Det eksperimenterende performancekoncept Sisters Hope bliver en højskolelinje
Det sker vist ikke så tit, at en scenekunstnerisk performance udvikler sig til en linje på en højskole. Men det sker altså nu, hvor der er mulighed for at gå på linjen Sensuous Learning - Sisters performancemetode på Ryslinge Højskole.
Linjen tager udgangspunkt i performancegruppen Sisters Hopes særlige performancemetode. Vi har tidligere her på Fine Spind skrevet en reportage fra gruppens helhedsoplevelse i Den Frie Udstillingsbygning. Her blev vores skribent indkvarteret som elev på en kostskole, hvor eleverne, som det lød fik deres poestiske selv kontakt, stimuleret og udfordret. Desuden blev morgenmaden serveret klokken “Water,” aftenmødet startede en halv over “Infinity Stone” og aftenundervisningen en halv time over “Infinity Air”
Læs reportagen her: Sisters Academy – Den æstetiske kostskole gjorde mig til orm
Det er Gry Worre Hallberg, som er kunstnerisk leder af performance-gruppen Sisters Hope og performancekunstner, som står bag højskolelinjen. Hun er en internationalt efterspurgt underviser på forskellige Performing Arts Schools og universiteter i hele verden. Hun har tidliger. undervist på Iceland Academy of Arts, Scenekunstskolen, The University of Stavanger, University of Agder, Holbæk Kunsthøjskole. Gennem det seneste årti er Sisters-metoden blevet forfinet og fordybet i en sådan grad, at hun nu mener, at den rummer et unikt transformativt potentiale. Metoden opererer i spændingsfeltet mellem performancekunst, pædagogik, forskning og aktivisme. Gry Worre Hallberg er desuden kunstnerisk leder af Dome of Visions og skriver lige nu på en praksisbaseret PhD om sit kunstneriske arbejde på Københavns Universitet, Institut for Kunst og Kulturvidenskab.
Gennem forløbet på højskolen vil de udforske, hvordan det sanselige og poetiske kan danne udgangspunktet for kunstnerisk arbejde med krop, sind, læren og væren. De vil afprøve og udforske den immersive performanceinstallations transformative potentiale. Eleverne vil blive trænet i performativt nærvær og blive undervist i sanselige teknikker inden for den interaktive performancekunst. De vil desuden komme igennem daglig krops- og mentaltræning for at opøve poetiske og sanselige evner,
Det hele kulminerer i en immersiv performance, hvor de lever og performer deres individuelle poetiske selv i en performativ manifestation, som led i Teaterfestivalen på Ryslinge Højskole.