Arne Jacobsen og PH var også bådflygtninge - teaterforestillingen Flygt - REPORTAGE

Arne Jacobsen og PH var også bådflygtninge

ReportageSceneSkrevet af: Barbara Rousset Thomsen31. aug 2018

Til september er forestillingen Flygt på turné rundt i landet. Det er en fortælling om Arne Jacobsens og PH’s flugt i en robåd over Øresund under 2. Verdenskrig. Forestillingen spiller blandt andet på Aarhus Rådhus, der er tegnet af Arne Jacobsen selv

Forestilling Flygt handler om, hvordan to kendte danskere: Arne Jacobsen og Poul Henningsen, eller PH, måtte forlade dere deres hjem og hjemland. En forestilling der ikke handler om deres kendte design, men en historie om de to mænd, man ikke hører tit. Tidligere i år sejlede Det Flydende Teater ud på åbent vand med forestillingen, hvor jeg oplevede den i en båd på midt på Furesøen. Under Aarhus Festuge i september er Aarhus Teater gået i samarbejde med Det Flydende Teater, og sammen viser de forestillingen på Aarhus Rådhus, der er tegnet af Arne Jacobsen selv. I Flygt oplever vi et kunstnerisk forsøg på at genskabe, hvordan arkitekterne Arne Jacobsen og PH, sammen med deres koner og en jødisk roer, i en robåd flygtede fra et besat Danmark under 2. Verdenskrig. PH havde lagt sig ud med nazisterne. Arne Jacobsen var jøde.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen

Stedet som medspiller

Da jeg sejlede med Flygt ud på Furesøen, havde sejlturen stor indvirkning på fortællingen. Undervejs lader jeg mig blandt andet fortælle, hvordan robådens besætning måtte efterlade en violinist i vandkanten. Der var ikke plads til ham i båden. Vi måtte i forestillingen også forlade ham på land. Selvom alle roller i forestillingen spilles af de to skuespillere, Pelle Nordhøj Kann og Rolf Hansen, og der derfor ikke stod en violinist på bådebroen, da vi sejlede derfra, så gjorde det ondt i maven at sejle væk, og forlade den her fiktive violinist.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen
Omgivelserne understøttede fortællingen og blev en stærk medspiller. En scene blev etableret på båden, men scenekanten forsvandt i brugen af rummet og skuespillernes levendegørelsen af historien, som ikke bare kom til udtryk i ord og musik. Selve bådens rute med alt fra at flyde stille til hurtig fart ved flugt, styrkede også forestillingen ved at lade os tilskuere mærke bådens bevægelser i vores krop. Et er, at de historiske fakta skaber spænding, men bådens maskineri gjorde, i samarbejde med vandets skvulpen, forestillingen endnu mere levende, end den var i forvejen.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen

Fra båd til rådhus til resten af Danmark

For Det Flydende Teater handler det om at tage teatret ud af teatrene, og Aarhus Teater præsenterer Flygt som en del af forestillingsrækken UDFLUGTEN, der bygger på samme idé. En reel sejltur er – naturligvis – ikke en mulighed på det fredede Aarhus Rådhus. Men det forhindrer ikke muligheden for fortsat at sætte vind i sejlene for Det Flydende Teater.

Skuespiller Pelle Nordhøj Kann, som også er kunstnerisk leder for Det Flydende Teater, fortæller, at det er noget andet at spille til lands. Men et sted som Aarhus Rådhus er et ganske særligt sted at spille, fordi det er tegnet af Arne Jacobsen selv: “Rummet er en medfortæller i forhold til det, vi laver,” forklarer Pelle Nordhøj Kann. Arne Jacobsen er til stede i rummet omkring forestillingen og tilskuerne. Samme effekt har det, hvis PH’s koglelamper hænger i spillerummet. Så lever skikkelserne ikke blot igennem skuespillerne, men også i rummet, som forestillingen udfolder sig i. Ved at træde væk fra bådens ræling og ind på Aarhus Rådhus opstår en ny virkelighedsfornemmelse i forestillingen. Her har Arne Jacobsen selv lagt en hånd på værket.

Men selv når forestillingen ikke spiller i rum, hvor Arne Jacobsen eller PH har været på spil i rigtigt levende live, så minder bådens metalskellet - der udgør en del af den landlige scenografi - publikum om, at dette er en genfortalt virkelighed. I forestillingen Flygt tilsætter båden, sammen med karaktererne, essens af virkelig fortælling, og vidner om en flugt – og en overlevelse – der engang fandt sted.

Foto: Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen

En relevant bådflugt

For Det Flydende Teater handler det ikke om at kigge ned i et arkiv, for at få støvet historie af. “Vi plejer at sige, at vi skal lave historier om vores fortid, for at forstå vores nutid, og på den måde have en chance for at påvirke vores fremtid,” forklarer Pelle Nordhøj Kann. “Vi skal kigge tilbage, så vi kan se på, hvilke mekanismer vi står midt i nu.”

I denne forestilling ser vi tilbage på et krigsramt Danmark, som flere flygtede fra. Flugten i sig selv er et meget relevant emne i en verden, der stadig er præget af krige, som Danmark også er en del af. En flugt vi af og til glemmer, danskere også har været udsat for. Når skuespillerne stiller sig i det metalskelet, der skal udgøre robåden, når Flygt spiller på land, rummer det også mange referencer til den aktuelle verdenssituation, hvor folk stadig flygter fra deres hjem i både.

Fakta:

Forestillingen er lavet i samarbejde med DAC - Dansk Arkitektur Center - hvor den havde premiere og spillede inden versionen på Furesøen. Den spiller nu på Aarhus Rådhus den 7. og 8. september, men er allerede udsolgt.

På Aarhus Rådhus blev forestillingen præsenteret i et samarbejde mellem Aarhus Teater og Aarhus Festuge.
Forestillingen er skabt af Det Flydende Teater i co-produktion med Teatergrad.

Dog kan forestillingen stadig ses september ud på en fortsat Danmarks turné:

11. september kl. 19.30: Trommen, Trommen
12. september kl. 19.30: Teatersalen, Farum Kulturhus, Furesø Kommune
13. september kl. 19.30: Midtlandets Musik- og teaterforening
15. september kl. 12.30 & kl. 14.30: M/S Museet for Søfart, Helsingør Teater & M/S Museet for Søfart
17. september kl. 19.30: Scanlines færgecenter, Teaterforeningen Guldborgsund
18. september kl. 16.30 & kl. 19.30: Teater og Musik Odsherred, Teater og Musik Odsherred
19, september kl. 19.30: Teaterhøjskolen Rødkilde, Teaterforeningen Bøgestrømmen
20. september kl. 19.30: Den gamle byrådssal, Roskilde Teater
21. september kl. 19.30: Hotel Gilleleje Strand, Gribskov Teater
24. september kl. 20: Limfjordsteatret, Nykøbing Mors
25. september kl. 19.30: Gasmuseet, Teaterkredsen Mariagerfjord
26. september kl. 20: Thy Teater, Thisted
27. september kl. 20: Thy Teater, Thisted
28. september kl. 20: Schäffergården, Gentofte Kommune
29. september kl. 17: Kulturladen, Ærø Teaterforening

Medvirkende Pelle Nordhøj Kann, Rolf Hansen + cellist Hanna Englund, klarinettist Marie Bessesen og sanger Cille Buch
Instruktør Jacob Schjødt
Dramatiker Line Mørkeby
Scenograf Sir Grand Lear
Komponist Nikolaj Busk
Producent Christine Worre Kann
Koncept og idé Det Flydende Teater

Facebook
Del på facebook

Barbara Rousset Thomsen

Kulturjournalist og anmelder
Barbara Rousset er cand.mag. i Dramaturgi fra Aarhus Universitet. Hun har en stor interesse for autenticitetens rolle i nutidens scenekunst, og hvordan kunst – især scenekunst - kan være et redskab til social forandring. Derfor er hendes primære udgangspunkter, når hun anmelder, interviewer og skriver, at afmystificere og skabe transparens omkring hvilke refleksioner og forandringer det givne kunstværk ønsker at skabe hos sin modtager og i det samfund, værket afsendes til.
Se Barbaras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind