Ammende mand på museet KØN markerer mændenes internationale dag

Ammende mand på museet KØN markerer mændenes internationale dag

På museet KØN er kunstner Aske Jonatan Kreilgaard igang med at færdiggøre et 3,5 meter højt ammende selvportræt. Han er huskunstner på museet i anledning af Mændenes Internationale Dag
OmtaleKunst og UdstillingerSkrevet af: Marie Nyeng17. nov 2021
Når man for tiden kommer ind på museet KØN i Aarhus, bliver man mødt af Aske Jonatan Kreilgaard, som er igang med at færdiggøre sin 3,5 meter høje skulptur. Det ligner ved første øjekast en klassisk marmorskulptur, men motivet er ikke helt klassisk. Skulpturen forestiller nemlig en ammende mand. Museet oplyser, at Aske Jonatan Kreilgaard i forbindelse med Mændenes Internationale Dag den 19. november er blevet udvalgt til at være huskunstner på museet og sætte fokus på sårbarhed og maskulinitet.
Ammende mand på museet KØN markerer mændenes internationale dag</br></br>Foto: Mads Lyhne
Foto: Mads Lyhne
Fra Kvindemuseet til KØN
Museet KØN har de seneste år været inde i en rivende udvikling. I 2016 fik museet, som dengang hed Kvindemuseet nyt ansvarsområde. Museet havde på det tidspunkt eksisteret i rundt regnet 30 år, og meget var sket i relationen mellem køn i samfundet. Da museet blev etableret, var der en stærk underbelysning af kvinders kultur og historie i museumsverdenen. I årtierne, der fulgte, indsamlede museet væsentlig dokumentation for kvinders hverdagsliv og kvinders aktive medvirken i samfundsudviklingen. Da Kvindemuseet fik nyt ansvarsområde, begyndte de at beskæftige sig mere bredt med kønnenes kulturhistorie og at involvere alle på tværs af køn. Med direktør Julie Rokkjær Birch i spidsen har museet fået en markant rolle i den offentlige debat om køn og ligestilling.

I 2020 blev kvindemuseet så til museet KØN. Som man kunne forvente blev det mødt med store protester fra en stor gruppe, som mente, at man stadig burde have et museum kun med fokus på kvinder. Dengang udtalte museumsdirektør Julie Rokkjær Birch:

”Køn, betyder ‘slægt’ eller ‘slags’. Køn har været grundlæggende for den sociale struktur i alle hidtil kendte samfund og dermed afgørende for, hvilke pligter og privilegier den enkelte er blevet tillagt. KØN inkluderer alle mennesker samtidig med, at det er klart afgrænset fagfelt med afsæt i kvindehistorie. Det er et ord, der siger, hvad museet beskæftiger sig med. Det er dansk, det er smukt.”
Ammende mand på museet KØN markerer mændenes internationale dag</br></br>Foto: Mads Lyhne
Foto: Mads Lyhne

Mændenes Internationale Dag

På museet bliver der også ofte sat fokus på køn og ligestilling med kunst, og nu markerer museet ikke kun Kvindernes internationale kampdag men også Mændenes internationale dag den 19. november. Fagbevægelsen i Danmark har siden 1910 markeret Kvindernes internationale kampdag, og i 2020 begyndte FIU-Ligestilling systematisk at markere i Mændenes Internationale Dag. FIU står for Mangfoldige Faglige Fællesskaber og er et partnerskab mellem Dansk Metal, 3F, Serviceforbundet, Dansk Sygeplejeråd og HK.

En mand med kvindelige egenskaber

Kunstneren Aske Jonatan Kreilgaard, som arbejder på museet her i november er nu en af de få mandlige kunstnere, der er repræsenteret på museet. Han skulptur er en hybrid mellem maskuline og feminine kropstræk. På den måde forsøger Aske Jonatan Kreilgaard med skulpturen at bryde med traditionelle kønnede karaktertræk for på den måde at tilbyde en ny nærende maskulin identitet, hvor sårbarhed og maskulinitet kan spille sammen. Man kunne spørge om skulpturen ville have kunnet sige det samme, hvis manden gav sutteflaske istedet for at amme?
Men Aske Jonatan Kreilgaard har valgt at give skulpturen, som også tildels er et selvportræt, kvindelige bryster og gøre den istand til at nære barnet i favnen. Værket har fået titlen Agape, der i sin græske oprindelse betyder ubegrænset kærlighed og affektion. Hvor maskulin styrke førhen oftest har været portrætteret som ødelæggende, voldsom og kampklar, kommer styrken i Aske Jonatan Kreilgaards skulptur til udtryk gennem nærvær, ømhed og omsorg overfor det nye liv - en ny generation. Med andre ord sætter værket lighedstegn mellem sårbarhed og mod i en flydende kønsforståelse.
Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind