Alice Wilsons skulpturer af genbrugstræ undersøger landskaber og rum
Fra den 24. oktober kan man opleve den britiske kunstner Alice Wilson på Godsbanen i Aarhus, hvor hun blandt andet viser sin tre meter høje træskulptur, som hun byggede i skovbunden til Film i skoven i maj
I en forårsklædt Rissskov i Aarhus vrimlede det med børnefamilier, da kulturfestivalen Film i skoven i maj forvandlede skoven til et eventyr af film og kultur i børnehøjde. På selve festivalpladsen var der biografer i tipier, koncerter og kreative workshops. Langt inde i skoven stødte man pludselig på en skulptur bygget af fyrretræ. Malet i røde, grønne, gule og blå farver tårnede skulpturen Goat Moth sig op i en lidt ufremkommelig dal i skovbunden. Den britiske kunstner Alice Wilson stod bag skulpturen.
Film i skoven havde inviteret Alice Wilson til et residency-ophold, hvor hun skulle lave kunst i Risskov, som man kunne opleve under festivalen - eller mens man bare gik tur i skoven. Her i oktober er hun igen tilbage i Aarhus og viser fra den 24. oktober en udstilling på Godsbanen, hvor man blandt andet kan se fotografier og den tre meter høje skulptur fra skoven.
Intuitiv arbejdsproces
I London samler Alice Wilson træ op, når hun får øje på det. Hun markerer det og maler på det.“Mit arbejde op til udstillingen her er groet ud af den proces. Jeg har prøvet at tage min arbejdsproces fra London med mig hertil. Jeg arbejder meget intuitivt og finder løsninger undervejs,” siger Alice Wilson.
Selv om Alice Wilsons arbejdsproces er meget intuitiv behandler hun i sin kunst ofte tematikker omkring statusforhold både i kunstverdenen og i samfundet generelt. Nogle af hendes træskulpturer undersøger hvordan vi bruger landskaber og rum. Nogle gange er de ironiske kommentarer – andre gange har de fundet funktion som sociale skulpturer.
I forbindelse med udstillingen på Godsbanen kan man komme tættere på Alice Wilsons tanker om kunst og status, når hun kan opleves i samtale med Trine Rytter Andersen den 24. Oktober fra kl. 16-18.