Sommerskænderier, skilsmisser og mandekurser skåret ud i papir
Papirteatret Meklenborg skaber med Nikoline Werdelins tegneseriefigurer samtidssatire om det moderne parforhold i forestillingen Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg, der har premiere på Teater Katapult d. 31. januar.
Nikoline Werdelins figurer fra tegneseriestriben Homo Metropolis er sat på pinde og suser hen over papirteaterscenen i forestillingen Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg, der opføres af Papirteatret Meklenborg på Teater Katapult. Papirteater giver med sin lille vinduesramme et kig ind i en anden verden. Det er eventyrligt og magisk. Men rammerne kan også skabe debat og samfundssatire, og med programmet 2016/17 byder figurerne i Papirteatret Meklenborg på store dramatikker i det lille papirteaterrum.Moderne billedsprog i sirlige papirkulisser
Papirteatret Meklenborg vil med deres forestillinger udfordre papirteaterformen med inddragelse af nutidig musik, litteratur og billedkunst. “Hvis papirteaterformen skal overleve i dag, så skal det også udvikle sig i et moderne emnevalg og i et moderne billedsprog”, fortæller Per Brink Abrahamsen, der sammen med Søren Mortensen og Marie Thodberg er holdet bag Papirteatret Meklenborg.Med forestillingen Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg kaster Papirteatret Meklenborg med Nikoline Werdelins tegneseriefigurer både mandekurser, kollegaaffære og bikermiljø ind i de sirlige papirkulisser.
I forestillingen lander vi midt i en sommerhusidyl med Claus-Bo, Hannah og deres børn. I løbet af sommeren bliver det klart, at Hannah har haft en affære med en kollega. Claus-Bo bliver kastet ud i en identitetskrise og søger mod både Carl-Mar Møllers mandekursus, bikermiljøet og en ny kæreste, Lisa, mens Hannah møder Georg på et sensitivitetskursus. Sommeren fører til skilsmisse, og hvad så med børnene, huset og jalousien over de nye selvstændigheder?
Det er Per Brink Abrahamsen, der lader figurerne skændes, danse og hoppe hen over den lille scene. “Det er et scenebillede, der hele tiden skifter. Og når man er alene om at skifte kulisser og føre figurer, så skal det gå stærkt. På den måde udfordrer vi mediet. Der er uendeligt mange muligheder i det lille rum,” siger Per Brink Abrahamsen.
Læs også: Finanskrisen fortalt med legetøjsbiler, palmer og papirkrus
Simpel papirdramatik
Nikoline Werdelins spydige samtidsportræt i tegneserien Homo Metropolis har været på Politikens bagside henover tyve år, og nu får tegneseriestribens figurer nye stemmer i Per Brink Abrahamsens dramatisering.Homo Metropolis-universet er fyldt med mennesker, som mennesker er flest. “Nikoline Werdelin har et skarpt blik for de mellemmenneskelige realtioner. Hendes satire er venlig og ironisk. Hun er ikke ondskabsfuld, men holder folk ud i stiv arm med et kærligt blik,” fortæller Per Brink Abrahamsen om arbejdet med figurerne.
Der skal simple bevægelser, diskret pindeføring og et nøje planlagt tempo til, når der udspilles en dramatisk papirhandling. Og her finder papirteaterscenen og tegneseriestriben hinanden i forestillingen Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg.
“Tegneserie er en meget knap og præcis form, og der er Nikoline Werdelin altså rigtig god til at ramme replikkerne, så situationerne karakteriseres med meget få ord,” fortæller Per Brink Abrahamsen. Tegneseriestriberne er sat sammen til handlingsform, taleboblerne er udtalt som replikker og på den måde oplever vi en skilsmisse, en børnedeleordning og en identitetskrise på det lille scenegulv.
Læs også: Et somalisk hjem i dansk købstadsidyl
De store følelser i det lille rum
Indtil forestilligen har premiere d. 31. januar bor Claus-Bo, Hannah, Lisa, Georg og børnene under Svalegangens trappeopgang. De fylder ikke meget, og de små figurer med de dramatiske personligheder kan nemt pakkes væk i det lille kælderrum. Trods papirteaterets størrelse er det tydeligt, at scenen kan rumme meget.“Fordi virkemidlerne er så simple, og man har så lidt at gøre med, så kræver det meget at få det til at fungere. Med meget små bevægelse, kan man give de små figurer liv. Jo mindre, jo bedre. Fordi det er så simpelt, så er det så svært.”
Papirteateret Meklenborg fik i efteråret 2016 fast scene på Teater Katapult. Næste forestillingen er en dramatisering af Vølvens Spådom med indtaling af Suzanne Brøgger, og med skabelse, Ragnarok og genopstandelse sættes de helt store fortællinger igen i spil i den helt lille papirramme.
Fakta
Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg spiller på Teater Katapult d. 31. januar samt d. 1., 2., 3. og 4. februar.Køb billetter på Teater Katapults hjemmeside
Læs mere om Papirteatret Meklenborg på deres hjemmeside