Aarhus Teater og Journalisthøjskolen lader gymnasieelever konkurrere i teateranmeldelser
NyhedSkrevet af: Fine Spind06. jan 2022

6. januar er der finale i et nyt projekt på Aarhus Teater, hvor 350 gymnasieelever har dystet i at producere teateranmeldelser på forskellige platforme
</br>350 gymnasieelever dyster i ’kunsten at anmelde’ teater</br>Foto: PR-foto / Aarhus Teater -  Mikkel Christensen
350 gymnasieelever dyster i ’kunsten at anmelde’ teater
Det unge danske teaterpublikum skal vækkes til live tidligt. Sådan lyder det i kor fra Aarhus Teater og journalisthøjskolen DMJX. Derfor har de to institutioner besluttet sig for at gøre, hvad de kan for, at næste generation af teatergængere og kulturforbrugere skal have de bedste forudsætninger for at se, forstå og fortolke scenekunst – og samtidig deltage aktivt og indsigtsfuldt i den kulturelle debat. Det var en af konklusionerne, som Gentænk Teateranmeldelsen, skabt af Have Kommunikation, DMJX og Aarhus Teater, nåede frem til i 2017. TeaterAnmelderiet står på skuldrene af dette projekt og giver gymnasieelever indsigt i scenekunsten, hvor de skriver klassiske teateranmeldelser til print og remedierer dem på andre platforme. Og samtidig deltager de i kulturdebatten med en journalistisk, personlig og faglig stemme.

Annemette Wendelboe Løkke, dansklærer på Egaa Gymnasium, der deltager i TeaterAnmelderiet fortæller:
“TeaterAnmelderiet er en ny og frisk måde at arbejde med analyse og formidling i danskfaget. Analysearbejdet bliver kropsliggjort i en fed og højst elevaktiverende teaterworkshop, hvor teatrets fagsprog dramatiseres og grines ind, og elevernes formidling sættes under en skarp journalistisk no-bullshit lup. Yderst inspirerende for såvel elever som lærere.”

Styrke den kvalificerede kulturanmeldelse

I sammenfatningen af Gentænk Teateranmeldelsen blev det klart, at den kvalificerede kulturanmeldelse i medierne længe har været under pres. Dels på grund af økonomiske udfordringer på redaktionerne og konkurrence fra såkaldte ”hverdagsanmeldere” på sociale medier. DMJX og Aarhus Teater har etableret TeaterAnmelderiet for at inspirere en ny generation til at forny og højne den offentlige kultursamtale på alle de platforme, hvor danskerne måtte befinde sig.
Lektor i dansk og mediefag, Dorte Granild, Aarhus Statsgymnasium ser projektet som en velkommen mulighed for at arbejde med elevernes ”personlige stemmer”, faglige argumentation og remediering på en autentisk måde. Hun fortæller, at en af hendes elevers spontane reaktion, da klassen var i teatret var: “Jeg vidste slet ikke, at teater kunne være sådan”.
“Alt for mange unge véd ikke, hvad der gemmer sig bag teatrets mure. De skal opleve det. Og at de nu også får lov til at være skabende og møde teatret med deres personlige holdning, er en virkelig god idé. Traditionelt er de tilskuere og objektive analytikere. Jeg tror, at TeaterAnmelderiets blanding af faglig introduktion til teatrets sprog, teaterbesøg, skrivning, remediering og møder på tværs af skoler vil give eleverne teater-appetit. Det vil helt sikkert også give dem en dybere faglig og dannelsesmæssig indsigt i teatrets verden,” siger hun.