Stine Pilgaard - At slå rod når det blæser mange meter i sekundet - INTERVIEW

At slå rod når det blæser mange meter i sekundet

Forfatter Stine Pilgaard er flyttet til Vestjylland - de korte sætningers land. Hendes nye bog ‘Meter i sekundet’ handler om at falde til - og det er ikke Stine som er hovedpersonen, selvom man skulle tro det
InterviewLitteraturSkrevet af: Marie Nyeng31. aug 2020
Højgravide Stine Pilgaard tager imod i døren til familiens hus uden for Velling, syd for Ringkøbing.
“Godt du kunne finde det, for min telefon er lige løbet tør for strøm.”
Det er en nokia af ældre dato, som hun står med i hånden, mens hun viser indenfor. Tre uger er der til, at hun er mor til to. Hun har haft et hæsblæsende forår, hvor hendes nye roman ‘Meter i sekundet’ har fået en overvældende modtagelse. Den udkom samtidig med, at Phillip Faber og coronanedlukningen gav fællessang og længslen efter fællesskaber i det hele taget en opblomstring. Bogen foregår på en højskole i Vestjylland og handler om at falde til i de korte sætningers land, som Vestjylland er, og så spiller højskolesange også en vigtig rolle i bogen. Faktisk har Stine Pilgaard skrevet hele 9 sange, som hver især afslutter en del af bogen. Den første hedder ‘Slagsang for påhæng - Oprørssang’.
Foto: PR-foto / Gutkind
Foto:
Den nærmeste nabo til familiens hus er Vestjyllands Højskole, hvor en vindmølle troner, og hvor Stines kæreste Daniel er lærer. Præcis som hovedpersonen og fortælleren i ‘Meter i sekundet’ er hun flyttet til Velling som påhæng og forsøger at falde til i det vestjyske. Og som hendes hovedperson har hun også brugt en rum tid på at få sit kørekort i hus. Fortælleren i bogen ender helt præcis med 87 køretimer inden kortet er i hus - og i virkeligheden er Stine Pilgaard også blevet gode venner med et par af de kørelærere, som hun gik hos på skift.

Men Stine Pilgaard er ikke hovedpersonen i ‘Meter i sekundet’, selvom hendes livssituation ligner jeg-fortællerens til forveksling. Det gjorde den også i hendes foregående romaner ‘Lejlighedssange’ og ‘Min mor siger’.
“Jeg tror, at det er fordi, jeg føler, at jeg er ekspert i det, jeg står midt i lige nu,” siger hun og fortæller, at hun i lang tid havde et ønske om at skrive en bog om en bedemand, som skulle være en mand i 60’erne. Til trods for, at hun havde lavet grundig research, lykkedes det hende ikke at finde en autentisk stemme.
“Jeg har prøvet at skrive flere andre fortællinger og bøger, hvor mine egne erfaringer fyldte mindre. Men jeg synes, at mine tekster bliver bedst, når det er mine egne erfaringer, der fylder,” siger hun.
Fordi hovedpersonen i ‘Meter i sekundet’ bor i Velling og er højskolepåhæng, er der mange, som antager, at Stine er fortælleren i bogen.
“Jeg synes måske selv, at jeg er lidt bedre til at opføre mig ordentligt. Mine fortællere er typisk mere aggressive og søger mere modstand, end jeg selv gør i mit liv. De siger nok også mange af de ting, som jeg godt selv gad sige eller er glad for, at jeg ikke har sagt. Jeg kender jo godt sprogets betydning og ved, at der er mange ting, man ikke skal sige. Mine fortællere er tit lidt voldelige i deres sprog, men det kan jo også være underholdende.”

Og nok minder jeg-fortælleren i ‘Meter i sekundet’ meget om Stine Pilgaard, men hun har en del mindre pli. Så hvor Stine bare er fascineret af tv-manden Anders Aggers evne til at tale med gud og hver mand om vind, vejr og de store ting i livet, så forfølger jeg-fortælleren den lokale helt Anders Agger rundt i området omkring Ringkøbing og beder ham direkte om hjælp til at lære at tale med de lokale.
Foto: Astrid Dalum
Foto: Astrid Dalum

Højskoleeleverne har lært mig, at jeg er voksen

I det hele taget er det meget vigtigt for Stine Pilgaard, at der ikke er for meget afstand imellem det, hun selv oplever og de verde-ner, hun bygger op i sine bøger.
“Det er egentlig ikke fordi, jeg selv synes, at jeg er dødeligt spændende, men jeg tror, der er større chance for at kunne skrive noget der er vedkommende eller uforceret, hvis man skriver om noget, man er midt i.”
Det hun er midt i lige nu er en højskole, hvor ungdommen buldrer derud af med drama og tror, deres verden er ved at gå under hvert andet øjeblik, når de har kærestesorger eller er uvenner med en veninde. Det kan hun egentlig meget godt lide, men på højskolen har hun også opdaget, at hun faktisk selv er gået hen og er blevet voksen.
“Jeg tænker meget, at det er højskoleleverne, der har lært mig, at jeg er voksen. Det der med at få barn, det er noget helt andet. Det synes jeg faktisk var en meget konkret oplevelse.”
Hun kan faktisk rigtig godt lide højskoleeleverne, selvom hendes fortæller i ‘Meter i sekundet’ har et noget anstrengt forhold til dem. Det var en højskoleelev, som fandt på titlen til bogen, og sønnen på tre er opkaldt efter en elev.
Foto: Kathrine Rohrberg
Foto: Kathrine Rohrberg

Hvad så hvis han dør og bliver udsplattet af en bil

Da Stine Pilgaard og hendes kæreste Daniel flyttede til Velling, var det ikke fordi, de egentlig havde en drøm om at komme ud på landet og få hænderne i noget så konkret som havearbejde. Det var mere bare et eventyr, som bød sig til. De havde drømt lidt om at komme til USA, men det havde de ikke råd til. Så da muligheden for, at Daniel kunne blive lærer på højskolens litteraturlinje bød sig, greb de eventyret.
“Det var ikke sådan en drøm om, at nu skal vi ud og være tæt på naturen. Vi er ikke sådan nogle have-mennesker – det er mest noget, vi sådan har bestukket højskoleeleverne til: Kan I ikke bare få vores have til at se godt ud, så pedellen ikke bliver sur, og her er noget vin.”

Da Stine Pilgaard i sin tid flyttede fra Aarhus til København for at gå på forfatterskolen som 23-årig nød hun at flakke rundt i de mange gader, hvor hun ikke havde nogen minder. Hun havde alle sanser åbne, fordi hun var rigtig dårlig til at finde rundt, og det mener hun selv gjorde noget godt for hendes måde at skrive på.

På forfatterskolen mødte hun sin Daniel, og det er det hun kalder ham “min Daniel”, for de er ikke lige blevet gift.
“Folk siger tit sådan noget til mig som; hvad så hvis han dør og bliver udsplattet af en bil, så står du der - uden at være gift. Uhh wauw det er heldigvis ikke noget, jeg går og tænker på, man kan jo ikke leve på den måde.”
Igen er det meget tæt på fortælleren i ‘Meter i sekundet’, hvor både højskolens forstander og hovedpersonens søns dagplejemors mand påtaler den manglende ægteskabelige status flere gange.
“Når man har valgt at få et barn, og opfører sig nogenlunde anstændigt overfor hinanden og enten har eller arbejder seriøst på at få en vi-følelse, så tænker jeg da, at man er gift, vi har bare ikke ritualise-
ret det,” siger hun.

Det er meget godt at få et barn, når man er forfatter

En uge inden flyttekasserne blev sendt fra Nørrebro til Velling stod Stine Pilgaard med en positiv graviditetstest i hånden. Det passede jo sådan set meget godt med, at flytte til et sted med bedre plads, men det passede også rigtig godt med Stine Pilgaards forfatterskab.
“Det lyder måske lidt hårdt, men en af grundene til, at jeg gerne ville have et barn var, at jeg gerne ville have de erfaringer, der ligger i det. Nu er det jo ikke fordi, at jeg på nogen måde er fan af at være gravid,” siger hun, mens hun igen rokerer lidt ubekvemt rundt i sofaen. “Men det er jo en stor oplevelse det der med, at der er et andet menneske inde i en - det er jo så grotesk, at man nærmest ikke kan forstå det. At få et barn og flytte ud af byen er jo fuldstændige almenmenneskelige erfaringer, men de har været meget givende i forhold til at skrive.”
Hun kan godt lide det meget konkrete arbejde, der i at have et barn, for det er en god kontrast til livet som forfatter.
“Det meste af det, jeg laver i mit liv er ret abstrakt, fordi jeg arbejder i en fiktiv verden, jeg selv har lavet, og når jeg ikke gør det, så taler jeg om den fiktive verden, jeg selv har lavet,” siger hun.

Stine Pilgaard holder i det hele taget af at være tilstede i nuet og føre samtaler, når hun gør det og være sammen med sin søn, når hun er det. Derfor er Stine Pilgaards telefon en gammel nokia, der ikke kan tage billeder, og som stort set altid er på lydløs, og hun har aldrig været på hverken Facebook eller Instagram.
“Jeg skal hele tiden kunne aktivere mit arbejde, som består i at lave et rum og nogle karakterer, som jeg tror på, og som ikke findes, og som ingen kan se,” fortæller hun.
Hun tjekker sms’er sådan cirka hver anden dag, og så sætter hun en time af til at svare på dem.
“Men altså jeg er jo ligesom en eller anden bedstemor, der sidder og svarer på en sms som om, det var et telegram. Kære en eller anden... Jeg har lagt mærke til, at folk er holdt op med at skrive kære og kh og sådan noget - det er mere bare sådan en samtale, hvor mine sms’er er sådan nogle floromvundne små breve.”

Stine Pilgaards Daniel er også forfatter. I ‘Meter i sekundet’ har hun skrevet en sang, der hedder ‘Fortabt er jeg stadig’. Den var oprindeligt en gave til Daniel Dalgaard, for de giver tit hinanden små tekst-stykker som gaver, og nu kommer den faktisk også med i den nye udgave af Højskolesangbogen.
“Der er mange, der tror, at Daniel og jeg konkurrerer. Det synes jeg er virkelig underligt. Når folk siger, ja men kommer I så ikke op at skændes om, hvem der får mest anerkendelse, så tænker jeg altid; ejh hvor fedt et ægteskab du må ha, hvis du tænker på den måde.”

Stine og Daniel læser alt, hvad hinanden skriver og snakker om og diskuterer det, de arbejder på. “Jeg føler også, at mine bøger er hans bøger. Den der bog, han sidder med nu, den bliver på 5-600 sider, og hold kæft den har fyldt meget i vores liv. Men jeg ser den ændre sig og kommer med kommentarer, og så skændes vi lidt, og så bliver vi gode venner igen, så jeg føler, at vi har litteraturen som et fællesprojekt.
Og så er Daniel jo med i alle mine bøger.”
Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind