Aarhus Teater leverer en fantastisk hyldest til fantasien med Den uendelige historie

Det er de fantasifulde, der redder verden på Aarhus Teater

AnmeldelseSceneSkrevet af: Marie Nyeng18. nov 2018

Der er skruet helt op for fantasien i Aarhus Teaters forenklede men utroligt vellykkede opsætning af Den uendelige historie

★ ★ ★ ★ ★ ☆


Du kan sikkert godt huske bogen - den underlige bog med rød og grøn skrift. Eller du har set filmen fra firserne hvor fantasidragen ligner en stor gul hund, som drengen Bastian flyver afsted på til tonerne af Limahls titelsang Never ending story.

På Aarhus Teater er det en tradition at sætte en helt særlig familieforestilling op, som spiller fra midt i november og frem til jul. I år er det Michael Endes helt enestående Den uendelige historie.

Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese

Drengen Bastian har mistet sin mor. Han sidder og er helt væk i en bog, mens han burde have spist sin morgenmad, fået pakket sin taske og være klar til at komme afsted i skole. Den travle jakkesætsfar og enkemand har ikke tid til at køre sin søn i skole og flyver ud af døren med mappen under armen og åbenstående frakke. Bastian må tage den lange tur til skole, hvor han møder sine plageånder fra skolen, der jagter ham rundt og udover scenekanten. Han søger tilflugt i en bogbutik, hvor den tilsyneladende børnefjendske boghandler lader ham forstå, at han absolut ikke har nogen bøger for børn, mens han fristende lægger den mest vidunderlige bog, frem på disken.

Bastian snupper bogen, Den uendelige historie, i et ubevogtet øjeblik, gemmer sig på skolen under en trappe bag en rengøringsvogn, hvor han går i gang med at læse.

Mageløse kostumer

Bastian læser om Fantásien - en verden, der er truet af undergang, hvor den store og altopslugende intethed lurer overalt. Barnekejserinden er syg men fra alle egne af Fantásien er der blevet udsendt repræsentanter, som skal spørge kejserinden om hjælp, så intetheden ikke tager deres folk. Den udvalgte, der efterfølgende skal tage ud på den farefulde rejse for at redde det hele er en dreng på Bastians alder, som hedder Atreju.

Her begynder eventyret på Aarhus Teaters scene for alvor at folde sig ud.

Kostumerne er intet mindre end mageløse.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese

Lygtemanden, som en af de første figurer, vi møder i Fantásien, bevæger sig rundt på stylter under de lange hvide bukser, mens han bærer en overdimensioneret hat på hovedet, hvorfra der hænger en stor glødepærer ned foran hans ansigt. Det er som om hele scenen myldrer med fantasivæsner i alle mulige afskygninger. Overalt er der små detaljer i kostumerne, som man kan hæfte sig ved. Scenen er som i de bedst illustrerede børnebøger, hvor hvert enkelt lille element fortæller en hel historie i sig selv. Især en figur som den uhyggelige edderkop Ygramul er gennemført i kostume og bevægelsesmønster. Den er ikke bare en skuespiller i en edderkoppedragt, men et troværdigt fabeldyr.

Bastian sidder ikke bare og læser i bogen, karaktererne i fortællingen kan i korte øjeblikke høre ham undervejs. Der opstår sammenfald og mystiske forbindelser mellem de to parallelverdener og Bastian kommer til at spille en helt afgørende rolle i den historie, han selv sidder og læser.

Anton Hjejle leverer en fantastisk præstation som drengen Bastian. Den 9 årige, som jeg havde med i teatret, opdagede slet ikke, at det var en voksen, der spillede Bastian

Aarhus Teater formår at skrue helt op for fantasien. Skuespillerne løber rundt i en scenografi, som både drejer rundt og hæver og sænker sig i flere niveauer og de medvirkende svæver højt oppe over de skrå brædder uden at tabe den magiske fortælling. Der bruges videoeffekter og små LEDlys overalt på kostumerne, men det hele bliver brugt, fordi det beriger historien og kammer ikke på noget tidpunkt over i effektlir.

Lad nu være med at bevare jordforbindelsen - hele tiden

Selve handlingsforløbet er på teatret forenklet i voldsom grad i forhold til Michael Endes fabulerende og vidtforgrenede uendelige historie. Derfor er mange af bogens filosofiske lag også pillet af, men den fortælling, man oplever på Aarhus Teater er helstøbt og formidler essensen.

“Der findes mennesker, der aldrig kan komme til Fantásien- og der findes mennesker, der kan, men aldrig tager derfra igen. Og så er der andre igen, som tager til Fantasien og vender tilbage derfra. Sådan som du. Og det er den slags mennesker, der helbreder begge verdener.”

Sådan siger den gamle boghandler til slut - både på Aarhus Teater og i bogen.

Fantasi er vigtig, for uden drømme, kan vi ingenting - og hvis vi ikke kan tage drømmene med ud i virkeligheden, så gør de heller ikke så meget for os.

De 7 og 9 årige, som vi havde med i teatret, var ikke et øjeblik i tvivl om, at boghandleren med vilje havde ladet Bastian stjæle bogen. For det er vigtigt, at der er nogen, der bruger fantasien, som den ene sagde på vej hjem.

Hvis man er voksen og er så heldig at dele sit liv med fantasifulde børn, bør man høre efter, hvad Bastian siger til sin far på scenen: “ Du skal altså love ikke at have jordforbindelse hele tiden.” Intet kan sammenlignes med fantastiske historier og leg, hvor tiden forsvinder.

Fakta

Den Uendelige historie spiller på Aarhus Teater frem til den 21. december

Af Michael Ende. Dramatisering Nina Wester. Oversættelse Hanne Lund Joensen. Iscenesættelse af Jacob Schjødt. Scenografi og Lysdesign: Benjamin La Cour. Kostumedesign Astrid Lynge Ottosen. Lyddesign: Lars Gaarde. Videodesign: Benjamin La Cour, Jacob Bønsdorff og Ja Film. Titelnummer af Oh Land.

Medvirkende: Anton Hjejle, Ashok Pramanik, Jacob Madsen Kvols, Kim veisgaard, Marie Marschner, Jonas Kriegbaum, Hanne Windfeld, Michiel Van Leeuwen, Louise Bonde, Mathias Bøgelund, Magnus Haugaard, Josephine Reumert Grau m. fl.

 

 

Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind