Billedgalleri til:
Dødshypnose, døde dyr og kroppe i ny udstilling med Lemmerz og Tadeusz
<
/
>
Christian Lemmerz’ skulptur ‘Godot’ er over tre meter høj og lavet med 3D-printer.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
Norbert Tadeusz var Christian Lemmerz’ svoger. På hans grav i Düsseuldorf står én af Lemmerz’ berømte genfærd støbt i bronze.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
Norbert Tadeusz: Ulla in Pistoia, 1986.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
Christian Lemmerz er blandt andet uddannet klassisk marmorbilledhugger i Italien, men de seneste år har han arbejdet med nye medier som Virtual Reality og 3D-print.
Foto: Andreas Vinter Jensen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Tadeusz’ kødophobninger refererer til en kunsthistorisk tradition, som går tilbage til 1500. Kødet er et klassisk symbol på frådseri og forgængelighed. Den ophængte dyrekrop er i nogle tilfælde også brugt som reference til Kristus på korset.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
Christian Lemmerz’ syv store bronzerelieffer ‘Grab I-VII’ er installeret på museets facade i forbindelse med udstillingen. Reliefferne imiterer afstøbninger af rådnende kistebunde med afmærkninger af kranier og knogler.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
På trods af de to kunstneres slægtskab og lighederne i deres motivverden, har de aldrig været udstillet sammen før nu.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
Lemmerz var i 1980’erne del af kunstnerbevægelsen ‘De unge vilde’ og arbejdede sammen med kunstnere som Dorte Østergaard Jakobsen og Erik A. Frandsen i atelierfællesskabet Værkstedet Værst.
Foto: Andreas Vinter Jensen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Christian Lemmerz genfortolker den klassiske marmorbuste og lader ansigterne gå i opløsning.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
Lemmerz er kendt for den stoflighed, han frembringer i det kolde marmor med sine klassiske udhugner.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
Norbert Tadeusz er blandt andet uddannet under Joseph Beuys. Han spillede en rolle på den tyske kunstscene i 1980’erne og er kendt for sit ekspressive surrealistiske univers.
Foto: PR-Foto / Horsens Kunstmuseum
Lemmerz udtalte i 2014 at han ville begynde at arbejde i nye medier. Siden har han skabt en trilogi af Virtual Reality-værker og tredje del ‘Locus Solus’, kan nu opleves på Horsens Kunstmuseum.
Foto: Andreas Vinter Jensen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København