Kafka er utrolig oplagt som dukketeater - det er goth, næsten fantasy - INTERVIEW

Kafka er utrolig oplagt som dukketeater - det er goth, næsten fantasy

Det mener instruktør Rolf Heim, som har skabt en dukketeaterforestilling til voksne, baseret på Kafkas klassiker ‘Forvandlingen’ på Bådteatret
InterviewSceneSkrevet af: Amalie Møller Dybro02. nov 2020
Franz Kafkas litterære værker har altid været genstand for fortolkning, i både analytisk og kunstnerisk forstand. Der findes tv-serier, spillefilm, radiodramatik og grafiske noveller baseret på hans tekster. Og selvfølgelig teaterstykker. I Danmarks senest i form af Nørrebro Teaters opsætning af ‘Amerika’ sidste år. Men Franz Kafka som dukketeater, for voksne? På en båd? Det er alligevel et sjældent syn. Ikke desto mindre er det, hvad man kan opleve i Nyhavn denne november, når Bådteatret præsenterer deres fortolkning af Kafkas klassiker ‘Forvandlingen’ fra 1915.
Foto: PR-foto / Bådteatret - Miklos Szabo
Foto: PR-foto / Bådteatret - Miklos Szabo

Instruktør og Bådteatrets kunstneriske leder Rolf Heim er stor Kafka fan. Han har længe ønsket at omsætte 'Forvandlingen' til dukketeater. Kafkas tekster og dukketeater er for ham at se et perfekt match,. “Kafka er faktisk utrolig oplagt som dukketeater. Hans stil er meget goth, næsten fantasy. Der er rigtig mange billeder i hans fortællinger, som passer bedre til dukketeater end til klassisk teater eller dans,” fortæller han.

'Forvandlingen' er et af Franz Kafkas største mesterværker, i tæt popularitetskonkurrence med det absurde bureaukratidrama ‘Processen’. ‘Forvandlingen’ er fortællingen om den handelsrejsende Gregor Samsa, som vågner en morgen, groggy efter en frygtelig drøm om, at han er blevet til et kryb af et insekt. Gregor har svært ved at komme ud af sengen, og da hans fravær bemærkes på arbejdspladsen, dukker Gregors overordnede, “prokuristen” (en fuldmægtig), op hjemme hos hans forældre. Det er først i mødet med forældrene og prokuristen, at det går op for Gregor, at han virkelig er blevet et insekt. Prokuristen kan ikke udholde synet af Gregor og opsiger ham straks fra det job, som sikrede Samsa familien en indtægt. Gregors familie forsøger at tilpasse sig hans nye form, men vælger til sidst Gregor fra, til fordel for et liv i overensstemmelse med samfundets normer.

Instruktør Rolf Heim
Foto: PR-foto / Bådteatret - Miklos Szabo
Foto: PR-foto / Bådteatret - Miklos Szabo

Op til publikum selv at fortolke

Det er oplagt at se paralleller mellem Gregors Samsas tilværelse og Franz Kafkas eget liv. Også Kafka flyttede sent hjemmefra, først som 31-årig tog han skridtet og fik sin egen lejlighed. Også Kafka havde et problematisk forhold til sin far: Det var Kafkas far, der tvang ham til at tage arbejde i forsikringsverdenen og lægge forfatterdrømmene til side. Lige så er Gregor Samsa nødsaget til at tage et arbejde som handelsrejsende, der gør at han sjældent er hjemme og tilbringer de fleste nætter på smudsige hotelværelser. Det kommer sig af farens arbejdsskade, som forhindrer ham i at tjene penge til familien. Faren begynder dog at arbejde igen, da Gregor i sin billeform bliver uarbejdsdygtig.

Derfor ser mange også 'Forvandlingen' som en fortælling om Kafkas eget problematiske forhold til sin far. Og Kafka skrev da også i sin sidste tid et langt brev til sin far, hvori han indrømmede, at “alt hvad jeg skriver, handler om dig”.
Foto: PR-foto / Bådteatret - Miklos Szabo
Foto: PR-foto / Bådteatret - Miklos Szabo

Ønsker bare at publikum bliver berørt

Udover de biografiske læsninger, er der gennem bogens 105 år lange liv blevet lagt adskillige andre analyser ned over den. Lige fra marxistiske samfundsallegorier til psykoanalytiske fortolkninger.

Den slags udlægninger har Rolf Heim forsøgt at styre uden om i sin opsætning af 'Forvandlingen'.

“Vi vil ikke lægge historien ned i nogle bestemte skuffer, som er præget af deres historiske samtid. Franz Kafka er netop så god til at skabe universelle fortællinger. Og derfor kan de give publikum meget forskellige oplevelser. Det skal være op til publikum selv at fortolke. Vores ønske er bare at publikum bliver berørte.”

Netop de mange fortolkningsmuligheder, understreger de universelle kvaliteter i Kafkas fortællinger, mener Rolf Heim. Derfor mener han også at 'Forvandlingen' er højaktuel i dag.

“Det er en stor klassiker, og de er jo kendetegnede ved at handle om universelle temaer. Derfor er den på sin vis altid aktuel. Men den handler om, hvordan folk reagerer overfor det ukendte, overfor noget uforklarligt, eller noget de ikke forstår.” Det er det, de har valgt at fokusere på. De forsøger også at vise, hvilket sammenhold det skaber, eller netop ikke skaber og derfor kan føre til udstødelse. “Det er ikke vores mål at folk skal gå ud af teatret, med en oplevelse af at de har set en forestilling om corona, men det er muligt, at der er nogen der får den tanke.”

Fakta

'Forvandlingen' spiller fra den 4-21. november på Bådteatret.

Instruktør Rolf Heim
Scenograf Kristian KnudsenDramaturg Eva Obelitz Rode
Dukkemager Holdet & Kristian Knudsen
Lysdesign Egil Hansen
Lyddesign Janus Jensen
Instruktør ass. Asta Paludan
Medvirkende Signe Kærup Dahl & Astrid Kjær Jensen & Yulia Lystbæk/Pernille Nedergaard Haugesen

Facebook
Del på facebook

Amalie Møller Dybro

Journalist
Amalie Møller Dybro er uddannet idéhistoriker og journalist fra Aarhus Universitet, DMJX og University of York. Hun skriver blandt andet om film, litteratur og kunst og især om køn, relationer og samfundstendenser.
Se Amalies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind