Arken Modellen Palle Nielsen Fri Leg

Model for fri leg

Kunst og Udstillinger Skrevet af: Marie Nyeng 19 Nov 2014
Del på facebook
Facebook

Model for fri leg

En legeplads eller et politisk projekt, Palle Nielsens Modellen er begge dele. Samtidig er det en kunstudstilling, som børn kan gå ombord i på Kunstmuseet ARKEN i Ishøj indtil den 7. december

I 1968 blev Moderna Museet i Stockholm ryddet og indtaget af børn i flokkevis. Eller ryddet er måske ikke det rigtige ord. Museet havde fået et tårnhøjt klatrestativ, hvorfra man kunne hoppe ned i et skumgummibasin. Børn hamrede og savede, klædte sig ud og malede på væggen, mens de dansede til musik fra vinylplader, som de selv satte på; ja kort sagt legede de, som det passede dem på det fine kunstmuseum.

Børnefamilierne stod i kø i flere timer for at komme ind på museet. Der blev lukket 500 besøgende ind ad gangen, og så fik de to timer til at slå sig løs. De mest spillede plader på musikanlægget var en cellokoncert af Bach og en med korsang af Palestrina. De blev slidt op og måtte skiftes ud undervejs. Museet har aldrig før eller siden haft så mange besøgende. 35.000 hvoraf 20.000 var børn besøgte museet i de tre uger, hvor Modellen – En Model for et kvalitativt samfund fyldte museet. Der var kun to, der brækkede armen. Det skete vist, fordi nogle af de store børn blev lidt utålmodige og kom til at hoppe lidt for hurtigt efter hinanden ned i skumgummibassinet.

Børn leger for meget i 2D
Kunstmuseet ARKEN udstiller nu Modellen, som er en nutidig udgave af Palle Nielsens museumsintervention fra 1968. “Jeg har droppet det der med en model for et kvalitativt samfund, for det er ikke den oprindelige model mere” siger Palle Nielsen. Nu er det en model, hvor børn kan få nogle helt andre oplevelser af deres kreativitet og af deres kroppe, end de får i deres hverdag. Palle Nielsen mener nemlig, at børn i dag leger alt for meget i 2D, især når de sidder for længe med deres Ipad.
Foto: Palle Nielsen
Se store billeder her →
Palle Nielsen, Modellen, Moderna Museet, 1968.
Foto: Pr-foto / ARKEN - Sofie Amalie Klougart
Se store billeder her →
Palle Nielsen, Modellen, 2014. ARKEN.
Ideen med Modellen i 1968 var at vise, hvordan børns frie leg kunne inspirere til et bedre samfund, hvor der var plads til kreativ- og social udfoldelse. I udstillingen var et skilt, hvor der stod: “Det er kun en udstilling for dem, der ikke leger.”
I 1960'erne faldt Palle Nielsens sociale eksperimenter på kunstmuseet ikke i god jord i kunstverdenen. Først blev han klandret for at lave et stort postyr for at fremhæve sig selv. Siden blev han på kunstakademiet, hvor han havde en forskerstilling, beskyldt for at ødelægge kunsten. Tiden var ikke moden til kunst, der eksperimenterede på den måde. I slutningen af 1970'erne hoppede Palle Nielsen af kunstverdenen og Modellen blev glemt.

Det er ikke en utopi
Op igennem 1990'erne begyndte mange kunstnere at arbejde med relationer mellem mennesker i deres værker. En international superstjerne som Rirkrit Tiravanija serverede suppe for de besøgende på et kunstmuseum. I Danmark lavede YNKB – Ydre Nørrebro Kultur Bureau oppe i 0'erne et kunstprojekt, hvor de reparerede kunstpublikummers ting og sager og tog billeder af resultatet, som de hængte op. Der opstod igen interesse for Palle Nielsens Model, som ellers var blevet glemt. Det var blevet moderne at bruge kunstinstitutionen til at udforske og lave modeller for relationer mellem mennesker. I kunstteorien blev det kaldt relationel æstetik, når kunstneres værker bestod af undersøgelser af og utopiske modeller for menneskers relationer.
Foto: Pr-foto / ARKEN - Sofie Amalie Klougart
Se store billeder her →
Modellen er ikke en utopi og den er kun en udstilling for dem, der ikke leget. Palle Nielsen, Modellen, 2014.
Foto: Pr-foto / ARKEN - Ake Malmstrom / Scanpix
Se store billeder her →
Olof Palme hopper i Modellen, 1968.
Palle Nielsen kalder det, han laver social æstetik. “Det jeg laver er ikke en utopi. Det er virkelighed, som sker lige nu og her, når børnene leger i Modellen.” Relationel æstetik er i hans øjne en lukket cirkel, hvor man bliver inde på kunstscenen. Modellen er ikke beregnet til kunstscenen, den kunne lige så godt være blevet opført et andet sted. “Det er så vældig godt, når der er et lokale og der er mennesker, der stiller op, og der er fonde, der giver penge. Det er jo det muliges kunst,” siger Palle Nielsen.

Tidstypisk til punkt og prikke
Modellen på Arken er som sagt ikke som den oprindelig Model fra 1968. Dengang var Modellen for et kvalitativt samfund den eneste udstilling på museet, så den fyldte det hele. På ARKEN er Modellen blevet tilpasset et museum, hvor der også er voksenudstillinger med et kunstpublikum, som gerne vil koncentrere sig, og så er den på alle områder blevet tilpasset vores tid. Børnene kan ikke bygge ting med værktøj på ARKEN, og legeværterne sørger for, at der ikke klatrer for mange børn rundt på én gang. I 1968 var Palle Nielsen selv legevært sammen med en masse frivillige. “Vi grinede, og vi gled i malling på gulvene, vi havde det rigtig sjovt,” fortæller han.
Foto: Pr-foto / ARKEN - Sofie Amalie Klougart
Se store billeder her →
Palle Nielsen holdt sig ude af kunstscenen fra slutningen 1970'erne og indtil der var fornyet international interesse for Modellen.
Foto: Pr-foto / ARKEN - Sofie Amalie Klougart
Se store billeder her →
Både i 1968 og i dag kan børn klæde sig ud i modellen. Palle Nielsen, Modellen, 2014.
Sidste år fik Palle Nielsen afprøvet alle de relevante EU-regler på Modellen, da den blev opført på Place de Stalingrad i Paris i en uge. Han måtte tegne tegningen om fem gange, før der var gjort klar til EU-reguleret fri leg. “Hvis børn skal save eller slå med en hammer i dag, skal de både have hjelm og knæbeskyttere på, og der skal være en voksen per barn. Det er jo fuldstændig urealistisk,” siger Palle Nielsen. Derfor kan man i dag ikke selv bygge på ARKEN, men man kan kan klæde sig ud, plante planter og male stort set over det hele. “Alle de regler er så begrænsende for børns muligheder, men Modellen er nu en klar og tydelig aftegning af vores tid.”

Udstillingen med Modellen vises på Arken i Ishøj indtil den 7. december 2014. Se åbningstider i vores kalender her.

Hvis du vil læse mere om Modellen i et historisk perspektiv kan du finde kunsthistoriker Lars Bang Larsens bog om Modellen The Mass Utopia of Art Activism her: http://www.macba.cat/PDFs/lars_bang_larsen_eng.pdf


ARKENS hjemmeside, finder du her

Topfoto: Palle Nielsen, Modellen, 2014. ARKEN. Foto Sofie Amalie Klougart (Udsnit)
Del på facebook
Facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind