Kunstner koger heksebryg på det kollektive klimatraume - INTERVIEW

Kunstner koger heksebryg på det kollektive klimatraume

Kunstner Kim Richard Adler Mejdahl laver kunst, der får vores kroppe til at føle de smerter, han selv har følt og stadig føler. Den 27. november åbner udstillingen ‘Liljegrotten’ på Overgaden, hvor han hylder naturen med hekse-salmer i horror-metal
InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Anne Bro27. nov 2020
Kim Richard Adler Mejdahl er en ung kunstner, der allerede har skabt sit helt eget særegne univers. Han arbejder i hybrider og bevæger sig i grænselandet mellem kunstner, musiker og filminstruktør, mens han bryder med forventningerne til udstillings-, koncert- og biografrummet, kombinerer fantasi med virkelighed, smelter det analoge med det digitale og indskriver kitsch i finkultur.

Særligt hans bevidste tilgang til b-æstetik er et tilbagevendende greb: “Jeg skelner ikke mellem høj- og lavkultur. Jeg er vokset op med en pærevælling af kulturindtryk, så for mig handler det om at se alle sine referencer lige i øjnene uden at tage dem for højtideligt . Jeg elsker BonBon-Land, hvor jeg kom meget som barn. Jeg er fuldstændig besat og har købt en masse merch. De, der ikke er vokset op i den vestsjællandske provins, som jeg er, ser måske skævt til BonBon-Land, men jeg går rundt med min BonBon-kasket med stolthed. Der er ingen ironisk distance til det overhovedet. Der er kærlighed i det. Jeg har lyst til at bo der,” siger Kim Richard Adler Mejdahl med en oprigtig begejstring i stemmen.
Still fra Doomsdaydrummer
Foto: Kim Richard Adler Mejdahl
Kim Richard Adler Mejdahl
Foto: Kim Richard Adler Mejdahl

“Mit traume forbinder mig med andre mennesker”

Men Kim Richard Adler Mejdahls univers indeholder også en mørk side med et ekstremt billedsprog. Det bygger på et personligt traume, som han bringer ind i sin kunst. Et traume fra en barndom med en psykisk syg og alkoholiseret far, der har tyranniseret hele familien, indtil han blev slået ihjel i 2010.

Kim Richard Adler Mejdahl arbejder med traumet og det über-personlige som noget, vi alle har til fælles: “Alle de forfærdelige ting, som jeg har oplevet gennem mit liv, forbinder mig med andre mennesker. Traumet er sandhedssigeren. Det kan aldrig lyve. Det er mega ubelejligt og til stede i ens krop af en grund. Det er nøglen for mig,” forklarer han ærligt.

Kim Richard Adler Mejdahl iscenesætter sit traume i sin kunst, så det minder om et angstanfald med en højlydt og ekspressiv æstetik. Han vil give folk en emotionel respons, de kan mærke helt ind i maven – uden nødvendigvis at kunne sætte ord på oplevelsen eller først forstå den kunstteoretisk.
Still fra Apocalypse Aquarium
Foto: Kim Richard Adler Mejdahl
Still fra Monsternonner
Foto: Kim Richard Adler Mejdahl

Klimakrisen er vores kollektive traume

I Kim Richard Adler Mejdahls soloudstilling ‘Liljegrotten’, der åbner på fredag på Overgaden, vender han sin praksis på hovedet og går globalt til værks på traumet: “I dag er klimakrisen vores helt store fælles traume. Der er en udpræget klimaskræk, som jeg gerne vil zoome ind på og forstå, hvordan påvirker vores krop,” fortæller han om konceptet bag udstillingen. Udstillingen består af syv nyproducerede værker, som eksperimenterer med stop motion-teknik, video, lyd og interaktivitet med det ekspressive horror-udtryk overfor en sart følsomhed som fællesnævner.

Konceptet var dog ikke gennemtænkt fra begyndelsen, men bygget op omkring et syn for Kim Richard Adler Mejdahls indre blik: “Det var som en lille fantasi, der pludselig opstod. Jeg så en mangearmet trommeslager, der sad nøgen i en ørken med et dæmonisk grin og spillede på et mærkeligt trommesæt. Jeg så nogle lange arme og en kæmpe mund. Jeg så, han slog på en gummiand med en hammer, mens han brugte en spatel til at klaske nogle røvballer med et stearinlys ovenpå,” fortæller han. Hans fantasi blev til det interaktive videoværk ‘Doomsdaydrummer’, hvor man kan aktivere den mangearmede trommeslager ved selv at spille på øveplader.
Still fra Monsternonner
Foto: Kim Richard Adler Mejdahl
Still fra Monsternonner
Foto: Kim Richard Adler Mejdahl

En satanistisk natursamhørighed

Udstillingens titel ‘Liljegrotten’ indeholder modsatrettede følelser og referencer. Liljen som et kristent symbol for den rene Jomfru Maria og uskyldens undfangelse. Grotten som buddhismens hellige sted for tilbedelse og på samme tid et moder natur-symbol for kvindens livmoder.

Kim Richard Adler Mejdahl interesserer sig for religioners naturforståelser. Han sammenligner vores vestlige instrumentalisering af naturen og passive klimaskræk med kristendommens adskillelse af Gud og natur, og hvor man passivt venter på dommedag. I videoværket ‘Monsternonner’ danser nonneklædte uhyrer på en bakketop ved en brændende kirke. Det er et værk, der eksperimenterer med mystikken i religiøse symboler.

Titlen er inspireret af det satanistiske kirkehus Lilith Grotto i USA. Navnet henviser til den jødiske myte om Lilith, der her var Adams første kone, og som blev dæmoniseret af den kristne kirke og siden ophøjet af satanismen. Kim Richard Adler Mejdahl fortæller om sin knap så dystre læsning af satanismen som en værdi for natursamhørighed: “En satanist ville sige, at det er et plat dødsønske, hvis du har en Gud som forbillede, der ikke er en del af denne materielle verden. En satanist ville sige: ’Kig på alle de fantastiske ting, som omgiver os – al den nydelse. Vi kan dyrke sex og dyrke naturens utrolige skønhed!’ En satanist vil føle sig forbundet til jorden. Det har vi brug for i dag,” siger han og understreger, at han ikke selv er satanist, men at vi alle kunne have godt af at tale lidt med djævlen nu.

Apocalyptic slapstick og hekse-salmer

Selvom udstillingen både gør brug af alvorlige temaer og voldsomme greb, er der en underliggende humor og lethed: “Udstillingens stemning er apocalyptic slapstick,” siger Kim Richard Adler Mejdahl og henviser til en anskuelse af dommedag ud fra sort humor. Han bruger humoren som et greb, der skal give en følelse af håb fremfor afmagt og absurditet fremfor løftet pegefinger.

Udstillingen skal skabe et rituelt rum, hvor besøgende tager del i værkerne og har en aktiv rolle fremfor en passiv, der understreger, at vi ikke blot skal betragte dommedag passivt: “Udstillingen er et magisk sted, som forvandler de besøgende til hekse. Heksen er en figur, der er ét med naturen og kender dens hemmeligheder,” siger han og gestikulerer hekse-bevægelser med armene.

Den musik, som de besøgende producerer med krop og stemme i udstilling, vil Kim Richard Adler Mejdahl efterfølgende lave til et nyt lydværk: “Det bliver en kollektiv hekse-salme til ære for kloden,” fortæller han. Og på den måde understreger han den kollektive kamp for naturen, der fortsætter – også efter udstillingen.

Fakta:

Udstillingen ‘Kim Richard Adler Mejdahl: Liljegrotten’ på Overgaden. Institut for Samtidskunst åbner fredag den 27. november og kan opleves frem til den 24. januar 2021.

Udstillingen er en del af Overgadens udviklingsprogram ‘INTRO’, hvor nyuddannede kunstnere indgår i et langsigtet skræddersyet forløb, der kulminerer i en soloudstilling på Overgaden.

Kim Richard Adler Mejdahl bor og arbejder i København. Han er uddannet ved Det Fynske Kunstakademi og Det Kongelige Danske Kunstakademi med afgang i 2019.

Kim Richard Adler Mejdahl har blandt andet udstillet på Forårsudstillingen i 2018 på Kunsthal Charlottenborg, hvor han modtog juryens Solopris for filmværkerne ‘ODE’ og ‘No Ozone’. Senest har han udstillet på Forårsudstillingen i 2019 med filmværket ‘DAYS OF AL’ og tidligere på året på Villa Kultur med installationsværket ‘DARK BROKEN MAZE’. Derudover optræder han med og udgiver musik under aliasset Kim Kim.
Facebook
Del på facebook

Anne Bro

Skribent
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind