GENDERhouse Festival er queerkunst der trækker i rammerne

GENDERhouse Festival er queerkunst der trækker i rammerne

InterviewSceneSkrevet af: Barbara Rousset Thomsen27. aug 2018

I september afsluttes seks års arbejde, når Himherandit Productions slår dørene op for The GENDERHouse Festival. Kunstnerisk leder Andreas Constantinou kalder festivalen en queer-festival, hvor ALLE kan være med

Vi møder Andreas Constantinou på Godsbanen, som er et af de huse, der skal lægge scenerum til de i alt 23 forskellige performances, foredrag, danseforestillinger og koncerter, som den månedlange queer-festival GENDERHouse byder på. Han er koreograf, danser og kunstnerisk leder for Himherandit Productions, som står bag.

De har igennem de sidste seks år arbejdet med spørgsmål om køn, seksualitet og identitet i The GENDERHouse Projects. Temaerne i de danseforestillinger, som er kommet ud af det, har blandt andet været; Hvad vil det sige at være mand eller at være kvinde? Festivalen er en finale på de seks års arbejde, men i samarbejde med gæster i form af både internationale og lokale kunstnere, og derfor ikke kun en præsentation af Himherandit’s egne kunstneriske initiativer. “Det er ikke bare et retrospektivt tilbageblik,” forklarer Andreas Constantinou. “Det er meget mere. Det handler om at få Aarhus til at tale om køn, seksualitet og identitet i kunstneriske rammer”.
Eat your beans spiller på Åbne scene
Foto: PR-foto
Kunstnerisk leder Andreas Constantinou
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Queer-festival med queer-narrativer

De performances, som Himherandit selv præsenterer på festivalen er queer-orienteret kunst. Andreas Constantinou forklarer: “Når jeg bruger termen queer, bruger jeg det ikke for at beskrive en særlig seksualitet, men for at beskrive noget, der ikke passer ind i de normative og normale måder at tænke på”.

Du kan blive udfordret af kunsten, og blive sat til at tænke ud af boksen, og der er mange forskellige formater, der hjælper med den refleksion: ”Vi har noget for alle, lige fra dans, performance, installationskunst, musik til stand-up comedy,” fortæller Andreas Constantinou. Det har været vigtigt for ham at skabe et varieret program og med flere forskellige perspektiver. “Vi har alt fra queer maskulinitet, hvad det vil sige at være queer i et patriarkalsk samfund til feministiske synspunkter på, hvordan det er at være kvinde i nutidens verden.” Man kan blandt andet opleve Buck Angel på festivalen, som er den første mandlige, transseksuelle pornostjerne. Han er en mand med kvindelige kønsorganer. Til et foredrag på Dokk1 fortæller han om sin rejse fra kvinde til mand og om kropsaccept.

Festivalen bærer altså på fortællinger, der handler om at være anderledes, for eksempel at have en anden kønsforståelse eller seksualitet, end vi måske “normalt” er vant til. Men du skal ikke have en specifik seksualitet eller en særlig kønsforståelse, for at kunne deltage i og forstå festivalen. Igen er der plads til alle, og det handler i bund og grund om, at udviske tanken om “det normale”, og give plads til alle mulige forskellige identiteter, så alle de forskellige tilgange til køn, seksualitet og identitet bliver normaliseret. ”Det handler ikke om din kulturelle baggrund eller din identitet. Det handler om at komme over frygten for det ukendte og at gå ind i diskussionen,” forklarer Andreas Constantinou tydeligt.
Triple Threat af Lucy McCormick spiller på Åbne Scene
Foto: PR-foto
ReDoing Gender 2.0 af Himherandit Productions
Foto: PR-foto

