International digital kunstpris til Dansk Danseteater
NyhedSkrevet af: Fine Spind25. okt 2021

International digital kunstpris til Dansk Danseteater

Forestillingen Kentaur, som bruger kunstig intelligens, vinder en af verdens førende digitale kunstpris THE LUMEN PRIZE
International digital kunstpris til Dansk Danseteater</br>Forestillingen Kentaur spiller på Det Kgl. teater til og med den 25. oktober</br>Foto: PR-foto / Dansk Danseteater - Per Morten Abrahamsen
Forestillingen Kentaur spiller på Det Kgl. teater til og med den 25. oktober
Foto: PR-foto / Dansk Danseteater - Per Morten Abrahamsen
Den 21. oktober modtog koreograf og Dansk Danseteaters kunstneriske leder Pontus Lidberg og AI kunstner Cecilie Waagner Falkenstrøm den prestigefulde internationale art-tech award ‘The Lumen Prize’ ved prisceremonien i Barbican Arts Centre London for deres arbejde med at forene kunstig intelligens og moderne dans. Kentaur er et særligt betydningsfuldt projekt for instruktør og kunstnerisk leder på Dansk Danseteater, fordi han mener, at de med forestillingen har skabt noget unikt og teknologisk nyskabende indenfor AI og dans.
“Jeg er enormt stolt og taknemmelig over at modtage denne pris, som er en af de førende af sin slags i verden, der netop hylder kunst, der er fornyende og banebrydende indenfor teknologiens verden,” fortæller han.

Banebrydende teknologi og etiske dilemmaer

Kentaur er en forestilling, der handler om de etiske dilemmaer og menneskelige omkostninger, der er, når man bruger ny teknologi og kunstig intelligens. Den ambitiøse forestilling har været en kunstnerisk satsning for Dansk Danseteater, som har skabt forestillingen i samarbejde med Det Kongelige Teater, Théâtre National de Chaillot i Frankrig og Oriente Occidente i Italien.

Forestillingen kan opleves indtil til 25. oktober på Det Kongelige Teater og er Dansk Danseteaters kunstneriske leder Pontus Lidbergs første produktion til Skuespilhusets Store Scene. Værket er banebrydende i sit take på kunstig intelligens og dans. Den højteknologiske danseforestilling er udviklet i samarbejde med Ryoji Ikeda, Japans førende elektroniske komponist og videokunstner og kunstner Cecilie Waagner Falkenstrøm, der arbejder med kunstig intelligens.

Kentaur er blevet skabt i en fantastisk proces, hvor de kunstneriske skabere har arbejdet tæt sammen med udviklere af kunstig intelligens. “Kunstnere, dansere, software-udviklere og teknologi smelter sammen i en forestilling, der stiller spørgsmål til, hvor grænsen går mellem menneske og maskine både i den kreative proces og i vores hverdagsliv,” siger Cecilie Waagner Falkenstrøm, kunstner indenfor kunstig intelligens.

Den kunstige intelligens bruger dansernes personlige data i forestillingen
I arbejdet med forestillingen har holdet lavet personlighedstests af danserne og indsamlet data fra blandt andet Facebook, og derfor kender den nyudviklede kunstige intelligens til dansernes privatliv. Forestillingen lægger derfor op til en debat om, hvad det vil sige, at en kunstig intelligens kan manipulere, koreografere og diktere slagets gang på scenen. Samt hvad det vil betyde, når kunstig intelligens kan misbruge data og udstille mennesker både på scenen og ude i virkeligheden.

Cecilie Falkenstrøm fortæller:
“Vi har arbejdet med at skabe en kunstige intelligens til Kentaur, som kan få os til at reflektere over vores menneskelige relation til AI teknologi. Den kunstige intelligens er både hovedperson i forestillingen og en aktiv medskaber af koreografien. AI algoritmen giver danserne instrukser live på scenen, hvilket gør hver forestilling forskellig.”

Fakta

The Lumen Prize er blevet uddelt i ti år og er sat i verden for at fejre den allerbedste kunst, som er skabt med teknologi.

DET KUNSTNERISKE HOLD bag Kentaur:
Koreografi og koncept: Pontus Lidberg
Kunstig intelligens udviklet af: Cecilie Waagner Falkenstrøm
Lyd-og videodesign: Ryoji Ikeda
Computer Programmering til visuals: Tomonaga Tokuyama
Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm
Kostumedesign: Rachel Quarmby-Spadaccini
Dramaturg: Adrian Guo Silver
Musik: Franz Schubert, Ryoji Ikeda, Giacomo Puccini
Computer-programmering: ARTificial Mind & Technical University of Denmark - DTU Computer Department (Cecilie WF, Asbjørn O, Asbjørn KN, Thomas MJ and Teeratorn K).
Udvikling: The Center for Ballet and the Arts, New York University
Co-produktion: Dansk Danseteater, Oriente Occidente Dansefestival, Théâtre National de Chaillot og Det Kongelige Teater

Facebook
Del på facebook
Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Seneste anmeldelser
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind