Nærvær, langsomhed og fordybelse er i fokus i det sanselige værk Pneumaticks
ArtikelMusikSkrevet af: Chris Johansen28. okt 2017
To komponister og to billedkunstnere har i samarbejde skabt det sanselige værk Pneumaticks, der er en komposition af musik og film formet over åndedrættet og en gammel, overleveret tradition for at forme lerkrukker. Det kan opleves i Musikhuset Aarhus søndag den 29. oktober
Efter sin sanguddannelse fra Rytmisk Musikkonservatorium tog Lil Lacy i 2010 til Indien for at synge hos en mesterlærer. Her blev hun ramt af virussygdommen Dengue-feber, der svækkede hendes fysik i en sådan grad, at hun næsten ikke kunne trække vejret ind for at synge.Det tog hende næsten to år at genopbygge fysikken til igen at kunne synge med fuld lungekapacitet. Og undervejs indså hun, hvor fascinerende et redskab åndedrættet er.
“I vores samfund har vi meget lidt fokus på filosofien omkring det at trække vejret. Vi bliver stakåndede af stress og af, at vi skal gøre ting hurtigt, og det fjerner os fra den krop, vi tilhører. Det er åndedrættet et meget godt billede på, men det er samtidig også et helt enkelt redskab til at finde tilbage til os selv igen. Vi skal bare blive bevidste om det,” siger Lil Lacy.
Hun er komponist og har sammen med komponist Signe Lykke og billedkunstnerne Ann Sophie von Bülow og Ulrik Heltoft skabt det audiovisuelle værk Pneumaticks, der kombinerer video med livemusik og performances fra en danser og tre skuespillere.
Og præcis som en god vejrtrækning, arbejder værket meget med nærvær, dybde og langsomhed.
“Publikum vil blive mødt af en særlig duft, når de træder ind i lokalet. Der vil være skuespillere og en danser, der arbejde med bløde, langsomme bevægelser, og musikken vil være særligt komponeret til en 55 minutter lang film, der viser kvinden Leotissa Ayelango samle ler og lave en meget raffineret krukke i sin landsby i Uganda,” fortæller Lil Lacy.
Tilblivelsen af en krukke
Når vi trækker vejret langsomt og dybt, ilter vi vores celler. Og jo bedre vi ilter vores celler, desto bedre forhold har alle kroppens funktioner. Og netop den dybe vejrtrækning og fordybelse er centralt i værket, der kredser om Leotissa Ayelango, der laver krukker. Men hvordan det?“Hele værket er bygget op som en symfoni i fire faser – en indånding, en udånding, en pause, og så en indånding og udånding mere. Leotissa Ayelangos arbejde med at lave krukkerne kræver en enorm viden og fordybelse, som er gået i arv gennem mange generationer. Og krukken symboliserer i sin egen tilblivelse det åndedrætsmæssige. Den er en åbning fra det indre til det ydre ligesom lungen,” siger Lil Lacy.
Værket opstod ved, at Lil Lacy inviterede Signe Lykke, Ann Sophie von Bülow og Ulrik Heltoft til en snak om, hvordan åndedrættet kan vises i et audiovisuelt værk. Her udsprang idéen om at tage til landsbyen Nyaravur i det nordøstlige Uganda og følge arbejdet med at skabe de særlige lerkrukker, der er vigtige redskaber for landsbyens beboere i dagligdagen. Og her var det tilfældet, der førte dem sammen med Leotissa Ayelango.
“Ann Sophie og Ulrik tog til Uganda for at lave filmen. Mange i landsbyen laver krukker, men de mærkede hurtigt, at det var hende, de skulle følge. De fulgte hende i en uges tid, og de kommunikerede mest nonverbalt, men der var stor gensidig respekt og forståelse for hinandens arbejde. Vi drømmer om at kunne vise værket nede i Uganda en dag,” siger hun.
Pneumatics har været opført på Den Ny Maltfabrik i Ebeltoft, hvor værket også kunne opleves i udstillingsform.
Foto: Kasper Hornbæk
Et fælles åndedrag
Lil Lacy beskriver selv, hvordan værket er blev til i et utrolig tæt samarbejde mellem alle involverede. Fra begyndelsen af var det en præmis, at ingen skulle diktere, hvordan det skulle være. Det var et åbent forum, hvor alle bud var velkomne, og man lyttede til de kunstneriske bud, der kom fra andre.“Pneumaticks er blevet noget helt andet, end nogen af os kunne have fundet på alene. Det har været en øvelse undervejs, men det er blevet noget, der ikke har én persons retning. Alle har været dybt engagerede, og værket ligger godt imellem os alle fire,” siger Lil Lacy.
Selve musikken har været Lil Lacys hovedfokus, og hun har sammen med komponist Signe Lykke samlet et ensemble, der består af tre sangere, en basklarinet og to celloer. Også her har det været en fordel at arbejde på tværs af forskelligheder og genrer.
“Vi har med vilje samlet en gruppe af musikere fra forskellige genrer. Det er meget vigtigt med et ensemble, der kan trække på forskellige referencer fra hver deres musikalske felter. Forskellighederne viser sig, når de arbejder sammen, og det kan virkelig skabe noget godt,” siger Lil Lacy.
Og hvad med Lil Lacy eget åndedræt?
“Jeg synger selvfølgelig, og nogle gange laver jeg åndedrætsøvelser. Jeg arbejder også meget med åndedrættet, når jeg dyrker og underviser i yolates, der blander yoga med pilates. Nogle gange glemmer jeg det også helt. Men hver gang, man trækker vejret, er det en chance for at give sig selv en lille gave og nyde den”.
Fakta:
Pneumaticks fremføres i Musikhuset Aarhus søndag den 29. oktober kl. 17.00 i Lille Sal.Derudover kan værket opleves i udstillingsform i Ebeltoft på Den Ny Maltfabrik.
Lil Lacy har med Projekt Respiration tidligere skabt værkerne Respiration og Suk, der havde åndedrættet som fokuspunkt.
Arrangør: Pneumaticks er en del af Operation Salomon (OFF TRACK 2017) og Rethink Human Being.
Medvirkende
Billedkunstnere: Ann Sophie von Bülow og Ulrik Heltoft
Komponister: Lil Lacy og Signe Lykke
Musikere: Katinka Fogh Vindelev (sopran), Laura Mayer (alt), Simon Rønne Rischel (baryton), Morten Lohmann Sønderskov Jensen (basklarinet), Soma Allpass (cello) og Lil Lacy (cello)
Chris Johansen
Kulturjournalist og redaktionsmedarbejder
Chris Johansen er uddannet cand.mag. i dansk og retorik fra Aarhus Universitet med speciale i krisekommunikation på Facebook. Han har tidligere skrevet for bl.a. Gaffa. Foruden musik er også litteratur og film store interesser, hvor Kafka, Houellebecq og Lynch er blandt favoritterne.
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København