Myter, tragedie og Colombias narkohistorie fortalt indefra
AnmeldelseAlt det andetSkrevet af: Julie Lystbæk-Hansen21. feb 2019
Den prisvindende film Trækfugle viser narkohandlens ødelæggende konsekvenser fra et colombiansk perspektiv. Filmen er historien om den totale tragedie – for en familie, en kultur og et helt land
★ ★ ★ ★ ☆ ☆
Syd- og mellemamerikansk narkohandel er ikke et ubeskrevet blad på film. Af nyere produktioner kan for eksempel nævnes Netflix-serien Narcos, som handler om den berømte og berygtede colombianske narkobaron Pablo Escobar.Filmen Trækfugle, som til februar får dansk premiere, skildrer den colombianske narkohandel og narkokrig på en sjældent set måde. I et interview med det amerikanske medie Variety påpeger filmens instruktører Ciro Guerra og Cristina Gallego, hvordan Colombias narkohistorie ofte misrepræsenteres i udenlandske og nok særligt amerikanske filmproduktioner om narkoproblemer. Serien Narcos nævnes i artiklen som et eksempel.
I Trækfugle bliver myter blandet sammen med hårdkogt gangsterdrama.
Foto: PR-FotoStills fra filmen Trækfugle af instruktørerne Ciro Guerra og Cristina Gallego.
Med Trækfugle har instruktørerne ønsket at fortælle historien om Colombias narkoproblematik indefra. Med udgangspunkt i et traditionsbåret samfund hos det indfødte Wayuu-folk, fortæller filmen historien om narkohandlens ødelæggende konsekvenser. De medvirkende er en blanding af professionelle skuespillere og amatører – alle med relationer til virkelighedens Wayuu-samfund.
Filmen er en sammenvævning af myter, klassisk tragedie og hårdkogt gangsterdrama. Den er en ur-fortælling om korruption og fordærv af både en familie og af et traditionelt stamme-samfund samt - på et allegorisk plan - et land og en kultur.
Filmen er en sammenvævning af myter, klassisk tragedie og hårdkogt gangsterdrama. Den er en ur-fortælling om korruption og fordærv af både en familie og af et traditionelt stamme-samfund samt - på et allegorisk plan - et land og en kultur.
I takt med at narkohandlen er blevet større, har der udviklet sig en krig mellem kartellerne og regeringen.
Foto: Stills fra filmen Trækfugle af instruktørerne Ciro Guerra og Cristina Gallego.
En uendelig krig?
I symbolladede billeder formidler Trækfugle den virkelige fortælling om begyndelsen på den colombianske narkohandel. Det er historien om den langstrakte krig mellem kartellerne og regeringen og mellem kartellerne indbyrdes, som udviklede sig i takt med, at narkohandlen voksede i omfang og blev en stor økonomi op gennem 1970’erne.Det er en krig, som i dag endnu ikke er afsluttet, og som har kostet over 200.000 mennesker livet. I 2016 underskrev Colombias regering og guerillahæren FARC, som kontrollerer størstedelen af det colombianske narkomarked, endelig en fredsaftale, men den blev overraskende nok afvist af befolkningen ved en folkeafstemning.
Efterfølgende blev en revideret fredsaftale vedtaget i den colombianske kongres, og FARC overgav langt størstedelen af deres våben til FN. I dag ulmer konflikten dog stadig blandt tidligere FARC medlemmer og forskellige paramilitære grupper.
Trækfugle er, trods det dystre tema og den voldelige handling, en smuk film.
Foto: Stills fra filmen Trækfugle af instruktørerne Ciro Guerra og Cristina Gallego.
Gamle ritualer og kapitalistisk forråelse
Trækfugle beskriver, hvordan den indfødte Wayuu-stamme bliver trukket ind i narkohandlens kapitalistiske verden. Filmen følger en klassisk græsk tragedies dramaturgi, hvor menneskets begær efter rigdom, magt og hævn får en fatal udgang.Trækfugle er, trods det dystre tema og den voldelige handling, en smuk film. Den fokuserer med antropologisk omhyggelighed på Wayuufolkets traditioner og ritualer midt i den forblæste ørken, som udgør deres territorie. Der er et overnaturligt element på spil i stammens matriark Ursulas’ fornemmelser for varslinger om ulykke og død. Her trækker filmen på dét, som efterhånden er blevet et varemærke for latinamerikansk kunst og kultur, nemlig den magiske realisme, som særligt er repræsenteret i litteraturen hos forfattere som Gabriel García Márquez og Isabel Allende. Genren blander et mytologisk univers med en genkendelig virkelighed.
I Trækfugle er den virkelighed beskrevet som en moderne kapitalistisk verdens indtog i en traditionsbunden stammekultur. Amerikanske hippiers efterspørgsel efter marihuana i slutningen af 60’erne sætter gang i hovedpersonen Rapayets business, som vokser, og gør ham og hans familie meget velstillede. De bor fortsat i ørkenen, men fjerner sig i deres levevis mere og mere fra den traditionelle kultur.
Julie Lystbæk-Hansen
Kulturjournalist og anmelder
Julie Lystbæk-Hansen er uddannet cand.mag. i Moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet med speciale i litterær journalistik. Hun har som del af sin uddannelse læst Litteraturvidenskab og gået på Journalisthøjskolen. Litteraturen indtager en særlig plads blandt Julies interesser, men hun er også interesseret i andre kunstneriske udtryksformer. Hun er særligt optaget af kunst, der formår at skærpe og nuancere blikket på sociale og samfundsmæssige problemstillinger.
Se Julies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København