Talenter fra Aarhus Filmværksted og fra Palæstina arbejder sammen om nuancerede historier

Samarbejde mellem danske og palæstinensiske filmtalenter skal give mere nuancerede historier

InterviewAlt det andetSkrevet af: Carl Windahl Bøllingtoft20. dec 2018

Aarhus Filmværksted sender for tredje gang et hold danske filmtalenter til Palæstina for at samarbejde med lokale filmskabere

I begyndelsen af december rejste fire danske filmtalenter til Ramallah i Palæstina, hvor de sammen med lokale palæstinensiske filmtalenter skal bruge nogle uger på at skabe nye og originale film. Aarhus Filmværksted afholder talent-workshoppen Empowering Storytellers i samarbejde med Filmlab:Palestine, der er det lokale filmværksted i Ramallah. En lejr, der kan noget helt særligt ifølge Mia Kronborg, der står for at arrangere turen.

“Det er en ganske unik mulighed for at prøve kræfter med internationalt samarbejde for de filmtalenter, som er tilknyttet værkstedet,” siger Mia Kronborg, der står for at arrangere turen.

Det at kunne arbejde og samarbejde internationalt er nemlig noget af det vigtigste, du kan lære som kommende filmskaber ifølge Aage Rais, der er leder af Aarhus Filmværksted.

“Hvis du skal klare dig i filmbranchen i dag, så er du nødt til at tænke internationalt og lære at samarbejde. Du kan ikke lave film, uden at du er i stand til at skabe en fælles vision. At få andre til at se din vision, eller at modtage deres vision.”

Netop derfor er det ifølge Mia Kronborg vigtigt, at filmskaberne kommer til Palæstina uden fastlagte ideer, men i stedet lader samarbejdet styre det kunstneriske arbejde.

“Hele konceptet er, at deltagerne skal skabe indholdet sammen. De kommer til Palæstina og bliver teamet op med Palæstinensiske talenter og først der, skal de så idé-generere og skabe både projekt og proces sammen.”

Still fra filmen I’m Fine, 2017 (instrueret af Felipe Roa, produceret af Issa Shamali)
Foto: Filmstill
Filmoptagelser i Ramallah
Foto: Filmstill

Ud af komfortzonen

Det er tredje år i træk, at Aarhus Filmværksted og Filmlab: Palestine afholder Empowering Storytellers. Første gang var i 2016, hvor Mathilde Nørgaard var et af de danske talenter, der tog turen til Ramallah. Her blev hun bragt et godt stykke ud af sin komfortzone, da hun sammen med sin palæstinensiske makker Elia lavede en film om æresdrab i Palæstina.

“Jeg oplevede virkelig yderkanterne af landet”, siger Mathilde om forløbet, der bragte hende ansigt til ansigt med både to familier præget af æresdrab, men også modvillige og truende naboer, der ikke ville have den slags historier fortalt.

“Jeg blev helt sikkert bragt ud af min komfortzone. Jeg lærte en masse om, hvor mine egne grænser er, og overskred dem nok også ret meget. Men nu ved jeg, hvor de går, og hvordan jeg skal tackle ekstreme situationer i fremtiden.”

Samtidig har oplevelsen også givet Mathilde et mere nuanceret syn på verden omkring hende.

“Det er ikke en oplevelse, man vil gå glip af. Det har givet mig et helt andet syn på mit liv herhjemme men også på, at der er forskel på kulturer. At der altid er to sider af en sag.”
Still fra filmen Essentials, 2017 (instrueret af Jakob Valdemar Mørk)
Foto: Filmstill
Still fra filmen Essentials, 2017 (instrueret af Jakob Valdemar Mørk)
Foto: Filmstill

At tage magten over sin egen historie

Det at blive rykket ud af komfortzonen og samarbejde med mennesker fra en anden baggrund end ens egen er noget, der ifølge Aage Rais er en mangelvare i dansk film.

“Når de er gode, går film ind og rører ved noget helt alment menneskeligt. Derfor er det utroligt vigtigt, at der fortælles så mange forskellige historier som muligt. Hvis alle film bliver fortalt fra samme miljø eller af mennesker med samme køn eller samme baggrund, så bliver det fattigt.”

Han mener, at det er en af Aarhus Filmværksteds vigtigste opgaver at skabe den rigdom af fortællere i dansk film. Derfor prøver filmværkstedet også hele tiden at finde historier fra alle slags mennesker, så folk, uanset hvor de er fra, kan møde sig selv og se deres historie fortalt gennem film.

“Vi vil give filmskaberne evnerne og muligheden for at fortælle deres egen historie. Have dem til at føle, at de har mulighed og ret til selv at tage magten over deres egen fortælling. Det er det, vi mener med Empowering Storytellers.”
Filmoptagelser i Ramallah
Foto:
Still fra filmen I’m Fine, 2017 (instrueret af Felipe Roa, produceret af Issa Shamali)
Foto: Filmstill

Historier der rykker ved noget

Muligheden for at fortælle ens egen historie er også en mangelvare i Palæstina. Historierne er til stede, men når de skal fortælles, bliver de oftest fortalt af alle andre end palæstinenserne selv. På den måde bliver palæstinensernes egen historie ofte glemt i den større fortælling om Israel/Palæstina-konflikten.

For selvom filmmiljøet i Palæstina er i vækst med FilmLab:Palestine og filmfestivalen Cinema Days i Ramallah som to gode eksempler, så mangler landet den infrastruktur og de muligheder, som vi tager for givet her i Danmark. Den politiske virkelighed og den israelske besættelsesmagt besværliggør nemlig alt fra import af udstyr til tilladelser til at filme rundt omkring. For ikke at nævne de mange grænser og checkpoints, der gør det svært at bevæge sig frit rundt i området. Derfor hjælper samarbejdet også palæstinenserne med at kunne fortælle deres egen historie.

“Palæstina er et sted, som rigtig mange mennesker har nogle stærke holdninger til enten for eller imod. Det bliver meget hurtigt sort/hvidt og politisk. De historier, vi fortæller, er ikke politiske historier, men i stedet nogle alment menneskelige historier,” siger Aage Rais.

Mia Kronborg supplerer:

“Folk kender ofte kun Palæstina i kraft af konflikten med Israel, men kender måske ikke så meget til dagligdagen, det levede liv og de fortællinger, som man faktisk kan spejle sig i.”

Derfor håber Aarhus Filmværksted, at workshoppen kan munde ud i nogle mere nuancerede historier. Både fra Palæstina, men også fra de danske filmskabere, når de vender hjem. Desuden håber de, at samarbejdet på tværs af landegrænserne ikke slutter med lejren.

“Talenterne flytter sig rent kvalitetsmæssigt på sådan en lejr. De laver film, som de ikke ville være i stand til at lave, hvis de var i deres vante rammer og helt alene,” siger Aage Rais.

“Derfor er mit store håb også altid, at de her filmtalent-

er fra begge sider fortsætter samarbejdet. At de tænker internationalt og skaber nogle projekter sammen. For det er godt. Det er rigtig, rigtig godt.”

Fakta
Empowering Storytellers arrangeres af Filmlab:Palestine & Aarhus Filmværksted i samarbejde med Det Danske Hus i Palæstina, IMS, ActionAid Denmark, Filmværkstedet / København og Mediefabrikken i Oslo.
Facebook
Del på facebook

Carl Windahl Bøllingtoft

Kulturjournalist
Carl er uddannet journalist fra Syddansk Universitet. Han er vokset op med en far, der arbejder med teater og en mor, der skriver. Man kan ikke løbe fra sin sociale arv, og kulturjournalistikken var den naturlige konsekvens. Carl er glad for både teater, bøger og kunst. Det er dog musikken der er Carls helt store kærlighed, og det er mere reglen end undtagelsen, at han køber sig fattig i billetter til koncerter og festivaller.
Se Carls artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind