Hanne Trolle | Månegøgl | dukketeater | Anemoneteatret

Børn kan godt tåle at stå på tæer

ArtikelSceneSkrevet af: Ida Fredericia20. okt 2014
Hanne Trolle fortæller poetiske historier sammen med dukker. Fra den 22. oktober viser hun som Teater Månegøgl forestillingen Den Isblå Sang for de 2-7 årige på Anemoneteatret i København
 
Den isblå sang handler om en dreng, som bliver født midt på en hval, mens familien er ude at sejle. De voksne har travlt efter fødslen og glemmer at give drengen et navn. Derfor ender han med at hedde lillebror. For at finde sit rigtige navn må drengen på en forunderlig rejse igennem det smukke Grønland. På sin vej møder han både isbjørne, sæler og hvaler, før han hører havets moder kalde hans navn; “Malik, Malik!” Hanne Trolle laver poetiske, visuelle og musiske forestillinger for de mindste.

Forestillingen Den Isblå Sang blev skabt efter en længere turné i Grønland. Hanne Trolle var i gang med at spille en anden forestillingen, men den vilde grønlandske natur gav hende inspiration til at udvikle en ny forestilling om drengen Malik.
“Jeg blev så vild med Grønland. Naturen, befolkningen og kulturen. Samtidig synes jeg, det er vigtigt, at børn i Danmark også får et indblik i den grønlandske kultur. Så jeg lavede en Grønlandsk forestilling inspireret af den rejse, jeg var på,” fortæller hun. Hanne Trolle blev senere igen inviteret til Grønland, hvor hun nu fik mulighed for at spille Den Isblå Sang i de omgivelser, den hørte til i; den vilde Grønlandske natur.

Navnet er noget af det første, vi gør ved børn
Den grønlandske kultur fangede Hanne Trolle, og mens hun dykkede ned i landets historie, kultur og mytologi, blev hun inspireret til Den Isblå Sang. “Det er en fortælling, der handler om en dreng, der søger sit navn og sin egen identitet,”siger hun. Et navn er ikke bare noget, vi kalder os selv og hinanden. Det har stor betydning for børn og voksnes selvforståelse, især mens man vokser op, fortæller Hanne Trolle. “Det er sådan, vi definerer os selv og de andre. Det er noget af det første, man spørger mennesker om, når man møder dem, og det er det første vi gør ved vores børn; vi giver dem et navn. Derfor er vores navn en kæmpe del af vores identitet.”
Hanne Trolle i en af hendes andre forestillinger, Et hul i Maleriet.
Foto: Vibeke Toft
Når man er på jagt i Grønland, kører man selvfølgelig på hundeslæde.
Foto: Jan Louis
Men forestillingen handler også om at vokse op, at ville selv og at tage sine egne beslutninger, og det er noget alle aldersgrupper (også voksne) kan forholde sig til. Vores kultur og baggrund former os som børn og voksne; hvor vi kommer fra, og hvor vi bor. I Den Isblå Sang griber Hanne Trolle fat om Grønland. Tidligere har hun arbejdet med andre kulturer i sine forestillinger, eksempelvis den ægyptiske, indiske og afrikanske kultur, og Teatret Månegøgl har turneret både i og udenfor Europa.
Når børnene møder andre kulturer i teatret, får det dem til at se ud mod verden og få en større forståelse for andre kulturer end deres egen. “Vi lever i en global verden, et multikulturelt samfund; børn i dag lever sammen med børn fra alle mulige forskellige lande. Derfor synes jeg, at det er rigtig vigtigt, at vi præsenterer børn for andre kulturer og deres musik og historier,” siger Hanne Trolle.

Dukketeatrets poesi
I Den Isblå Sang er Hanne Trolle den eneste skuespiller på scenen. Til gengæld bruger hun dukker til at levendegøre historien. Børnene leger til daglig med dukker, men når de kommer på scenen, får de en hel ny virkning. “"Dukker kan have en anden forbindelse til børn, end en voksen skuespiller har. Du kan f.eks. få børn til at fortælle rigtig mange ting til en dukke, som de ikke fortæller til en voksen.” Hanne Trolle er skuespiller og historiefortæller i forestillingen. Dukkerne er med til at skabe fremdrift i fortællingen og vise den for publikum.
Dukker kan noget, som voksne skuespillere ikke kan.
Foto: Jan Louis
Drengen møder både dyr og store naturkræfter i Teater Månegøgls forestilling.
Foto: Jan Louis
I teatret er der stille, og børnene skal koncentrere sig. Børnene får et afbræk, når de går i teatret, og udfordres til at holde opmærksomheden ved lige. “Jeg tror det kan være en hel nydelse for børnene, at de ikke kan skifte kanal eller sidde med deres iPad, når de er i teatret,” siger Hanne Trolle. De største krav til at kunne lytte og forstå ligger i begyndelsen af forestillingen, hvor børnene er friske. Længere hen i forestillingen er vægten lagt på det visuelle og musikalske udtryk, der kræver en anden form for koncentration.

Børnene har godt af at skulle stå på tæer
Det kræver planlægning og forberedelse at holde børnenes koncentration, men Hanne Trolle er ikke bange for at udfordre børnene. “Mine forestillinger er både stille og poetiske og kræver en hvis koncentration, men til gengæld får børnene et levende menneske foran dem, som har et ønske om at ville dem noget,” siger hun. Det er universelle emner Hanne Trolle tager op i Den Isblå Sang, men de leveres på en forståelig og poetisk vis, så alle kan være med, selvom man måske lige skal strække hals engang imellem. “De 2-årige vil ikke nødvendigvis forstå alle aspekter af denne forestilling, men de kan nogen gange forstå meget mere, end vi regner med og tror. Jeg tror børn har godt af at skulle stå lidt på tæer, og skulle anstrenge sig en lille smule for at følge med,” siger hun.

Det er ikke sikkert, at de mindste ser hele isbjerget, men de ser nok toppen og tager deres udgave af fortællingen med hjem. Man kan godt kræve noget af sit publikum, mener Hanne Trolle, som håber, at Den Isblå Sang kan give de små blod på tanden til at se endnu mere teater.

FAKTA:
Den Isblå Sang af Teatret Månegøgl Gæstespil på Anemoneteatret, 22. oktober – 16. November.
Spiller tirsdag – søndag, 2 gange dagligt
Aldersgruppe: 2 - 7 år

Hanne Trolle har haft stor succes med Teatret Månegøgl, som har eksisteret i over 30 år. Hun har modtaget flere store priser og anderkendelser bl.a. Børnebibliotekarernes Kulturpris (1992) og Børne- og Ungdomskulturens Hæderslegat(2010).
Facebook
Del på facebook

Ida Fredericia

Skribent
Ida Fredericia er uddannet BA i Teatervidenskab og Dansevidenskab og har arbejdet med dans og teater i alle afskygninger. Hun er vild med poetisk børnekultur, som formår at fange de mindste uden for megen ramasjang. Ida beskæftiger sig også med børnekultur uden for skrivebordet, hun har bl.a. medvirket i flere børneforestillinger og underviser i dans og ballet for børn. Udover Fine Spind har Ida skrevet for bl.a. Terpsichore, MagasinetKBH, Kulturkongen og administerer til daglig teaterbloggen Kulturshot.dk
Se Idas artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind