Kirkeby begyndte hvor Jorn slap - ny udstilling på ARoS

Kirkeby begyndte hvor Jorn slap - ny udstilling på ARoS

To af dansk kunsthistories største personligheder udstilles sammen for første gang i ARoS’ nye store udstilling JORN / KIRKEBY, som åbner lørdag den 21. november.
OmtaleKunst og UdstillingerSkrevet af: Julie Margrethe Nyrup19. nov 2020
“Jeg begyndte, hvor Asger Jorn slap,” har Per Kirkeby selv sagt om sit kunstneriske virke i et interview med Kristeligt Dagblad i 2018, få måneder før sin død. Dog har de to kunstnere, som besidder hver sin sin monumentale plads i den danske kunstkanon, aldrig været udstillet sammen. “Det er påfaldende, fordi Kirkeby forholdt sig meget bevidst til Asger Jorn,” fortæller ARoS direktøren, Erlend Høyersten.
Per Kirkeby, 'Grün Frühling (Grønt forår)', Olie på lærred, 200 x 170cm
Foto: Louisiana Museum of Modern Art / © Per Kirkeby Estate
Asger Jorn, 'Femelle interplanetaire', 1953, Olie på lærred, 100,8 x 81,5 cm
Foto: Kunsten Museum of Modern Art, Aalborg / Niels Fabæk

Per Kirkeby i tumult med arven fra Jorn

Gennem sin maleriske karriere lå Per Kirkeby på mange måder i tumult med arven fra den 24 år ældre kunstneriske faderfigur, Asger Jorn, som han dog aldrig mødte. Per Kirkeby var på den ene side tiltrukket og inspireret af Asger Jorns maleri, og på den anden side frastødt og havde en trang til at bryde fri af de traditioner, som generationen før ham, med Jorn i spidsen, havde tilført genren. “Kirkeby følte nogle gange behov for at bryde med traditionen fra Jorn ‘med dynamit om nødvendigt’, som han selv sagde,” fortæller museumsinspektør Jeanett Stampe, som har kurateret udstillingen i tæt samarbejde med idéhistoriker Lars Morell, som har et indgående kendskab til både Jorn og Kirkeby.
Foto: Kåre Viemose
Foto: Kåre Viemose

Spil mellem kontraster og ligheder

Dog var ‘faderkomplekset’ ikke større end at Per Kirkeby ønskede, at donere sit arkiv til Museum Jorn efter sin død og således cementere sin egen placering i historien om Asger Jorn og hans eftervirkninger. “Udstillingen er derfor også et forsøg på at forfølge drivkraften bag én af Kirkebys sidste ønsker,” forklarer museumsinspektør Jeanett Stampe. Både lighederne og forskellene i de to kunstneres kunstneriske udtryk og udvikling er påfaldende. Samspillet mellem Jorn og Kirkebys værker består i høj grad i kontrasterne. De har begge været nyskabende i dansk ekspressionistisk maleri. Men hvor Jorns kunst kredser om drift, folkemyter, det umiddelbare og det almenmenneskelige, bærer Kirkebys kunst præg af længsel, bibelske referencer, og store universelle reflektioner. Erlend Høyersten siger om museets ønske med udstillingen: “Vi håber, at udstillingen kan give et nyt syn på begge kunstnerne, ved at se på Jorn gennem Kirkebys øjne og se på Kirkeby i Jorns skygge.”

Fakta:

JORN / KIRKEBY kan opleves på ARoS fra den 21. november til den 5. april 2021.

 

Installationsfotos: Kåre Viemose

Facebook
Del på facebook

Julie Margrethe Nyrup

Kulturjournalist
Julie Margrethe Nyrup er uddannet cand. mag. kunsthistorie med bachelor i Æstetik og kultur og Museologiske studier. Hun er museumsnørd og holder altid øje med, hvad der sker på den danske udstillingsscene. Hun er vild med det meste, men synes især det er fedt når kunsten trækker tæppet væk under gængse fortællinger og gør opmærksom på alternative perspektiver og oversete strukturer.
Se Julies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind