'Cosmic Existence' på Den Frie Udstillingsbygning - BILLEDSERIE

Kosmisk eksistens på Den Frie Udstillingsbygning

BilledserieKunst og UdstillingerSkrevet af: Cathrine Birn30. sept 2019
Astrid Myntekær - Orbital Voyage. Basen af skulpturen er formgivet som en halv meditationspyramide, mens toppen peger mod universet og rumfart.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Astrid Myntekær - Orbital Voyage. Størstedelen af skulpturen er lavet af kobber, der gennem historien er kendt for sine healende egenskaber, og således skaber Myntekær forbindelse mellem de indre og ydre universer.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Ivan Pérard - All out machine-enabled interspecies intergalatic barbecue. De syntetiske og skaldyrsagtige væsener peger i deres form mere end 375 millioner år tilbage, samtidig med at deres udtryk snarere er beslægtet med robotter.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Ivan Pérard. All out machine-enabled interspecies intergalatic barbecue. Væsenerne sidder fastspiddet på en række spyd. Pérard peger således på menneskets aggressive forhold til det radikalt fremmede.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Mille Kalsmose - Cosmic Family. Kalsmose arbejder i sit værk med en metafysisk forståelse af mennesket og dets placering i verden.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Mille Kalsmose - Cosmic Family. I værket sætter Kalsmose familien ind i en større kosmisk sammenhæng. På lydsiden afspilles NASA-optagelser fra områder omkring Saturn.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Georg Jagunov - Marena. Skulpturen er navngivet efter den slaviske gudinde, Marena, der primært associeres med vinterens endeligt, død og genfødsel.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Georg Jagunov - Marena. Indenfor drømmetydning opfattes det nyfødte barn som et symbol på nye livsmuligheder. Ifølge Jagunov skal spædbarnet i værket forstås som et fartøj for en nyopstået bevidsthed.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Arturs Virtmanis - In the Dust of this Univers (The Black Sun). Med værket undersøger Virtmanis et grænsefelt, hvor videnskabelige fremstillinger brydes med pseudo-videnskab og science fiction-popkultur.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Arturs Virtmanis - In the Dust of this Univers (The Black Sun). Værket kan opfattes som en videnskabelig model, der skildrer en slags symbiose mellem teknologi og naturkræfter, hvilket muligvis fører til et katastrofalt resultat.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Ferdinand Ahm Krag - Ekstatisk pollen. Med værket bliver vi gjort opmærksom på, at kosmos kan ses som en indre kropslig erfaring. At kosmos eksisterer i vores kroppe, sanser og følelser.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Ferdinand Ahm Krag - Ekstatisk pollen. Kragh ønsker med værket at fremstille den menneskelige krop som en kosmisk maskine.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Center for militant futurlogi (CMF) - Kosmisk Katedral. CMF er et utopisk fremtidsforskningscenter med base i Svendborg. Værket er et kampråb til revolution og kosmisk bevidsthedsudvidelse.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Center for militant futurlogi (CMF) - Kosmisk Katedral. Med værket inviterer CMF publikum på en tidsrejse til 3019. Værket bevæger sig i mellemrummet mellem en krigsplaget nutid og en utopisk fremtid.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Marie Kølbæk Iversen - Slide. Værket består af et dias skåret af en sort opal, som gennemlyses af en gobo-projektor. Projektionen ligner et stilbillede men er i virkeligheden i konstant bevægelse.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Marie Kølbæk Iversen - Slide. Det projicerede billede er i virkeligheden et ‘levende billede,’ selvom vi ikke er i stand til at opfatte dets bevægelser.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Ann Lislegaard - Malstrømmen. En animeret cyborg udformet som et portræt af Lislegaard selv og et narrativ baseret på Edgar Allan Poes ‘A Decent into the Maelström’ (1841) udgør rammen for Lislegaards videoværk.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Ann Lislegaard - Malstrømmen. I Edgar Allan Poes novelle bliver fortælleren fanget i en malstrøm. I Lislegaards værk fungerer malstrømmen som en kontaktzone, hvorfra en cyborg modtager transmissioner fra ukendte organismer.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Xeropolis - A Political Economy of the Undead. Værket er skabt gennem nedbrudte og fragmenterede virkelighedsudklip, der danner nye sammenhænge og opfordrer til handling og forandring.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Xeropolis - A Political Economy of the Undead. I udstillingsrummet folder værket sig ud som et flag-ensemble, der ifølge Xeropolis er et spøgelsesmanifest for fotokopieret hjemsøgelse og krise-mysticisme.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Honey Biba Beckerlee - Atom Dukh. Hos den russiske kosmist, Tsiolkovsky, bliver atom dukh opfattet som en slags levende og universelt støv, der udgør et grundlæggende udgangspunkt for alt liv i universet.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Honey Biba Beckerlee - Atom Dukh. Værket er udarbejdet ved aquatinte-trykketeknikken, hvor de afbillede formationer er skabt ved at sætte lyd til en række støvbelagte kobberplader.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Sif Itona Westerberg - Fruitpicker. Med værket påminder Westerberg os om menneskets planetære forandringskraft. Som en slags guddom er vores kroppe og arme forlænget med stadig flere og mere avancerede teknologiske værktøjer.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Jakob Kudsk Steensen - Terratic Animism. Med værket udforsker Steensen et område i Green Mountain National Park i en ikke defineret fremtid. Han støder på objekter, der kan beskrives som post-utopisk infrastruktur. Artefakter fra en svunden tid.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Kristaps Epners - Utopia Now Here. Værket tager afsæt i Gunnar Tannis, der tilbragte mere end 30 år med at udtænke og arbejde sig hen imod sin store drøm om skabelsen af en fremtidig storby kaldet Utopia
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Viktor Timofeev - Godflowers X1 & X2. Med malerierne ønsker Timofeev at skabe en binær og arkitektonisk spænding mellem de røde og blå former som en reference til farvernes krigeriske brug i vores nuværende polariserede samfund.
Foto: PR-Foto / Den Frie Udstillingsbygning - David Stjernholm
Facebook
Del på facebook

Cathrine Birn

Cathrine Birn er uddannet cand.public med en bachelor i Medievidenskab fra Aarhus Universitet. Hun holder af at udforske kulturens mange facetter, om end det er store musikalske arrangementer, tankevækkende forestillinger eller små, skæve kunstplatforme. Hendes hjerter banker for kultur, der kan sætte gang i samfundsdebatten og gøre os klogere på hinanden
Se Cathrines artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind