The Untamed | Mexicansk film | socialrealisme - sci fi

Socialrealisme med sexgalt rumvæsen

ArtikelAlt det andetSkrevet af: Julie Lystbæk-Hansen04. jan 2017

Er det muligt at sætte seksualiteten fri? Biografaktuelle The Untamed skildrer mexicansk machokultur og rumvæsenet som forløser

Forestil dig en mørk, tæt skov, hvor intet lys trænger ind. Midt i skoven findes en lysning, og i den lysning ligger en træhytte hvorfra røg siver ud gennem en skorsten. Sceneriet bringer tankerne hen på et eventyr af Brødrene Grimm, men inde i hytten finder du ikke en heks, men et slibrigt, blæksprutteagtigt rumvæsen.

Nogenlunde sådan er præmissen i den mexicanske film The Untamed (org. La Región Salvaje), instrueret af Amat Escalante (instruktør bag bl.a. Heli). Efter at have set filmen virker virkeligheden udenfor biografsalens mørke underligt distanceret på undertegnede. Som om jeg har kigget dybt ind i en mere sanselig og dermed mere virkelig verden. Samme følelse synes den mystiske Veronica at bevæge sig rundt med i filmens ”realistiske” virkelighed. The Untamed er nemlig på én gang socialrealistisk drama og sci-fi horror.

Krævende skrøbeligt rumvæsen

Det lyder måske som en mærkelig kombination, men det giver faktisk fin mening. Også for filmens karakterer, der uden de store protester accepterer rumvæsenets tilstedeværelse.
The Untamed viser en mere sanselig verden end den, der møder vores anmelder i den danske vinter.
Foto: PR-foto / Øst for Paradis filmdistribution
I Grimms eventyr er alt det utæmmede i skoven, sådan er det også i The Untamed.
Foto: PR-foto / Øst for Paradis filmdistribution

Veronica træder som ud af det blå ind i filmens øvrige karakterers liv. Hun besidder en viden om et sted, hvor ingen hindringer står i vejen for den totale seksuelle hengivelse, hvor intet hæmmer menneskets dyriske drifter. Hvor et, ligeledes, mystisk ældre ægtepar bor i en træhytte, der huser dette krævende, skrøbelige rumvæsen.

Læs også: KAN HØJSKOLESANGBOGEN REDDE OS?

Trekantsdrama på vej ud i skoven

Rumvæsenet vil tilfredsstilles. Den seksuelle akt er tilsyneladende det, væsenet næres af, og som sikrer dets overlevelse. Veronica er blevet afhængig af at overgive sig til væsenet, men da det ikke er en ufarlig affære at stille sig til rådighed for dets umættelige behov, prøver hun at bryde ud af afhængighedsforholdet. For at sikre rumvæsenets overlevelse søger hun en erstatning, der kan lægge krop til dets seksuelle hunger.

Hun møder sygeplejersken Fabian, som har en affære med sin søsters mand, Angél. Søsteren, Alejandra, føler sig mere eller mindre fanget i sit passionsløse ægteskab, som kun bliver mere håbløst, da hun opdager sin mands forhold til broren. Situationen bliver ikke mindre intens, da Veronica introducerer Fabian til hytten i skoven, og han bevæger sig ind i det utæmmede seksuelle begærs farefulde verden.

Læs også: MANU SAREENS BØRNEBOG ER BLEVET TIL EN SPRÆNGFARLIG FILM

Grimms eventyr og udfordring af kønsroller

Undervejs fik jeg flere associationer til Lars von Triers Antichrist, som jo igen trækker på de Grimmske eventyrs symbolsprog - skoven der rummer de forbudte drifter, som samfundet har undertrykt og forstødt, og den måde hvorpå traditionelle kønsroller udfordres i det univers.
The Untamed har langsomt zoomende kameraindstillinger og dybt brummende strygere.
Foto: PR-foto / Øst for Paradis filmdistribution
The Untamed er trekanstdrama, socialrealisme og science fiction i skøn forening.
Foto: PR-foto / Øst for Paradis filmdistribution

Både homofobi, machokultur og kønsroller bliver vendt i det socialrealistiske trekantsdrama mellem Alejandra, Angél og Fabian. Veronica er rumvæsenet sendebud, der tilbyder en form for forløsning fra samfundets snærende bånd. Særligt Angél er spændt inde og fanget mellem, på den ene side, et enormt begær efter Fabian, og, på den anden side, sin egen og samfundets fordømmelse af homoseksualitet.

Fabian, derimod, står ved sin seksualitet, men bliver på sin vis straffet for det. Rumvæsen eller ej, seksualiteten bliver ikke sat fuldstændig fri, selvom Alejandra finder en vej ud af sin rolle som desillusioneret husmor. Hvordan skal dog ikke afsløres her.

Som publikum finder man heller ikke en afsluttende forløsning, jeg gjorde i hvert fald ikke, men filmen drager med sine langsomt zoomende kameraindstillinger og dybt brummende strygere, der danner lydbilledet til denne sælsomme socialkritik og alien-horrorfortælling.

Fakta:

The Untamed havde premiere 25. december 2016.

Den vises i Empire Bio, Valby Kino og Grand Teatret i København, Café Biografen Odense og Øst for Paradis i Aarhus.

Facebook
Del på facebook

Julie Lystbæk-Hansen

Kulturjournalist og anmelder
Julie Lystbæk-Hansen er uddannet cand.mag. i Moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet med speciale i litterær journalistik. Hun har som del af sin uddannelse læst Litteraturvidenskab og gået på Journalisthøjskolen. Litteraturen indtager en særlig plads blandt Julies interesser, men hun er også interesseret i andre kunstneriske udtryksformer. Hun er særligt optaget af kunst, der formår at skærpe og nuancere blikket på sociale og samfundsmæssige problemstillinger.
Se Julies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind