Det bedste for Danmark - kan teater om salget af DONG styrke demokratiet? - INTERVIEW

Kan politisk debat på teaterscenen styrke demokratiet?

InterviewSceneSkrevet af: Barbara Rousset Thomsen23. apr 2019

Forestillingen CoryDONG - Det bedste for Danmark tager sagen om DONG på scenen og kulegraver det omdiskuterede salg af aktier til Goldman Sachs på satirisk vis. Samtidig kan forestillingen måske også være et skridt på vejen i den offentlige debats redning.

I foråret gæster forestillingen CoryDONG – Det bedste for Danmark Teatret Svalegangen i Aarhus og senere Teater Grob i København. Forestillingen er anden del af Projekt GLEMMEBOGEN, som er startet af skuespiller og producent Ina-Miriam Rosenbaum. Første del var forestillingen Skattesagens Helte. Denne gang er det salget af aktier i DONG og Bjarne Corydon, den socialdemokratiske finansminister, der var med til at gennemføre salget, som står for skud. Du har nok hørt om sagen. Du har måske læst en artikel men givet op, fordi det er kompliceret og indviklet. Og det er helt legitimt, for det er ikke en sag, man lige forstår på fem minutter. Dog ønsker skuespiller og producent Ina-Miriam Rosenbaum og teamet bag forestillingen at give de danske borgere en fordøjelig og satirisk aktindsigt i en sag, som i høj grad har indflydelse på vores demokrati og samfund.
CoryDONG er en fordøjelig og satirisk indsigt i salget af DONG.
Foto: Foto: Ea Verdoner
Første akt i forestillingen bliver fortalt fra Bjarne Corydons perspektiv.
Foto: Foto: Ea Verdoner

Opdraget til at følge med

Ina-Miriam Rosenbaum fortæller, at en stor del af hendes motivation for at starte Projekt GLEMMEBOGEN kommer af, at hun er opdraget til at følge med. Men hun synes heller ikke, at det er lige til at følge med i en sag som salget af aktier i DONG til Goldman Sachs i 2013. Sagen har udviklet sig fra 2004, hvor man første gang taler om at børsnotere DONG – nu ØRSTED – og der kommer stadigt nyt frem i sagen den dag i dag.
“Som ganske almindelig borger føler jeg, at mediernes dækning og formidling af sager, som jeg oplever dem, hverken giver mig overblik eller indsigt,” siger Ina-Miriam Rosenbaum. “Så jeg er nødt til at gå nogle andre steder hen og få mine oplysninger, hvis jeg skal føle mig som en medborger. Så skal jeg læse en kommisionsberetning og en bog, og en anden bog, med en anden vinkel, for på den måde måske at få en fornemmelse af, hvad sagen handler om.”

Men som Ina-Miriam Rosenbaum siger, så er det problematisk at skulle få sine oplysninger på den måde. “Det er jo fuldstændig umuligt, fordi man så ikke kan bestille andet. På et eller andet tidspunkt sker der noget helt fysisk hos mig. Nemlig at min hjerne koger over og står af,” forklarer Ina-Miriam Rosenbaum. Når vi står af vigtige samfundsemner, så lægger vi samtidig sager som DONG i en kollektiv glemmebog.

Det er et demokratisk problem, for selvom vi kommer sagerne i glemmebogen, betyder det ikke, at de ikke stadig rører på sig og påvirker os som borgere i Danmark. Ina-Miriam Rosenbaum siger: “Hvis man lægger alle de glemte ting sammen, så har vi altså et virkelig stort problem. Der sker det, at Christiansborg bliver en planet, der river sig løs fra jorden, og arbejder ovenover os og under os og tager nogle beslutninger, som vi dybest set overhovedet ikke forstår rækkevidden af”.

Ina-Miriam Rosenbaum har ikke et behov for, at vi skal blive enige, når vi ser forestillingen om DONG-sagen. Men den skal give os en indsigt, som er skabt på baggrund af dybdegående research og et manuskript, der er udviklet i samarbejde med blandt andet tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen og journalist Anders Peter Mathiasen. “Jeg er ude på at finde ud af, om teatret kan være med til at give et overblik over sagen, men jeg er ikke ude på, at vi skal være enige om noget som helst. Tværtimod så vil jeg gerne have, at når man går ud af teatret, så har man oplevet noget, som man godt kan være uenig i.”
Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen har været konsulent på forestillingen.
Foto: Foto: Off Off
Kristian Halken og Ina-Miriam Rosenbaum til reading af manuskriptet til CoryDONG.
Foto: Foto: Off Off

Bjarnes perspektiv

Forestillingen foregår i to akter. Første akt er en forestilling, hvor sagen skildres med Kristian Halken som Bjarne Corydon og Ina-Miriam Rosenbaum som alle de andre aktører rundt om ham.
“Man får præsenteret sagen fra start til slut fra Bjarnes perspektiv,” siger Ina-Miriam Rosenbaum. Holdet kan fremstille Corydons eget perspektiv fordi manuskriptet blandt andet er baseret på et interview, som dramatikeren Henrik Szklany har gennemført med den tidligere finansminister. “Bjarne får virkelig meget taletid i denne her forestilling,” understreger Ina-Miriam Rosenbaum. “Man kan bagefter sidde med en følelse af: Jamen var det rigtig, eller var det forkert? Bjarne hævder, i hvert fald i vores forestilling, at det at sælge fra af DONG, var at påtage sig det langsigtede ansvar for den danske velfærd. Og det er vi jo nødt til at forholde os til. Så kan vi synes om det, han siger eller ej, men han siger det.”

Et demokratisk samtalerum

Hvor første akt sætter sagen på spidsen, får du i anden akt mulighed for verbalt at forene dig med sagen. Tror du for eksempel DONG manglede de penge? Corydon sagde de gjorde, og at Goldman Sachs investering i energiselskabet var nødvendig. Hver aften kommer der en særlig gæst, som sammen med journalist Sofie Buch Hoyer og publikum debatterer sagen. “Det er befriende, at man kan få lov til at grine, forarges og undres sammen med andre mennesker og ovenikøbet komme i dialog med dem bagefter,” siger Ina-Miriam Rosenbaum. Hun synes, at det er noget ganske særligt, som de kommer til at skabe i teaterrummet, nemlig en fælles oplevelse. “Det er jo det teatret dybest set kan, og det er derfor, jeg bliver ved med at kalde det nærværets fornemmeste kunst. Vi ved godt hvordan første akt udvikler sig, men fra vi går til pause, har vi jo dybest set ingen anelse om, hvad der sker. Og det er super spændende.”

Hvis du så stadig er en af dem, der sidder og tænker: Hvorfor skal vi snakke om DONG igen?, så svarer Ina-Miriam Rosenbaum klart: ”Kom ind og se forestillingen og diskuter den med os. Det handler selvfølgelig om sagen, men det handler lige så meget om os selv. Det handler om vores eget forhold til demokratiet.”

Fakta

CoryDONG spiller på

Teatret Svalegangen d. 30. april - 4. maj 2019 og på Teater Grob d. 31. maj - 12. jun 2019

Læs mere på www.svalegangen.dk, www.grob.dk – eller på Projekt Glemmebogens hjemme-side.

Medvirkende: Kristian Halken og Ina-Miriam Rosenbaum, samt journalist Sofie Buch Hoyer. Tekst: Henrik Szklany. Konsulenter: Anders-Peter Mathiasen og Poul Nyrup Rasmussen. Instruktion: Liv Helm. Scenograf: Signe Krogh. Produceret af off off/produktion.
Facebook
Del på facebook

Barbara Rousset Thomsen

Kulturjournalist og anmelder
Barbara Rousset er cand.mag. i Dramaturgi fra Aarhus Universitet. Hun har en stor interesse for autenticitetens rolle i nutidens scenekunst, og hvordan kunst – især scenekunst - kan være et redskab til social forandring. Derfor er hendes primære udgangspunkter, når hun anmelder, interviewer og skriver, at afmystificere og skabe transparens omkring hvilke refleksioner og forandringer det givne kunstværk ønsker at skabe hos sin modtager og i det samfund, værket afsendes til.
Se Barbaras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind