Shinpai Shinaide er poetisk japansk dans på Åbne Scene i Aarhus

Poetisk japansk dans på Åbne Scene

OmtaleSceneSkrevet af: Line Møller Christensen30. okt 2018

Forestillingen Shinpai Shinaide er en international Butoh- og videoforestilling. Det er en performance om sorg og kærlighed, som skal minde os om de smukke, bløde og lidenskabelige sider af os selv. Shinpai Shinaide vises på Godsbanen i Aarhus den 7.-9. november

I en lille by i Japan står en helt særlig telefonboks. Den er ikke forbundet til noget. I 2011 blev den lille by ramt hårdt af en voldsom tsunami. Telefonboksen står på en bakke med udsigt over havet; den har fået navnet Vindens telefon. Her kommer sorgfyldte mennesker for at tale med dem, de har mistet til tsunamien. Shinpai Shinaide betyder “bekymr jer ikke om os.” Et udtryk der går igen i de hjerteskærende, bevægende og poetiske samtaler. Samtalerne fra Vindens telefon har givet inspiration til forestillingen Shinpai Shinaide.

Shinpai Shinaide er både en videoforestilling og en Butoh, som er en særlig japansk dans. Den handler om menneskelig skrøbelighed, kærlighed, tab, håb og accept. Bag forestillingen står Blue Cliff, der arbejder med Butoh, dans, visuel kunst og teater. Yael Gaathon er koreograf og Blue Cliffs artistiske leder og har arbejdet med dansestilen Butoh i over tyve år. Hun har sammen med videokunstner Masashi Nagara og komponist Tamar Muskal skabt Shinpai Shinaide.
Ved Vindens telefon
Foto: PR-foto Blue Cliff
Ved Vindens telefon
Foto: PR-foto Blue Cliff

Et udtryk for alle sorgens farver

I stemmerne af de sorgfulde mennesker fandt Yael Gaathon noget helt særligt. Døden vækker også det smukke i os, siger hun: “Det er følelser af tab og sorg, der bliver udtrykt, men samtidig vises smukke sider af menneskets natur, der kommer til udtryk gennem deres ord til de elskede, de har mistet. Det er det forestillingen udspringer fra.”

Yael Gaathon hørte første gang om Vindens telefon i dokumentaren The Phone of the Wind – Whispers to Lost Families lavet af den japanske tv-station NHK. I dokumentaren høres originale optagelser fra telefonboksen, optagelser der også indgår i forestillingen. Da hun hørte disse optagelser første gang, blev hun bevæget til tårer: “I udarbejdelsen startede jeg med den oplevelse, og hvad den åbnede i mig. Derfra prøvede jeg at give udtryk for de forskellige følelser. Samtidig også fra min egen oplevelse af at miste mennesker tæt på mig,” siger hun.

Forestillingen handler altså om det, der sker med os, når vi skal håndtere den sidste grænse, døden, og hvad det bringer frem i os. Den tager fat i både den smukke side, sorgen og ødelæggelsen.”
Vindens telefon
Foto: PR-foto Blue Cliff
Vindens telefon
Foto: PR-foto Blue Cliff

Verden har brug for balance

Det er en poetisk forestilling, siger Yael Gaathon. “Den er meget visuel og sensitiv — der er noget stille og fredfyldt over den.” Hun håber forestillingen vil minde os om vores bløde, smukke og lidenskabelige sider. Forestilling blev ideudviklet dengang, hvor Trump lige var kommet til magten, og vi blev bombarderet med hans, efter hendes mening, hadfyldte og overfladiske ord. “Og så hørte jeg de her mennesker tale, og det var så fyldt af skønhed, varme og lys. Kontrasten! Og jeg tænkte, at verden har brug for; noget balance. Så jeg beslutttede at lave forestillingen for at minde os om det,” siger hun.

For Yael Gaathon er bekymret for den retning, vores verden bevæger sig i. “Jeg tror på, at vi mennesker har brug for at blive mindet om den smukke, sårbare og medfølende side af vores natur, for at kunne genkende den i andre såvel som os selv” siger Yael Gaathon.

Og i sin kunst forsøger hun altid at nå indtil de dybere niveauer af vores forståelse af livet. “Jeg arbejder med oprigtighed og sensitivitet. Så jeg forsøger at lave en performance, der handler om oplevelsen. Om hvordan vi oplever forestillingen ikke gennem vores intellekt, som selvfølgelig er en del af det, men i stedet gennem vores sanser og vores væsen,” forklarer hun.
Shinpai Shinaide er en poetisk, visuel og sensitiv forestilling
Foto: PR-foto Blue Cliff
Forestillingen skal minde os om vores bløde, smukke og lidenskabelige sider
Foto: PR-foto Blue Cliff

I lyset og i mørket

Og i Butoh er det netop det sanselige, som er i fokus. Det er en helt særlig japansk dansestil, som blev til i 1950’ernes Japan. Men det faktisk mere en filosofi end en bestemt type dans, fortæller Yael Gaathon — “Butoh er en særlig tilgang til dét at være på en scene, det er en særlig tilgang til kunst og hvad den skal til for.” Ifølge Yael Gaathon handler Butoh om at finde essensen af en følelse og derfra forsøge at give den en form.

Hijikata Tatsumi og Kazuo Ohno grundlagde i sin tid Butoh. Siden gik de hver til sit og fortolkede dansen forskelligt. Hijikata Tatsumi havde en mørkere tilgang til kunsten og livet og derfor har dansen fået tilnavnet Mørkets dans. Men Kazuo Ohno derimod havde en lysere tilgang til verden. Den lyse tilgang har Yael Gaathon taget til sig i sit arbejde med Butoh: “Jeg er en elev af Kazuo Ohnos sol, så min naturlige tilgang er mere lys end mørk,” siger hun. Men Butoh er en kunstform, der omfavner både lys og mørke. Det gør den, fordi Butoh handler om sandhed — og sandhed eksisterer kun i accepten af både lys og mørke.

Fakta:

Forestillingen kan opleves 7. - 9. november på Åbne Scene på Godsbanen

Koreografi og dans: Yael Gaathon (DK)
Video: Masashi Nagara (Japan)
Musik: Tamar Muskal (USA)
Shakuhachi fløjte: Kojiro Umezaki (USA)

Forestillingen er en Blue Cliff produktion, co-produceret med Åbne Scene og Bora Bora

Shinpai Shinaide er støttet af Aarhus kommune, Statens kunstfond, Toyota Fonden og Performing Arts Platform

Læs mere og find billetter her http://godsbanen.dk/event/shinpai/
Facebook
Del på facebook

Line Møller Christensen

Kulturjournalist og anmelder
Line Møller Christensen er kandidatstuderende ved Litteraturhistorie på Aarhus Universitet. I sit studie beskæftiger hun sig især med feministisk og økokritisk litteratur. Derudover er hun særlig glad for fransk og nyere nordisk litteratur, der behandler de svære eksistentielle spørgsmål midt i hverdagens tenderende trivialitet.
Se Lines artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind