I værkstedet hos Boys far Ron Mueck

I værkstedet hos Boys far Ron Mueck

BilledserieKunst og UdstillingerSkrevet af: Fine Spind12. okt 2020
Hvis der er en skulptur, som har gjort sig bemærket i Aarhus, så er det Boy på ARoS. Fotografen Gautier Deblonde har besøgt Ron Mueck i hans værksted i London.
Foto: Gautier Deblonde
Han sidder der stadig helt sammenbøjet. Han er blevet flyttet fra det store åbne område midt i museet til et af gallerierne. Her vil han ikke kunne rejse sig, hvis han en dag skulle blive træt af at sidde der.
I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: PR-foto / ARoS - Anders Sune Berg
Og det er netop det, der er det aller mest iøjnefaldende ved Ron Muecks skulpturer. Når man står og betragter dem, kan man ikke lade være med at vente på, at de rejser sig og går, begyn-der at tale - eller bare gør et eller andet.
I værksted hos Mueck
Foto: Gautier Deblonde
Alt fra øjenbrynshår til sitrende blodårer er så uhyggeligt livagtigt, at man bliver foruroliget og underligt bekymret for de sælsomme skabninger.
I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: Gautier Deblonde
Fotografen Gautier Deblonde har besøgt Ron Mueck i hans
værksted i London.
I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: Gautier Deblonde
Ron Mueck er en kunstner, som mestrer de materialer, han arbejder med, til perfektion.
I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: Gautier Deblonde
Men han gør mere end bare at genskabe virkelighedens mennesker. Han laver skulpturer, som altid er enten større eller mindre end rigtige mennesker.
I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: Gautier Deblonde
For, som han siger, for som han siger, så ser vi rigeligt med mennesker i almindelig størrelse til daglig.
I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: Gautier Deblonde
Overalt i værkstedet er dele til nye skulpturer.
I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: Gautier Deblonde
Ron Mueck er i gang med mange skulpturer på en gang.

I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: Gautier Deblonde
Der er nemlig en lang proces fra det første ståltrådsnet i skulpturen til de færdige livagtige hårstrå, bliver sat på.
I værkstedet hos Ron Mueck.
Foto: Gautier Deblonde
I 1996 kastede han sig ind i kunstbranchen og begyndte at lave “rigtige” skulpturer. Hans gennembrudsværk blev skulpturen ‘Dead Dad’, som han modellerede efter sin døde far.
Foto: Gautier Deblonde
‘Dead Dad’, som ligger på gulvet er cirka en tredjedel af naturlig størrelse og Ron Mueck har brugt sit eget hår til skulpturens paryk.
Foto: Gautier Deblonde
Ron Mueck arbejder efter billeder på sin laptop.
Foto: Gautier Deblonde
I værkstedet hos Ron Mueck i London
Foto: Gautier Deblonde
Ron Mueck startede sin karriere med at bygge modeller og dukker til børnefjernsyn og film. En af de mest kendte var ‘Labyrinten’ fra 1986, hvor David Bowie spillede hovedrollen, og hvor Ron Mueck også lagde stemme til karakteren Ludo.
Foto: Gautier Deblonde
Senere begyndte han at lave livagtige modeller til reklamer. Men de var designet til at blive fotograferet fra en bestemt vinkel, og efterhånden ville han gerne lave hele figurer.
Foto: Gautier Deblonde
I værkstedet hos Ron Mueck i London
Foto: Gautier Deblonde
I værkstedet hos Ron Mueck i London
Foto: Gautier Deblonde
I værkstedet hos Ron Mueck i London
Foto: Gautier Deblonde
I værkstedet hos Ron Mueck i London
Foto: Gautier Deblonde
I værkstedet hos Ron Mueck i London
Foto: Gautier Deblonde
I værkstedet hos Ron Mueck i London
Foto: Gautier Deblonde
I værkstedet hos Ron Mueck i London
Foto: Gautier Deblonde
Facebook
Del på facebook
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind