage stilling til, om man var billedhugger, maler eller noget tredje. Men efter Duchamp er kunsten sat fri i forhold til materialet.”
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
I dialog med verden
Netop friheden til at gøre og tolke som man vil, virker til at være et gennemgående træk i Lasse Krog Møllers værk.“Jeg har ikke nogen agenda med min kunst, men selvfølgelig er der en stillen spørgsmål til verden i al kunst,” siger han.
Det er ikke kunstnerens opgave at levere et facit, og han behøver ikke at begrænse sig til én kunstform.
“Alting kan læses på flere måder, og alting opstår ud af noget andet. Vi er hele tiden i dialog med verden omkring os; kunsthistorien, litteraturen, hinanden og os selv,” fortæller han.
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Bag en indkøbsseddel gemmer der sig et menneske
Noget af det dragende i Ephemera Mundi – Den oversete verden er måske, at der ingen svar gives. Med udsyn til opstillingen af sine objekter kan Lasse Krog Møller i hvert fald se en masse potentielle historier i noget, der egentlig er ingenting.“Det er afskalninger af den menneskelige hverdag, af menneskeskæbner,” siger Lasse Krog Møller. Bag fundene gemmer der sig en person. Han nikker mod indkøbssedlerne:
“Er det en ældre, en ung, en ordblind, der har skrevet den? Og papiret; det kan være bagsiden af et brev, en post-it eller et papir fra en spiralblok. Man ser for sig, hvem der skal have snaps og BT, og hvem der køber øko-dit og øko-dat. Men man kan jo kun gætte, og det synes jeg faktisk er skønt.”
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Fakta:
Lasse Krog Møllers retrosepktive udstilling Ephemera Mundi – Den oversete verden vises i Kunsthal Aarhus fra den 16. marts - 27. maj 2018
Udstillingen er kurateret af Peter Ole Pedersen
Fernisering: 16. marts kl. 17
Støttet af: Statens Kunstfond, Aarhus Kommune, Novo Nordisk Fonden, Ny Carlsbergfondet og Aarhus Universitet
