Billedgalleri til:
Mødre fra 500 års kunsthistorie får stemmer af vor tids forfattere
<
/
>
Gudrun Hasle, ‘Uden titel (I have to be perfect)’, 2013. Galleri Tom Christoffersen/Gudrun Hasle
Foto: PR-foto / Nivaagaards Malerisamling - Gudrun Hasle
Får jeg så heller ikke i aften den tid, jeg har længtes efter, muligheden for at tænke i fred, lave mad alene, være krop alene? (fra Monica Isakstuen: ‘Raseri’, 2018)
Foto: Marie Sandholt, ‘Moderglæde’, ca. 1900. ARoS
I kunsthistorien er Maria med barnet arketypen på moderskabet. Den hellige opstilling er malet i hundredvis af udgaver og har dannet grundlag for, hvordan verdslige mødre traditionelt er blevet afbildet.
Foto: ‘Madonna med Kristusbarnet’ 1512-25. Nivaagaards Malerisamling
Billedet sender en hilsen til stalden i Bethlehem, blandt andet ved den udtalte brug af rød, hvid og blå, som i kunsthistorien er Jomfru Marias farver,” forklarer museumsinspektør Maren Bramsen.
Foto: Christian Krogh, ‘Sovende mor’, 1883. KODE, Bergen
Det kan da ikke passe, at man hele tiden går og ønsker sig børn, og når de så endelig er der, er man glad, når de sover eller befinder sig et andet sted, og den tanke hver gang skal give én dårlig samvittighed.(fra Charlotte Roche: Fra Skødet, 2011)
Foto: ‘Solskin i dagligstuen. Kunstnerens hustru og barn’, 1888. Statens Museum for Kunst
Foto: Fra asylet i Istedgade. Asylmutter med børn, 1886. Københavns Museum
Foto: Lucas Cranach d.Æ., ‘Caritas’, 1535. Nivaagaards Malerisamling
Foto: Kirsten Justesen, ‘Klassekampen’, 1976 (2009). Statens Museum for Kunst