Goodiepal & Pals: 100% næstekærlighed, åbne grænser og protestmusik
Portræt-interviewMusikSkrevet af: Line Møller Christensen07. sept 2018
Bandet og flygtningeorganisationen Goodiepal & Pals besøgte i august Kunsthal Aarhus og Louisiana væbnet med politisk protestmusik. Gruppen har viet deres liv og kunstneriske virke til at hjælpe flygtninge og bekæmpe den nuværende flygtningepolitik i Europa
“Det er tid til fucking revolution. Slet jeres grænser, åbn jeres lande” — sådan råber Goodiepal & Pals. Bandet/flygtningeorganisationen kritiserer i deres kunstneriske virke behandlingen af flygtninge i det, de mener, er et voldeligt, racistisk system. Men de mener ikke, at det er nok bare at kritisere — man må også handle.Selv er Goodiepal & Pals flyttet til Serbien for at hjælpe flygtningene med alt fra mad til briller og husly, men også med at smugle mennesker over grænserne. De mener, at grænserne skal nedbrydes – ikke blot de fysiske grænser men også magthierarkierne i det patriarkalske, kapitalistiske system, vi lever i. Ifølge Goodiepal & Pals skal vi alle med civil ulydighed rent ud sagt: “Destroy System”.
En eftermiddag sidst i august befinder Goodiepal & Pals sig i gårdhaven ved Kunsthal Aarhus, hvor de skal spille koncert samme aften. Dagen derpå skal de videre til Louisiana og derfra rundt i Europa på turné. De penge, de tjener på koncerterne, går ubeskåret til flygtninge ved EUs grænser. En mission som gruppen har viet deres liv og kunstneriske virke til.
Band/flygtningeorganisation Goodiepal & Pals
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Det er tid til at råbe op!
Solen skinner og humøret er højt blandt gruppen, selvom vi også taler om den presserende krisesituation, vi står midt i. Med bandets protestplade Pro Monarkistisk Extratone er formålet at råbe op: “Vi vil gerne sætte fokus på den måde, flygtninge bliver behandlet på. Vi vil prøve at råbe ud til folk. Det er ikke i orden, at politiet smadrer flygtninge, og at EU betaler penge til væmmelige flygtningelejre,” siger gruppemedlem Fanny Sif Pedersen Pedersen.Et opråb og en politisk kunst som Goodiepal & Pals’ er der alvorligt behov for, ifølge gruppemedlem og forfatter Lars Skinnebach. “Det handler først og fremmest om den flygtningesituation, som vi er i både i og lige udenfor Europa. Men også om nogle af årsagerne til flygtningesituationen nemlig klimakrisen, som angår os alle.”
Både flygtninge- og klimakrisen fylder størstedelen af Goodiepal & Pals’ kunstneriske projekt. Krisesituationen viser tydeligt, hvor den er gal med det samfund, vi lever i. Og det er den mange steder, ifølge Goodiepal & Pals:
“Vi kritiserer EU — og Danmark selvfølgelig. Blandt andet Politiet, der handler sindssygt aggressivt og helt klart opfører sig i strid med menneskerettighederne. Vi har mange venner, der er kommet i fængsel eller er blevet tortureret, fordi de har forsøgt at krydse grænserne. Nogle bor i lukkede camps, som egentlig er fængsler, hvor de ikke må komme ud, og hvor de ikke har nogle rettigheder. Både i blandt andet Serbien, men også i Danmark” fortæller Fanny Sif Pedersen Pedersen.
Gruppen føler, at de gennem kunsten kan videregive information og historier om flygtninges situation. Samtidig kan de så også samle penge ind til at hjælpe nogle mennesker med eksempelvis at krydse en grænse, fortæller gruppemedlem og teaterinstruktør Nynne Roberta Pedersen Pedersen. Imens vi taler sammen, er hun beskæftiget med at male skæve, sorte bogstaver på Kunsthallens væg. Det er teksten fra nummeret Min Sorg Lyser. En tekst, der i aften vil blive sunget om og om igen: “Ingen ved, hvor fuckt jeg går og har det”.
Bandet har skiftende medlemmer alt efter hvor i verden, de spiller
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
“Al kunst skal være inkluderende”
Bag bandet står den eksperimenterende elektroniske musiker og kunstner Goodiepal. En kunstner, der i over tyve år har skubbet til grænserne og udfordret den givne normativitet med alskens projekter. Men Goodiepal er ikke talsmand for gruppen, understreger han. Udover en håndfuld faste medlemmer er der hele tiden folk, der kommer til og fra. Blandt andet spiller nogle af de venner, der også er flygtninge, til tider med i bandet.Dét er en essentiel del af bandets eksistensgrundlag, da al kunst for dem, skal være inkluderende. Derfor bruger de udover ord også musik og dans i deres optrædener. På den måde spiller sprog og uddannelse ikke ind: “Kan man finde en måde, hvor flygtninge, kan være mennesker ligesom du og jeg? Derfor har vi forsøgt at lave nogle sprogløse rum, hvor vi alle kan optræde sammen,” siger Nynne Roberta Pedersen Pedersen.
Det er vigtigt at få involveret de mennesker, det handler om og få dem til at fortælle, siger Fanny Sif Pedersen Pedersen — “Det skal ikke bare være hvide, privilegerede mennesker, der står og siger, hvad man skal gøre”
Netop den ikke-inkluderende form for politisk kunst kan være problematisk, fortæller Nynne Roberta Pedersen Pedersen: “Det er super hipt at snakke politik. Mange værker er politiske. Det er også rigtig fint — men det kan også være rigtig problematisk. Det skaber et falskt aktiv. Så går man ind og ser en udstilling og har på den måde søgt information — men man har meget sjældent handlet”
Goodiepal & Pals vil inspirere til handling; revolution ligefrem. For bandet mener, at der skal en revolution til for at ændre tingenes tilstand — en total nedbrydning af samfundsstrukturerne. “Alle dem, der har en stemme i samfundet, skal gøre noget. Der skal så meget civil ulydighed til for, at det kan ændres. Hvis der skal ske en revolution, bliver mennesker nødt til at sige fra og nægte at opretholde lovene,” udtaler Fanny Sif Pedersen Pedersen.
Al kunst burde være inkluderende ifølge Goodiepal & Pals
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
“Vi arbejder ikke længere med evigheden”
Derfor mener bandet, at samfundet skal til at forstå seriøsiteten i krisen. Den flygtningesituation, vi står i nu, er intet i forhold til den, vi kommer til at stå overfor. Klimakrisen forværres dag for dag og vil kun tvinge flere mennesker væk fra deres hjem. Et emne, som gruppen også beskæftiger sig meget med:“Vi skal forstå, at det er en katastrofesituation, vi er i. Vi er ved at være der, hvor det er en undtagelsestilstand. Derfor må vi også sætte ind som om, det er en undtagelsestilstand,” mener Lars Skinnebach
“Vi arbejder ikke længere med evigheden, som man måske har gjort i æstetikken eller i kunstarterne tidligere. Nu arbejder vi med en frist. Og indenfor den frist skal vi ændre adfærd. Hvis vi ikke gør det, så umuliggør vi den type civilisation, vi har i dag eller i sidste ende muligheden for menneskeliv. Og ikke bare menneskeliv, men alt liv.”
At vi nu arbejder med en frist, er et problem, vi bliver nødt til at forholde os til, og det kan vi blandt andet gøre gennem kunsten. Kunst kan, ifølge Lars Skinnebach, netop se og skildre sammenhængene og det fulde omfang af situationen.
Del ud af det, du har, lyder opfordringen fra bandet
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Line Møller Christensen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Del ud af det, du har
Aftenens utraditionelle koncert/performance/“radioprogram” byder på “100% næstekærlighed”. Det meddeler Goodiepal igen og igen. Dét handler aftenen om. I fællesskab bliver der råbt til sangen Destroy System, mens publikum bliver inviteret til at bidrage ved mikrofonen under Panik Panik. Der sendes en indsamlingskasse rundt til de siddende tilskuere på gulvet. Alt går til flygtninge ved EUs grænser. Udover musikken læser Lars Skinnebach også op fra sin nye økokritiske digtsamling TEOTWAWKI (The End of the World as We Know It)— og Nynne Roberta Pedersen Pedersen læser et længere protestbrev om racisme i DR op. I brevet kritiserer hun blandt andet DRs kampagne Knald for Danmark og holder den op mod den danske flygtningelovgivning.Gruppen rækker ud til publikum; har man penge i overskud, så giv til dem, der har brug for dem. Har man et pas i overskud, så giv det til en, der har brug for det. Aftenen omfavner essensen af det, gruppen brænder for og arbejder med i alt, hvad de gør.
“Du kan også gøre noget. Du kan være et fedt menneske lige meget, hvor du er. Alle steder er der nogen, der har brug for en ven eller noget hjælp. Og du får så meget igen. Det er vildt spændende at møde de her mennesker og få indblik i andre kulturer” siger Fanny Sif Pedersen Pedersen.
Aftenen slutter med en koreograferet fællesdans, hvor alle skal deltage. Aftenens budskab synes at være: Du skal danse, du skal tage stilling, du skal råbe op — du skal gøre noget.
Fakta:
Goodiepal & Pals er både et band og en flygtningeorganisation
På nuværende tidspunkt bor flere af medlemmerne af bandet i Serbien, hvor de hjælper flygtninge
I 2017 udgav bandet albummet Pro Monarkistisk Extratone, som bl.a. kan findes på Spotify
Goodiepal (aka. Parl Kristian Bjørn Vester) er elektronisk musiker, kunstner og komponist. Han har siden starten af 90’erne blandt andet beskæftiget sig med alskens eksperimenterende lyd- og mediekunst
Gruppen indeholder blandt andet også teaterinstruktør Nynne Roberta Pedersen Pedersen, Fanny Sif Pedersen Pedersen, forfatter Lars Skinnebach, skuespiller Rosalinde Mynster og musiker Oliver Laumann
Line Møller Christensen
Kulturjournalist og anmelder
Line Møller Christensen er kandidatstuderende ved Litteraturhistorie på Aarhus Universitet. I sit studie beskæftiger hun sig især med feministisk og økokritisk litteratur. Derudover er hun særlig glad for fransk og nyere nordisk litteratur, der behandler de svære eksistentielle spørgsmål midt i hverdagens tenderende trivialitet.
Se Lines artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København