Krop i fokus

På festivalen optræder flere nøgne kroppe, som en del af den samlede debat om køn, seksualitet og identitet. Man kan for eksempel i danseforestillingen Woman 1.1 af Himherandit Productions opleve en kvinde, der løber nøgen i høje hæle. Men Andreas Constantinou forklarer, at det ikke handler om at seksualisere kroppen: “I mit arbejde er kroppen ikke seksualiseret. Det er bare en krop,” forklarer han, hvilket står i kontrast til at diskutere seksualitet vs. det at gøre kroppen til et seksuelt objekt. For ham er nøgenhed ikke til stede i hans arbejde for at provokere, da han heller ikke mener, at nøgenhed er provokativt: “Kom over det, og slap af. Det er en krop,” siger han. Han forklarer, at i en forestilling som Woman 1.1 handler nøgenhed om at bryde det sociale tabu om, hvordan vi skal være, og at kræve sin ret til at være, som man er.
Dream Face Experience af Wunderland / Mette Aakjær
Foto: Maske og grafik af Amanda Axelsen-Siggaard
MY CUNTRY af CuntsCollective spiller på Åbne Scene
Foto: PR-foto

Et sprog alle kan tilgå

Diskussionen om køn og seksualitet, som The GENDERHouse Festival tager fat på, kan meget let blive meget intellektuel og teoritung. Men det er ikke tilfældet på The GENDERHouse Festival. ”Det kan blive meget intellektuelt, meget teoritungt, og det har også sin plads, men på festivalen stopper vi med at skabe et nyt sprog. Oplevelsen er ikke baseret på teori og akademia, men på engagement mennesker og kunst imellem,” fortæller Andreas Constantinou. Han fremhæver den Reumert-nominerede performance Garden af Himherandit Productions, hvor du alene med to performere går igennem en labyrint. Igennem de 45-50 minutter du er derinde, vil du opleve ting, der får dig til at stille spørgsmål til din identitet. En sådan oplevelse handler ikke om, at man har læst op i forvej-

en og forberedt sig, men om at være i nuet og opleve. Man skal altså ikke være bange for, at det handler om snobberi og detaljeret viden inden for køns- og seksualitetsdebat. Hans budskab er klart: “Kom op og stå, stop med at se fjernsyn, kom til teatret, gå til galleriet og OPLEV! Det handler om oplevelser. Hav en oplevelse og se, om den lærer dig noget nyt. Alle oplevelser er ægte”.

Fakta:

The GENDERHouse Festival starter den 31. august 2018 og varer frem til den 27. september. Der vil i alt være 23 forskellige events, performances, koncerter med mere på Godsbanen og rundt omkring i Aarhus.

Festivalen er blevet til i et samarbejde mellem Himherandit Productions som producent og med Bora Bora – Dans og Visuelt Teater, som co-producent.

Medvirkende kunstnere er blandt andre:
Wunderland, Himherandit Productions, Eja due og Lene Kreilgaard, Sanne Søndergaard, Natasha Brock, Karin Sjöholm og guitarristen Morten Svenningsen, Noelia Mora Solvez, Buck Angel, Lucy McCormick, Teglgård plus Four, Juli Apponen, Travis Alabanza & Hilde Sandvold, Dagmara Bilon, CuntsCollective

Festivalens forestillinger anbefales generelt ikke til børn under 16 år.

Læs meget mere på www.THEGENDERHOUSEFESTIVAL.com, hvor du også kan læse om alle værker, der præsenteres på festivalen.

Plakaten til The GENDERhouse Festival
Foto: PR-foto
Triple Threat af Lucy McCormick spiller på Åbne Scene
Foto: PR-foto
Facebook
Del på facebook

Barbara Rousset Thomsen

Kulturjournalist og anmelder
Barbara Rousset er cand.mag. i Dramaturgi fra Aarhus Universitet. Hun har en stor interesse for autenticitetens rolle i nutidens scenekunst, og hvordan kunst – især scenekunst - kan være et redskab til social forandring. Derfor er hendes primære udgangspunkter, når hun anmelder, interviewer og skriver, at afmystificere og skabe transparens omkring hvilke refleksioner og forandringer det givne kunstværk ønsker at skabe hos sin modtager og i det samfund, værket afsendes til.
Se Barbaras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind