Melankoli og Twin Peaks med Oliver Dengsø
Den 28-årige aarhusianske musiker taler om at blive spillet i radioen, satse benhårdt på musikken og droppe at spille som baggrundsmusik til brunch
Femten kilometer nord for Aarhus i stationsbyen Hadsten ligger et lydstudie med dæmpet belysning, guitarer, Marshall-højtalere, hems og kontrolrum med tilhørende lydisoleret indspilningsrum. Siden 2006 er lokale kunstnere fra Aarhus kommet her for indspille deres musik. Det samme gjorde Martin Oliver Dengsø henover sommeren, da han producerede sin indie-folk EP, Pointless Fun.
“Jeg ville gerne lave noget meget mørkt og dystert, som var noget studiet havde arbejdet med før. Og så hedder det Mørkværk og ligger i Hadsten, så bliver det ikke mørkere,” siger Oliver Dengsø.
Fjerde uge på den alternative hitliste
Hans musik er siden blevet spillet på P3’s alternative hitliste Det Elektriske Barometer og anbefalet adskillige gange af KarriereKanonen. For fjerde uge ligger singlen Deep Lagoon på Barometerlisten, hvor nye kunstnere på den danske musikscene bliver stemt op og ned af listen.
“Vi skal til ugens nummer 1 på Barometerlisten, (18. december) som jeg synes lyder som en ung David Lynch-drøm. Den er sørgmodig og sårbar, og så er der altså bare den her ’Twin Peaks’-guitar, der minder os om, at under alt det smukke ligger der noget råddenskab og gemmer sig,” har værterne blandt andet sagt om Deep Lagoon.
Læs også: EN FOD I SINGVOGEL ELLER EN FOD I GRAVEN
Vi havde ikke engang et mikrofonstativ
Det var året før i sommeren 2015 at Oliver Dengsø valgte at satse på musikken. Med sin kammerat Magnus Olesen lavede de to hjemmeproducerede singler, The tide og Apocalypse tune, der emmer af melankoli, folk og jordens undergang.”Vi havde ikke engang et stativ til mikrofonen. Magnus sad med den i hånden og gjorde sit bedste for at sidde stille, så vi kunne undgå støj på optagelsen. Det var meget lo-fi,” siger Oliver Dengsø.
EP’en er bedre produceret og med numre som Deep Lagoon og Favorite Fictional Story har han fokuseret på at dyrke den dystre stemning, som han krydrer med en smule ironi. Selvom man beskæftiger sig med store emner som død, selvmord eller en model, der har fået ødelagt sit ansigt i et trafikuheld, er det vigtigt for Oliver Dengsø ikke at tage sig selv for seriøst.
Flere lag ironi og et særligt guitar-riff
Netop det, er instruktøren bag Twin Peaks, David Lynch, mesterlig til. At pakke det egentlige budskab ind i flere lag af ironi og til tider latterlige elementer er noget af det Oliver Dengsø selv prøver på. Så det var et meget bevidst valg, da han samplede det klassiske guitar-riff fra kult-serien Twin Peaks, da han lavede Deep Lagoon. En andet inspirationskilde er Nick Drake, der også ofte dyrker med det abstrakte men samtidig meget simple.
Hjemme i lejligheden sidder han dagligt og finder på melodier og akkordsammensætninger med guitar, keyboards, bas og mandolin indenfor rækkevidde. Siden han valgte at satse 100 procent på musikken har det taget rigtig meget af hans tid, men det giver en vild energi og damp at køre sig helt ud og gøre det han allerhelst vil.
Læs også: VI SKAL IKKE VÆRE BANGE FOR DET BANALE - Svantes viser på Nørrebro Teater
Frygten for ikke at have forsøgt
Men det er også frygten for ikke at udleve hans musikalske drøm og blive den, der aldrig gav det et skud, der giver ham energi til at blive ved.
“Man bliver mere selvcentreret og egoistisk, når man bliver ældre. Pludselig tænker man, at det her er det liv, man har. Nu skal jeg ikke gøre noget for andres skyld, nu skal jeg gøre noget for mig selv. Ellers ender jeg med at hade mig selv på et eller andet tidspunkt,” siger han.
Det er blandt andet den overvejelse, der gør, at han har valgt mange café-jobs fra og fokuseret på at spille for mennesker, der kommer for at høre hans musik. Han vil have et publikum, der involverer sig i musikken i stedet for at være underlægningsmusik til brunch. Derfor er det heller ikke det største for ham at blive spillet i radioen. Anerkendelse er fantastisk, men han husker en koncert på sin gamle højskole, hvor publikum interesserede sig og blev en del af den stemning han prøvede opstillede. Den slags giver et kick. Det gør det ikke at blive spillet i radioen.
Hans nye musik vil stadig have den hæse lyd og de skæve tekster, men det vil være mere up-beat. Måske med en 80’er lyd fra sit JUNO-106 keyboard og mere synth, men udover det har han ingen planer. Indtil da kan man høre ham på TAPE i Aarhus d. 26. januar.
Se mere om kocerten på www.tapeaarhus.dk