Nu skriver kunstig intelligens dramatik - Q&A med Sargun Oshana

Nu skriver kunstig intelligens dramatik - Q&A Sargun Oshana

Sargun Oshana lader en kunstig intelligens være dramatiker - nu skriver den en skabelsesberetning til teatret. Den har premiere den 29. januar
InterviewSceneSkrevet af: Marie Nyeng17. jan 2022
Instruktør Sargun Oshana har været teaterchef for Teater Grob midt på Nørrebrogade i København et års tid nu. Han gør aldrig sit arbejde let for sig selv. I sin aktuelle forestilling Xistens har han hyret en kunstig intelligens som dramatiker. Forestillingen kommer til at være en slags skabelsesberetning og handler om det, vi har mest brug for som mennesker; holdepunkter.
Nu skriver kunstig intelligens dramatik - Q&A Sargun Oshana</br></br>Foto: Lars E Andreasen
Foto: Lars E Andreasen

Hvad kommer man til at opleve på scenen i forestillingen Xistens?

“I have no idea... Og det er måske det, der er pointen med den her forestilling. Alt det, vi ikke ved. Det er jo et værk, der er skrevet af en kunstig intelligens, og der er kun performeren, Stephanie Nguyen, på scenen. Hun er ligesom budbringer og går ind og portrætterer maskinens ord. Indtil videre er det, vi undersøger på scenen, hvad det egentlig vil sige at være menneskelig, og hvor lidt der skal til for, at vi dehumaniserer et andet menneske.”
Nu skriver kunstig intelligens dramatik - Q&A Sargun Oshana</br></br>Foto: PR-foto / Teater Grob - Birk Thomassen
Foto: PR-foto / Teater Grob - Birk Thomassen

Hvordan fungerer det med en kunstig intelligens som dramatiker?

At arbejde med en kunstig intelligens som dramatiker kan faktisk nogen gange føles som at have 50 dramatikere i et rum på en gang, fordi den genererer så meget tekst. Den producerer tekst ud fra de spørgsmål, vi stiller den, og henter stof til teksten fra alle afkroge af internettet. Det gør arbejdsprocessen helt vildt meget anderledes, end når man har et menneske til at skrive manus. Lige nu er vi i konstant udvikling, og det kommer vi nok til at være gennem hele spilleperioden, selvom jeg regner med, at vi på et tidspunkt låser os fast på et manus.

Jeg spænder så meget ben for mig selv i mit arbejde. Men jeg synes, det er sjovest at svømme der, hvor jeg ikke kan bunde. Jeg kan også lave teater på klassisk facon, men jeg synes bare, at der er noget spændende i at reflektere en verden, der er i opbrud, og så gøre det ved selv at gå i opbrud.
Nu skriver kunstig intelligens dramatik - Q&A Sargun Oshana</br></br>Foto: PR-foto / Teater Grob - Birk Thomassen
Foto: PR-foto / Teater Grob - Birk Thomassen

I vil lade den kunstige intelligens skrive en skabelsesberetning. Hvad er det, der er så fascinerende ved skabelsesberetninger?

En skabelsesberetning er interessant, fordi den er skabt for at give mening til livet, og så er den jo berettet af nogen. Jeg synes, det er spændende at spørge, hvem er det her nogen? Hvem er det, der fortæller vores historier? For vi er formet af de historier, vi bliver fortalt af vores forældre og af samfundet, uanset om fortællingen skulle komme fra en gud, en filosofi eller noget andet. Her på teatret har vi så nu en maskine, der mimer en Gud, og så undersøger vi, hvor tæt vi kan komme på at være den der altfortæller. Xistens er en forestillingen om nærhed og det intime mellem mennesker.
Nu skriver kunstig intelligens dramatik - Q&A Sargun Oshana</br></br>Foto: PR-foto / Teater Grob - Birk Thomassen
Foto: PR-foto / Teater Grob - Birk Thomassen

Hvordan har det så været at blive teaterleder?

Jeg har fået en større ydmyghed for hele teatermaskinen, og hvor meget det kræver at drive et teater. Jeg er samtidig blevet en mere samfundsbevidst instruktør nu, hvor jeg også er teaterchef. Måske er det også derfor, jeg laver en forestilling, der handler om at skabe mening med skabelsesberetninger.
Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Seneste anmeldelser
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind