AquaSonic er en kompromisløs opdagelsesrejse under vand - INTERVIEW

AquaSonic er en kompromisløs opdagelsesrejse under vand

InterviewMusikSkrevet af: Carl Windahl Bøllingtoft08. jan 2019

Between Music har opnået stor international succes med undervandskoncerten AquaSonic, efter en lang og kompromisløs kunstnerisk opdagelsesrejse. Nu genopsætter de AquaSonic på Åbne Scene på Godsbanen i Aarhus i februar 2019

Når Between Music optræder med deres koncert AquaSonic, gør de noget, som de færreste måske ville tro var muligt. Fem musikere i fem store vandtanke på scenen spiller musik under vandet. Resultatet er både foruroligende, fremmed og sælsomt smukt.

De seneste år har de opnået stor international succes, men inden de nåede så langt, havde Laila Skovmand og Robert Karlsson allerede arbejdet i årevis på at undersøge, hvad der sker, når de flytter musikken ned under vandoverfladen.

Ideen om musik under vand kom første gang til Laila Skovmand i hendes køkken. Som sanger, har hun altid eksperimenteret med stemmen, og en dag fik hun den idé at synge imod en overflade af vand. Så hun hentede en skål, fyldte den med vand og begyndte at synge. Først bare med læberne mod vandoverfladen, men inden længe med hele hovedet under vand. Fascinationen var der med det samme, og den har ikke sluppet hende siden.

“Det er en enorm sensuel følelse. Du føler dig virkelig i et med elementet, når du er i vand. Du er fuldstændig omgivet. Det opfyldte en fundamental længsel inden i mig efter at være i et med naturen.”

Laila Skovmand synger under vand.
Foto: Per Victor
Between Music spiller undervandskoncerten AquaSonic.
Foto: Ambra Vernuccio

En lang opdagelsesrejse

Siden de første forsøg i køkkenet er fulgt mange års arbejde og eksperimenter. For selvom Laila Skovmand og Robert Karlsson er konservatorieuddannede i henholdsvis sang og violin, måtte de med AquaSonic gentænke alt det, de troede, de vidste.

“Akustik er anderledes under vand. Vi kunne ikke forstå, at det lød godt den ene dag, og dårligt den næste, selvom vi spillede på det samme instrument og samme måde,” siger Robert Karlsson.

“Men vi fandt ud af, at vandtanken er ligesom en guitarkrop. Hvis man spiller på noget et sted i karret og så flytter det 10 cm, så lyder det anderledes. Så vi skulle måle os frem til hver eneste instruments placering.”

Derfor har parret også i samarbejde med forskere og opfindere bygget en række nye instrumenter. En violin, der kan spille under vand, syngeskåle og instrumenter med navne som krystallofon og hydraulofon, der har et fascinerende udseende et sted mellem futurisme og gammeldags mekanik. Alligevel er det ikke alt, der kan lade sig gøre musikalsk.

“Når Laila kommer med melodier, viser det sig ofte, at det ikke kan lade sig gøre rent fysisk. Fordi det ligger for langt væk fra hinanden, eller vi har ikke tonen H, fordi den har vi ikke lige fundet frem til under vand endnu,” siger Robert Karlsson, inden Laila Skovmand fortsætter:

“Gennem årene har jeg komponeret rigtig meget, som bare har været for svært at spille under vand. Så der har været hele kompositioner, vi har måttet droppe eller skalere ned. Det har været en lang proces at skrive musikken.”

På den måde lyder parret næsten som to opdagelsesrejsende, når de beskriver den kunstneriske proces, der har ført dem til det sted, hvor de er i dag. Netop det at afsøge noget nyt er ifølge Robert Karlsson også en af de store drivkræfter bag projektet.

“Jeg synes, det er fascinerende at arbejde med noget, som er så nyt. Hvor den kunstneriske vision er land, der ikke er opdaget endnu. Det er sådan et nyt felt på kortet. Det er en kombination af ting, som gør, at man tænker: Det her kan noget!”
AquaSonic koncert. Der spilles på undervandsinstrumentet rotacorda.
Foto: Ambra Vernuccio
AquaSonic koncert med musikerne i de store vandtanke.
Foto: Ambra Vernuccio

Udfordringer for frie skabende kunstnere

Det har ikke altid været let, at være musikalske opdagelsesrejsende under vandet. Between Music er det, som Laila Skovmand kalder for frie skabende kunstnere, og det betyder blandt andet, at de ikke har deres egne lokaler, hvor de kan udvikle deres forestilling. En virkelighed de deler med rigtig mange andre kunstnere, og som fra starten har stillet dem overfor et valg.

“Enten så kan man gå på kompromis med kunsten, eller også bliver man nødt til at presse sig selv og organisationen til det yderste,” siger Laila Skovmand.

“Det har vi været nødsaget til i rigtig mange år, og det er klart, at det ikke er omkostningsfrit. Vi kunne have været færdige år før, hvis vi havde haft et fast sted at øve og haft nogle flere midler.”

Et af de steder, hvor de har haft mulighed for at øve i længere perioder, er på Åbne Scene på Godsbanen. En mulighed, der har gjort livet som frie skabende kunstner en smule lettere.

“Fordi vi ikke har vores eget sted, har vi brugt Åbne Scene i klodser af fire til seks uger en gang eller to om året, hvor vi arbejder enormt intensivt og så slutter af med en lille visning. Det er på den måde, vi har skabt AquaSonic,” siger Robert Karlsson.
Between Music spiller undervandskoncerten AquaSonic.
Foto: Ambra Vernuccio
Det specialudviklede instrument Hydraulophonen.
Foto: Jens Peter Engedal

Myten om den lidende kunstner er løgn

Der mangler vilje til at prioritere kunsten i vores samfund, synes Robert Karlsson. Alt for ofte tages den for givet eller bliver placeret bagerst i rummet, når beslutningerne skal tages.

“Det bliver lidt set som flødeskummet på kagen, man vurderer det ikke så højt i vores samfund. Man ser ikke kultur som en nødvendig ting, men hvis vi fjernede det, ville folk jo sige: Wow hvad skete der lige der?” siger Robert Karlsson.

Derfor er man nødt til at tage kunsten alvorligt og give den nogle rammer, den kan trives i, mener Laila Skovmand.

“Der har været den her romantiske forestilling om den lidende kunstner, der arbejder rigtig godt, når han sidder på et eller andet koldt kvistværelse. Men det vil jeg gerne sætte en lodret streg igennem. Det er løgn! Hvis man skal skabe noget og skabe noget godt, så skal man have styr på rammerne.”

Hvis ikke ender kunsten ifølge Laila Skovmand som et blegt kompromis mellem den kunstneriske vision og det, der kan lade sig gøre rent økonomisk.

“Jeg kender rigtig mange kunstnere, der har de vildeste ideer, men realiteten er, at det er meget lidt, der kan lade sig gøre. Der er rigtig meget kompromiskunst, fordi der simpelthen ikke er penge nok. Det er ærgerligt, når man ser, hvor stort potentiale, der er.”
AquaSonic koncert med musikerne i de store vandtanke.
Foto:
Laila Skovmand og Robert Karlsson.
Foto: Per Bergmann

Kompromisløse ambitioner

Selv er Laila Skovmand og Robert Karlsson ikke gået på kompromis med deres kunstneriske vision. Hver gang de var ved at give op, var der ifølge Laila Skovmand alligevel et eller andet, der drev dem videre.

“Det føles som om, det ikke er os, der har bestemt, at vi skal lave AquaSonic. Det er blevet ved med at sidde på mine skuldre og bare banke på. Selv de gange, hvor jeg har givet op, der er det blevet ved med at sige: Nej. Kom nu, det skal lige lidt videre!”

“Vi har snakket om, at vi ikke ville gå på kompromis med vores visioner. For man kunne have sluttet projektet i 2014, hvor vi kunne spille lidt på fire skåle i vand og slå på en tromme, og lave sådan femten minutters gimmick ud af det,” siger Robert Karlsson.

“Vi havde større ambitioner. Derfor udsatte vi også premieren mange gange og sagde: Næste år er vi klar. Det var vi så ikke. Måske yderligere et år... Selv efter, at vi fik succes, er vi blevet ved med at udvikle.”

Succes og status quo

For Between Music kom succesen endelig. Efter mange års arbejde gik en video af AquaSonic viralt med en optræden i Holland i 2016. Det førte til international efterspørgsel og har bragt parrets undervandsmusik ud til publikum overalt i verden. Senest i Hong Kong, hvor de i oktober spillede tre udsolgte koncerter. Alligevel står de rent praktisk stadig overfor de samme problemer, som de hele tiden har gjort.

“Selvom vi rejser verden rundt med AquaSonic, giver det stadig ikke overskud nok til at kunne betale et kontor, et øvelokale eller medarbejdere til at tage sig af det praktiske. Der er vi stadig afhængige af støttekroner,” siger Robert Karlsson.

“Succeshistorien giver os ikke bedre vilkår. Vi har stadig ikke et sted at være eller råd til et kontor.”

Derfor tager Between Music og AquaSonic til februar endnu en gang turen til Åbne Scene på Godsbanen, hvor de i to uger vil fortsætte deres opdagelsesrejse og afsøge nye aspekter af, hvordan musik spilles og lyder under vand.

Fakta:

AquaSonic er indtil nu blevet opført i så forskellige lande som Holland, Danmark, Rusland, Frankrig, Skotland, Lithauen, Australien, Norge, Tyskland og Hong Kong.
Between Music arbejder videre med AquaSonic på Åbne Scene på Godsbanen i februar 2019.
Medvirkende: Laila Skovmand, Robert Karlsson, Nanna Bech, Dea Marie Kjeldsen og Morten Poulsen.
Læse mere på www.betweenmusic.dk
Facebook
Del på facebook

Carl Windahl Bøllingtoft

Kulturjournalist
Carl er uddannet journalist fra Syddansk Universitet. Han er vokset op med en far, der arbejder med teater og en mor, der skriver. Man kan ikke løbe fra sin sociale arv, og kulturjournalistikken var den naturlige konsekvens. Carl er glad for både teater, bøger og kunst. Det er dog musikken der er Carls helt store kærlighed, og det er mere reglen end undtagelsen, at han køber sig fattig i billetter til koncerter og festivaller.
Se Carls artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind