Tænk hvis dem du elsker ikke kan genkende dig - som i En Spøgelseshistorie på Filuren

Tænk hvis dem du elsker ikke kan genkende dig - som i En Spøgelseshistorie

InterviewSceneSkrevet af: Teodora Biberovic05. dec 2018

Drømme kan blive til virkelighed - både på godt og ondt! Parret Kaja og Morten Kamuk Andersen har sammen skrevet en gyserforestilling for børn. Stykket spiller på Teaterhuset Filuren i Aarhus

Mørke afkroge og knirkende trægulv. En trappe op til et lille loftsværelse, grene der snor sig og en dyb og mystisk brønd. Det eventyrlige, gamle træhus med tapet der hænger i laser, er en del af forestillingen En Spøgelseshistorie, som vises på Teaterhuset Filuren og som er skrevet af parret Kaja og Morten Kamuk Andersen. Det er den første forestilling, de har skrevet sammen.
I En Spøgelseshistorie møder man pigen Astrid, som sammen med sin mor flytter langt væk fra storbyen.
Foto: Teaterhuset Filuren
Parret Kaja og Morten Kamuk Andersen har sammen skrevet en gyserforestilling for børn.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Når ingen kender dig

For mere end 7 år siden besluttede Kaja og hendes mand Morten Kamuk Andersen at skrive en børnegyser. De rykkede ind i et tomt hus for at arbejde videre på idéen og plastrede alle vægge til med post-it sedler med noter til det mest uhyggelige, de kunne forestille sig.

“Vi tog udgangspunkt i nogle af Kajas mareridt. Tænk nu hvis din egen mor ikke kunne se eller kende dig,” fortæller Morten Kamuk Andersen.

Men historien er også inspireret af en virkelig begivenhed i Kaja Kamuks liv, dengang hun blot var en lille pige. Det var første gang Kaja oplevede, ikke at blive genkendt. En dag fik Kajas brødre nemlig et tryllesæt i julegave og sammen besluttede de sig for at trylle hende usynlig, ligesom i Hulubulu-Lotte, fortæller Kaja Kamuk om den uhyggelige oplevelse. Kaja går med til legen, og mens hun blev pakket ind i lagen, havde familien fået besked om, at Kaja om lidt ville komme ind og være usynlig.

“Så da jeg kommer ind i rummet, er der ingen som bemærker mig. Jeg begynder at råbe, men ingen kigger på mig, heller ikke min mor. Da tænker jeg: Fuck – jeg er usynlig! Dem, som jeg elsker og som jeg har brug for, at blive set af, kan slet ikke se mig. Det var rigtig ubehageligt”, fortæller Kaja Kamuk.
Historien er inspireret af Kaja Kamuks mareridt - tænk nu hvis dem du elsker ikke kan genkende dig.
Foto: Teaterhuset Filuren
I En Spøgelseshistorie oplever Astrid at hendes egen mor ikke kan kende hende.
Foto: Teaterhuset Filuren

En livlig fantasi

På et senere tidspunkt, da Kaja Kamuk var 6 år gammel, havde hun et slemt mareridt, som parret også brugte, som inspiration til deres historie. Hun drømte, at hendes egen mor var blevet byttet ud med en heks, som lignede hendes mor på en prik. “I et halvt år troede jeg faktisk, at min mor var en heks og jeg kunne ikke lide at være alene i rummet med hende,” fortæller Kaja Kamuk med store øjne.

I dag kan hun dog godt grine af både Hulubulu-Lotte legen og hendes mareridt. Men følelsen af ubehag sidder alligevel stadig i hende, når hun tænker tilbage på oplevelserne. “Jeg har en livlig fantasi – det har jeg altid haft, og den er både min skræk og samtidig også mit liv.”

Forestillingen En Spøgelseshistorie på Filuren er netop bygget op omkring følelsen af ikke at blive genkendt. Her møder man teenagepigen Astrid, som efter farens død er nødt til at flytte ud på landet med sin mor – langt væk fra storbyen og alle hun kender. I den ensomhed der er, dukker en anden mystisk pige op, Rakel, som Astrid kan genkende sig selv i. Parret Kaja og Morten Kamuk Andersen vil ikke røbe for meget, men ligesom Kaja selv har oplevet det, oplever Astrid at hendes mor ikke kan kende hende.
Scenografien med det gamle træhus har Morten Kamuk Andersen bygget.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
En Spøgelseshistorie er en børnegyser med dybde, action og mange overraskelser.
Foto: Teaterhuset Filuren

En børnegyser med dybde

En Spøgelseshistorie er en børnegyser med dybde, action og mange overraskelser. For Kaja og Morten Kamuk Andersen har det været spændende at prøver kræfter med gyser-genren og samtidig lege med elementer fra filmverdenen, og bruge dem i en teaterforestilling. De har arbejdet meget med det tredimensionelle rum, og nogle gange er skuespillerne ude blandt publikum i teatersalen for at skabe gys. Udover scenografien med det gamle træhus, som Morten Kamuk Andersen har bygget, er stemningen også i høj grad båret af musikken og det varme lys.

“Det her er faktisk en forestilling, jeg selv vildt gerne ville have set, da jeg var dreng”, siger Morten Kamuk Andersen om parrets teaterforestilling. “Men jeg tror faktisk, jeg havde tisset på sædet,” tilføjer han og griner.

12-årige elever fra 6.B på Skåde Skole har desuden fungeret som ekspert-panel i skriveprocessen. De har været nede på Teaterhuset Filuren og arbejde med manuskriptet med dramaturg Malene Hedetoft. ”Børnene har også fået et godt indblik i teatret,” fortæller parret om det gode samarbejde med eleverne. “Og har set at drømme kan blive til virkelighed... både på godt og ondt!” siger Kaja Kamuk og laver uhyggelige spøgelseslyde.
I fortællingen dukker en mystisk pige op, Rakel, som Astrid kan genkende sig selv i.
Foto: Teaterhuset Filuren
Parret Kaja og Morten Kamuk Andersen har arbejdet på En Spøgelseshistorie i mere end 7 år.
Foto: Teaterhuset Filuren

Leg og gys i hverdagen

For Kaja og Morten Kamuk Andersen har det været en rutschebanetur, at arbejde med manuskriptet, der i mange år var gemt væk i skrivebordsskuffen. “Vi har da haft kæmpe diskussioner, hvor vi var ved at flå håret af hinanden. Vi står på mål for vores egne idéer, og den anden må skyde,” fortæller Kaja Kamuk om deres samarbejde og tilføjer, at Morten alligevel er den bedste kollega, hun har haft. “Det jeg godt kan lide ved Morten, selvom det er møgirriterende nogle gange, er, at han er så detalje-orienteret. Og alt er muligt! Der er ikke nogle dårlige idéer hjemme hos os,” siger Kaja Kamuk.

Leg og gys er også en del af hverdagen hjemme hos parret Kaja og Morten Kamuk Andersen. De har ofte mange forskellige projekter kørende med familien, blandt andet vilde skattejagter og børnefødselsdage, som nogle gange kan gå lidt over gevind, fortæller parret og griner. Som dengang de hyrede en rigtig skuespiller til deres søns fødselsdagsfest, som skulle spille en sur gårdmand nede i deres have. Han havde stjålet alt deres kage og sodavand, som børnene så skulle stjæle tilbage. “Det kom helt bag på os, hvor bange nogle af børnene blev. Ja, der var nok nogle forældre, der sendte en “kærlig” tanke til os, da de skulle lægge deres børn til at sove,” fortæller parret.

Det at lege og slippe fantasien løs er en værdi, som Kaja og Morten Kamuk Andersen gerne vil give videre til deres børn. Det er en vigtig del af livet, mener parret, også når man skal forestille sig, hvordan andre mennesker har det.

“Min far sagde engang til mig: ‘Du må love mig aldrig at blive for gammel til at lege’. Og det synes jeg også Morten og jeg har ført ud i livet,” fortæller Kaja Kamuk med glimt i øjet.

Fakta:

Kaja Kamuk er skuespiller og har medvirket i flere film og teaterforestillinger, blandt andet i forestillingen Grounded på Teatret Svalegangen, hvor hun havde hovedrollen som jagerpilot.

Morten Kamuk Andersen er komiker og skuespiller med speciale i improvisation. Til dagligt er han teknikker og scenograf på Teaterhuset Filuren.

Forestillingen En Spøgelseshistorie kan opleves på Teaterhuset Filuren til den 18. december 2018.
Facebook
Del på facebook

Teodora Biberovic

Kulturjournalist og skribent
Teodora Biberovic har en bachelorgrad i Litteraturhistorie med tilvalg i Kognitiv Semiotik fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun arbejdet meget med fransk litteratur og eksistentialismens grundtanker. Derudover har hun en stor kærlighed til de satiriske og realistiske fortællinger fra 1800tallets England.
Se Teodoras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind