Helle Helle: “Det handler om ikke at blive for selvbevidst, når man skriver”
<
/
>
Foto: Joey Anthon Jackson
Vi mødte Helle Helle efter hendes optræden på den aarhusianske litteraturfestival LiteratureXchange, hvor hun var i samtale med professor i nordisk sprog og litteratur Dan Ringgaard.
Foto: Mikkel Carl
Helle Helle har gået på forfatterskolen og debuterede i 1993 med kortprosasamlingen Eksempel på liv.
Foto: Joey Anthon Jackson
Helle Helle blev især kendt med de to novellesamlinger Biler og dyr og Rester, men har i de seneste 18 år udelukkende skrevet romaner.
Foto: Mikkel Carl
For Helle Helle blev det svært ikke at være for rigtig, når hun skrev noveller. Og det er vigtigt for hende ikke at blive for ferm, for når man bliver det, så skriver man dårligere, mener hun.
Foto: PR-foto / Rosinante
For et par måneder siden udgav hun romanen de, der handler om et mor-datter-forhold, om sygdom og kærlighed, og om at gå i gymnasiet i begyndelsen af 80erne.
Foto: Joey Anthon Jackson
Helle Helle mener selv, at hendes sproglige bevidsthed er blevet skærpet med årene, og lige for tiden er hun inde i en periode, hvor hun er hyperopmærksom på ordene.
Foto: Joey Anthon Jackson
Helle Helle får ofte at vide, at hun skriver mellem linjerne, men det er vigtigt for hende at gøre opmærksom på, at det ikke er noget, hun kalkulerer med at ville gøre. Det er sådan, hun er indrettet. Det er sådan, hun skriver, fortæller hun.
Foto: PR-foto / Samlerens Forlag
Inspirationen til romanen de stammer fra Rødby-Puttgarden, som hun udgav i 2005. I bogen er der en scene, hvor en kvinde går over en mark med et blomkålshoved, og det er lige nøjagtigt den scene, der indleder hendes nyeste roman.