Papirteatret Meklenborg | Teater Katapult

Sommerskænderier, skilsmisser og mandekurser skåret ud i papir

Portræt-interviewSceneSkrevet af: Katrine Ahlstrøm Hellfritzsch19. jan 2017

Papirteatret Meklenborg skaber med Nikoline Werdelins tegneseriefigurer samtidssatire om det moderne parforhold i forestillingen Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg, der har premiere på Teater Katapult d. 31. januar.

Nikoline Werdelins figurer fra tegneseriestriben Homo Metropolis er sat på pinde og suser hen over papirteaterscenen i forestillingen Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg, der opføres af Papirteatret Meklenborg på Teater Katapult. Papirteater giver med sin lille vinduesramme et kig ind i en anden verden. Det er eventyrligt og magisk. Men rammerne kan også skabe debat og samfundssatire, og med programmet 2016/17 byder figurerne i Papirteatret Meklenborg på store dramatikker i det lille papirteaterrum.

Moderne billedsprog i sirlige papirkulisser

Papirteatret Meklenborg vil med deres forestillinger udfordre papirteaterformen med inddragelse af nutidig musik, litteratur og billedkunst. “Hvis papirteaterformen skal overleve i dag, så skal det også udvikle sig i et moderne emnevalg og i et moderne billedsprog”, fortæller Per Brink Abrahamsen, der sammen med Søren Mortensen og Marie Thodberg er holdet bag Papirteatret Meklenborg.

Med forestillingen Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg kaster Papirteatret Meklenborg med Nikoline Werdelins tegneseriefigurer både mandekurser, kollegaaffære og bikermiljø ind i de sirlige papirkulisser.
De todimensionelle papirkulisser udspiller skænderier midt i en sommerhusidyl.
Foto: Sixten Therkildsen
Per Brink Abrahamsen har ført papirfigurer over den lille scene i 30 år.
Foto: Sixten Therkildsen

I forestillingen lander vi midt i en sommerhusidyl med Claus-Bo, Hannah og deres børn. I løbet af sommeren bliver det klart, at Hannah har haft en affære med en kollega. Claus-Bo bliver kastet ud i en identitetskrise og søger mod både Carl-Mar Møllers mandekursus, bikermiljøet og en ny kæreste, Lisa, mens Hannah møder Georg på et sensitivitetskursus. Sommeren fører til skilsmisse, og hvad så med børnene, huset og jalousien over de nye selvstændigheder?

Det er Per Brink Abrahamsen, der lader figurerne skændes, danse og hoppe hen over den lille scene. “Det er et scenebillede, der hele tiden skifter. Og når man er alene om at skifte kulisser og føre figurer, så skal det gå stærkt. På den måde udfordrer vi mediet. Der er uendeligt mange muligheder i det lille rum,” siger Per Brink Abrahamsen.

Læs også: Finanskrisen fortalt med legetøjsbiler, palmer og papirkrus

Simpel papirdramatik

Nikoline Werdelins spydige samtidsportræt i tegneserien Homo Metropolis har været på Politikens bagside henover tyve år, og nu får tegneseriestribens figurer nye stemmer i Per Brink Abrahamsens dramatisering.

Homo Metropolis-universet er fyldt med mennesker, som mennesker er flest. “Nikoline Werdelin har et skarpt blik for de mellemmenneskelige realtioner. Hendes satire er venlig og ironisk. Hun er ikke ondskabsfuld, men holder folk ud i stiv arm med et kærligt blik,” fortæller Per Brink Abrahamsen om arbejdet med figurerne.
Nikoline Werdelins figurer fra Homo Metropolis bliver kastet ud i det moderne livs mange besværligheder, som koordinering af delebørn og weekendfædre.
Foto: PR foto / Papirteatret Meklenborg
Efter skilsmissen søger den bløde mand Claus-Bo mod bikermiljøet mens den dominerende Hannah tager på sensitivitetskursus.
Foto: PR foto / Papirteatret Meklenborg

Der skal simple bevægelser, diskret pindeføring og et nøje planlagt tempo til, når der udspilles en dramatisk papirhandling. Og her finder papirteaterscenen og tegneseriestriben hinanden i forestillingen Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg.

“Tegneserie er en meget knap og præcis form, og der er Nikoline Werdelin altså rigtig god til at ramme replikkerne, så situationerne karakteriseres med meget få ord,” fortæller Per Brink Abrahamsen. Tegneseriestriberne er sat sammen til handlingsform, taleboblerne er udtalt som replikker og på den måde oplever vi en skilsmisse, en børnedeleordning og en identitetskrise på det lille scenegulv.

Læs også: Et somalisk hjem i dansk købstadsidyl

De store følelser i det lille rum

Indtil forestilligen har premiere d. 31. januar bor Claus-Bo, Hannah, Lisa, Georg og børnene under Svalegangens trappeopgang. De fylder ikke meget, og de små figurer med de dramatiske personligheder kan nemt pakkes væk i det lille kælderrum. Trods papirteaterets størrelse er det tydeligt, at scenen kan rumme meget.
Bag rammen af papirklip er der plads til de store følelser med både opera, teaterkoncert og skilsmisser.
Foto: Sixten Therkildsen
Papirteater er teater i miniature. Med hejsesystemer til lys, lyd og kulisser går det stærkt, når forestillingen er igang.
Foto: Sixten Therkildsen
Per Brink Abrahamsen har siden 1987 ført papirfigurer gennem scener fra både H. C. Andersen, Pink Floyd og Nordiske Myter, og særligt de store fortællinger ser han vokse på papirscenen. Miniatureformen lader detaljen stå tydeligt frem, og det kræver finesse at give de store følelser i opera, teaterkoncerter og skilsmissedramaer liv i det lille rum.

“Fordi virkemidlerne er så simple, og man har så lidt at gøre med, så kræver det meget at få det til at fungere. Med meget små bevægelse, kan man give de små figurer liv. Jo mindre, jo bedre. Fordi det er så simpelt, så er det så svært.”

Papirteateret Meklenborg fik i efteråret 2016 fast scene på Teater Katapult. Næste forestillingen er en dramatisering af Vølvens Spådom med indtaling af Suzanne Brøgger, og med skabelse, Ragnarok og genopstandelse sættes de helt store fortællinger igen i spil i den helt lille papirramme.

Fakta

Claus-Bo og Hannah og Lisa og Georg spiller på Teater Katapult d. 31. januar samt d. 1., 2., 3. og 4. februar.

Køb billetter på Teater Katapults hjemmeside

Læs mere om Papirteatret Meklenborg på deres hjemmeside
Facebook
Del på facebook

Katrine Ahlstrøm Hellfritzsch

Kulturjournalist og redaktionsmedarbejder
Katrine Ahlstrøm Hellfritzsch er uddannet cand.mag i Litteraturhistorie fra Aarhus Universitet med speciale i kollektive skriveprocesser og kreative arbejdsrum. Hun er særligt optaget af hvordan vi møder kultur i vores dagligdag, og hvordan mødet kan skabe nysgerrighed, inspiration og aktivitet - og så elsker hun at formidle den gode oplevelse. Katrine har en stor kærlighed til litteraturens mange oplevelsesuniverser og fordyber sig gerne i alt fra høvisk ridderdigtning til magisk realisme i finsk samtidslitteratur.
Se Katrines artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind