Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og rum46 vil ændre billedet af grønlandsk kun

Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og rum46 vil ændre billedet af grønlandsk kunst

Grønlandsk kunst bliver ofte overset eller misforstået i kunstverdenen. Med udstillingsrækken ASSINGA vil Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og udstillingsstedet rum46 i Aarhus ændre opfattelsen og vise mangfoldigheden på den grønlandske kunstscene
InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Rikke Engsig Nielsen16. sept 2021
Midt i Aarhus kan man lige nu få et pust af den grønlandske sommer. Inspireret af sommerens blå himmel og ukaliusat (polarkæruld), som om sommeren lyser op overalt på Grønland, har den anerkendte grønlandske kunstner Bolatta Silis-Høegh skabt installationen UKALIUSAT. Med værket minder hun os om sommerens skønhed, men også om naturens skrøbelighed og om de balancer, der så let kan forskydes.

Bolatta Silis-Høeghs værk kan opleves indtil den 19. september hos det kunstnerdrevne udstillingssted rum46 i hjertet af Aarhus. UKALIUSAT installationen er en del af ASSINGA, som er et samarbejde mellem rum46, Nuuk Kunstmuseum og Aarhus Feminist Collective. Et samarbejde der har til formål at skabe en fælles udstillings- og diskussionsplatform mellem Grønland og Danmark og at skabe opmærksomhed om et ofte forbigået felt: Kunst fra og om Grønland.
Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og rum46 vil ændre billedet af grønlandsk kunst</br>Kunsthistoriker med speciale i grønlandsk kunst, Laila Lund Altinbas, og installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh i rum46 i Aarhus</br>Foto: Marie Nyeng
Kunsthistoriker med speciale i grønlandsk kunst, Laila Lund Altinbas, og installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh i rum46 i Aarhus
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Mere end grønlandske naturlandskaber og traditionelt kunsthåndværk


Laila Lund Altinbas er kunsthistoriker med speciale i grønlandsk kunst, som samarbejder med Nuuk Kunstmuseum. Ifølge hende bliver grønlandske kunstnere ofte sat i bås med såkaldte ‘grønlandsmalere’, blandt andet med kunstneren Emanuel A. Petersen, som skabte utallige skønmalerier af den grønlandske natur.

“Men grønlandsk kunst rummer jo så meget andet end naturmalerier af den smukke grønlandske natur. Det er bare ofte lige sådan nogle billeder, folk tænker på og forbinder det med. Det, synes jeg, er ærgerligt, for der er bare så meget andet, ” fortæller Laila Lund Altinbas.

Hun forklarer, at kunstner og forfatter Bodil Kaalund med sin bog ‘Grønlands Kunst’ haft en enorm indflydelse på opfattelsen af grønlandsk kunst. Det er en opfattelse, hvor grønlandsk kunst bliver set i sammenhæng med traditionelt grønlandsk kunsthåndværk med blandt andet udsmykninger på fangstredskaber m.m.

“Siden 1960’erne har der været tradition for at udstille grønlandsk kunst sammen med grønlandsk kunsthåndværk,” fortæller hun.

“Det synes jeg er problematisk, da den grønlandske kunst i dag er et helt andet sted, den forholder sig til en global kontekst. Grønlandske kunstnere beskæftiger sig jo ofte med temaer, der ikke er bundet til Grønland. Det er lige så meget universelle tematikker og problematikker, som ikke bare er relevante at beskæftige sig med i Grønland, men lige så meget i resten af verden,” siger Laila Lund Altinbas.

Et eksempel på det er, at hun lige nu ser en tendens, hvor grønlandske kunstnere beskæftiger sig med såvel dekolonialisme som klimaforandringer og de problemer, de fører med sig. Emner, der ikke er bare aktuelle i Grønland, men også overalt i resten af verden.
Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og rum46 vil ændre billedet af grønlandsk kunst</br>Installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh udstillet i rum46 i Aarhus</br>Foto: Marie Nyeng
Installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh udstillet i rum46 i Aarhus
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Vil give plads til alle de grønlandske stemmer

For Laila Lund Altinbas og Nuuk Kunstmuseum er det vigtigt at vise nuancerne i den grønlandske kunst. De vil give plads til en bred palette af grønlandsk kunst og på den måde vise kunstverdenen, at der er meget andet og mere at opleve end grønlandske naturmalerier og traditionelt kunsthåndværk.

Udstillingsrækken tog udgangspunkt i et af hovedværkerne fra Nuuk Kunstmuseum, nemlig videoværket Arctic Hysteria af Pia Arke. I sin skelsættende kunstneriske praksis sætter værket blandt andet fokus på kønsproblematikker i lyset af den dansk-grønlandske kolonihistorie i et skarpt opgør med blandt andet Bodil Kaalunds ”Grønlands Kunst”.

På den seneste ASSINGA udstilling præsenterede projektet blandt andet en udstilling med flag produceret af mange forskellige kunstnere fra hele verden. Udstillingen var et samarbejde mellem Gudrun Hasle og Nuuk Kunstmuseum og satte tanker igang om betydninger og følelser relateret til flaget som kommunikationsform og som territorial- og magtsymbol.
Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og rum46 vil ændre billedet af grønlandsk kunst</br>Installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh udstillet i rum46 i Aarhus.</br>Foto: Marie Nyeng
Installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh udstillet i rum46 i Aarhus.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
For billedkunstner Grete Aagaard, som er en del af rum46 i Aarhus, giver det god mening, at samarbejde med det grønlandske kunstmuseum. rum46 ønsker netop at bidrage til en samfundsrelevant refleksion og diskussion.

Med ASSINGA samarbejdet bliver rum46 både et satellitudstillingssted for Nuuk Kunstmuseum samt en fælles udstillings -og diskussionsplatform i samarbejde med Aarhus Feminist Collective.

“Vi vil vise, hvad der er aktuelt og relevant på den grønlandske scene i dag og nuancere det billede, som mange har af ‘grønlandsk kunst’” siger Laila Lund Altinbas.
Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og rum46 vil ændre billedet af grønlandsk kunst</br>Installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh udstillet i rum46 i Aarhus.</br>Foto: Marie Nyeng
Installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh udstillet i rum46 i Aarhus.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Sat i bås som grønlandsk kunst

Laila Lund Altinbas har det dog selv lidt dobbelt med at kuratere udstillinger, som har fokus på de grønlandske kunstnere. Hun er også påpasselig med at bruge begrebet ‘grønlandsk kunst’, fordi det kan komme til at sætte kunstnerne i en bås og skabe associationer til bestemte begrænsende forestillinger om, hvilken type kunst det er.

“Der kan hurtigt komme sådan en fornemmelse af grønlandsk kunst som noget, man skal udstille, fordi det er særligt ‘eksotisk’ eller ‘grønlandsk’. Eller at det er noget, som har en masse fællestræk eller en særlig æstetik. Men det er jo bare kunst ligesom al anden kunst. Og det er lige så varieret, som for eksempel dansk kunst er. Mit mål er lidt, at man skal se på grønlandsk kunst, som dét, der er - som kunst,” siger hun.

Det er også en del af de overvejelser, hun gjorde sig, da de begyndte at tale om ASSINGA-samarbejdet og udstillingerne i rum46.

“Jeg synes, at det er vigtigt at eksponere de grønlandske kunstnere i en dansk og international kontekst. Men på den anden side er jeg også bange for at sætte kunstnerne i en bås, når jeg gør det,” siger hun: “Men pointen er netop, at jeg jo ikke udstiller dem, fordi de laver “grønlandsk kunst”. Jeg gør det jo, fordi jeg synes, at deres kunstværker er fede og relevante i en større kontekst.”
Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og rum46 vil ændre billedet af grønlandsk kunst</br>Installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh udstillet i rum46 i Aarhus.</br>Foto: Marie Nyeng
Installationen UKALIUSAT af Bolatta Silis-Høegh udstillet i rum46 i Aarhus.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

ASSINGA er derfor et samarbejde, hvor en udvalgt række af spændende og relevante udstillinger med stærk tilknytning til Nuuk Kunstmuseum udstilles i en dansk kontekst ledsaget af læsegrupper, foredrag og workshops. Der er altså ikke udelukkende kunst af grønlandske kunstnere eller kunst, der handler om Grønland.

Laila Lund Altinbas mener, at udstillinger som dem i ASSINGA samarbejdet kan være med til at ændre opfattelsen af den grønlandske kunst, fordi det hjælper med at eksponere den grønlandske kunst og sætte fokus på diversiteten. Hun siger:

“Kun på den måde tænker jeg, at man kan gøre andre opmærksomme på den store mangfoldighed. Og gennem opmærksomhed vil det forhåbentlig blive tydeligt, at grønlandsk kunst også "bare" er kunst, som kan udstilles i forbindelse med alle mulige andre temaer end blot temaet ‘Grønland’.”

UKALIUSAT udstillingen af Bolatta Silis-Høegh kan opleves i rum46 i Aarhus fra den 2. - 19. september. Udstillingen har åbent fra kl. 13-17 onsdag – fredag og kl. 13-16 på første og sidste weekend i udstillingsperioden 


I rum46 er der i forlængelse af udstillingerne åbnet et bibliotek om kunst fra og om Grønland, som er åbent for alle, der gerne vil blive klogere på emnet. Bøgerne er blevet doneret af de grønlandske huse i Aalborg og København samt af private samlere.

Nuuk Kunstmuseum, Aarhus Feminist Collective og rum46 vil ændre billedet af grønlandsk kunst</br>rum46 på studsgade i Aarhus</br>Foto: Marie Nyeng
rum46 på studsgade i Aarhus
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Fremtidige ASSINGA arrangementer og udstillinger:

30. september: Åbning af udstillingen GRAFIK // Anne-Birthe Hove.

1. – 17. oktober: Udstillingen GRAFIK // Anne-Birthe Hove viser et udsnit af grafiske værker lavet af en af de mest betydningsfulde grønlandske kunstnere, Anne-Birthe Hove (1951-2012).

10. oktober: Foredrag med forfatter og kunstanmelder Mai Misfeldt om den grønlandske kunstner Aka Høegh.

Den 28. oktober - 28. november: Udstillingsrum i forlængelse af Nuuk Kunstmuseums særudstilling ‘Over Atlanterhavet’ med kunstværker af Jessie Kleemann, Jeanette Ehlers og Pia Arke. rum46 i Aarhus.

28. - 31. oktober: Live Stream fra Nuuk af arrangementer fra Nuuk Nordisk Kulturfestival. Rum46 i Aarhus

13. november: Symposium om “Blikke på Grønland” i samarbejde med Galleri Image under Art Weekend i Aarhus. Det Grønlandske Hus i Aarhus.

Om rum46:


rum46 har siden begyndelsen af 1995 præsenteret projekter, udstillinger, talks m.m. med lokale, nationale og internationale kuratorer, teoretikere, skribenter og samtidskunstnere.

rum46 er drevet af en gruppe af kunstnere og kunstformidlere med projekter tilknyttet danske og udenlandske kunstinstitutioner, kuratorer, praktikanter og assistenter.

rum46 udstiller ofte tværdisciplinære og tværæstetiske projekter, der kombinerer kunst med sociale og politiske tematikker eller problemstillinger.

rum46s udstillingsprojekter er et udtryk for forståelsen af kunst som social kommunikation, hvor kunstnernes, forskernes og rum46s praksis sætter

Læs mere om rum46 her

Facebook
Del på facebook

Rikke Engsig Nielsen

journalist
Rikke Engsig Nielsen har en bachelor i Nordisk Sprog og Litteratur og studerer på kandidatuddannelsen i Analytisk Journalistik på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hendes hjerte banker især for ny nordisk skønlitteratur, autofiktion og for alle de kulturprodukter, der kommer ind under huden på karaktererne og gør os klogere på, hvad det vil sige at være et menneske.
Se Rikkes artikler her →
Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Seneste anmeldelser
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind