Sebastians Ulvehøjen hyler til balkanrytmer i ny forestilling

Ulvehøjen hyler til balkanrytmer

ArtikelSceneSkrevet af: Barbara Rousset Thomsen31. okt 2017

Teaterkoncerten Ulvehøjen formidler Sebastians 40 år gamle album af samme navn, til lyden af hurtige balkantoner og intense melodier i et melankolsk univers, der bringes til live af troubadouren Lasse Popp og hans talentfulde musikere. Limfjordsteatrets forestillingen er netop draget på Danmarksturné. Vi så den på Teater Katapult i Aarhus

★ ★ ★ ★ ☆ ☆

“Politik er kedeligt – politikerne meget værre. Det’ slet ikke meningen, du skal være interesseret. De skal ha’ fred til at regere, over hovedet på enhver.”

Sådan synger Lasse Popp, som sammen med bandet UMPAS har fortolket Sebastians album Ulvehøjen til Limfjordsteatrets forestilling af samme navn. Til lyden af alt fra kontrabas til saxofon er de netop draget på danmarksturné med Limfjordsteatrets forestilling Ulvehøjen.

Sangene i forestillingen tager en kritisk distance til det omkringliggende samfund,
Sebastians album Ulvehøjen har 40 års jubilæum i år.
Foto: PR-foto / Limfjordsteatret
I Limfjordsteatrets forestilling Ulvehøjen fortolkes albummet med balkaninspiration.
Foto: PR-foto / Limfjordsteatret

En nyformidling frem for nyfortolkning

Når vi træder ind i teatrets sal, møder vi en nulstillet verden. Anonyme trætårne rejser sig på bagscenen, og udgør baggrund for de fire musikere og deres troubadour. Musikerne kommer på scenen og rækker til, og placerer et billede af komponisten Sebastian på klaveret. De giver på fin vis scenen liv. Popp starter med sangen ’Mediemassøsen/99’ og beretter for publikum om den måde, forestillingen ser verden på: “Og der i en overmåde fæstning, ruller din personlighed. I een millimeter EDB, bindes du til enighed”.

Scenografien med de anonyme tårne fyldes med mening og liv. Forestillingen formidler Sebastians almengyldige sange på ny, der fortæller om et samfund, hvor vi ikke kommer hinanden ved. Sangene er blevet tilsat rock og balkan, men Sebastians ånd og historiefortællingen bevares. I stedet for at give sangene et helt nyt liv, fortæller de dem igen, så vi husker eller introduceres til Sebastians lyrik om de fredløse ulve, der hyler i natten. En metaforik for de mennesker, der farer rundt i samfundets love, og masseres ind i en verden af mediemassøsen, de ikke vil høre hjemme i.
Lasse Popp og hans musikere præsenterer os for en anden side af Sebastian i Ulvehøjen.
Foto: PR-foto / Limfjordsteatret
Ulvehøjen er netop draget på en omfattende danmarksturné.
Foto: PR-foto / Limfjordsteatret

En rigtigt god koncert

Flere gange føltes forestillingen som en koncert frem for en egentlig teaterkoncert. Der var et fravær af en klar rød tråd i fortællingen og rollesætningen. Men stemning og energi manglede ikke. Det kunne lige så godt have været Popp og hans drenge, der gav en god og stærkt formidlende koncert, som de til gengæld gjorde rigtigt godt. Mens der blev spillet, blev der projekteret video op på trætårnene. Det var stemningsgivende, men kunne ikke helt følge med musikken og Popps stærke stemme. Det tilføjede derfor ikke noget nyt til fortællingen. Alligevel præsenterede Lasse Popp og musikerne os for en anden side af Sebastian. Ostesangen og Hodja fra Pjort blev lagt på hylden, og vi blev viklet ind i et unikt lydunivers, hvor hektiske balkanrytmer gav en fornemmelse af, hvor hurtigt livet kan gå, og at vi skal holde fast i den vi er i det samfund, der er styret af andre end os selv.

Værket er aktuelt og vedkommende i et her og nu øjeblik: Som publikum kan man mærke, at folkene på scenen har noget på hjerte til os, og fordi de er så nærværende i deres energi, lukker vi op og hører efter med lutter ører. 

 

Fakta:

Ulvehøjen er en egenproduktion af Limfjordsteatret, og havde urpremiere på teatret d. 25/10, men turnerer nu rundt i det ganske land frem til d. 19. januar 2018 (www.Limfjordsteatret.dk):

31/10: Katapult, Aarhus

4/11: Kappelborg, Skagen

12/11: Næstved Teater

19/11: Bygningen Vejle

20/11: Limfjordsteatret

22/11: Randers Egnsteater

23/11: Vordingborg

2018:

5/1: Limfjordsteatret

10.-14/1: Teater V, Valby

17/1: Teaterforeningen Guldborgsund, Nykøbing Falster

19/1: Randers Egnsteater

Instruktør og koreograf: Marlene Smith

Animation, teknik og scenografi: Kim Fast Jensen

Medvirkende: Lasse Popp og UMPAS; Guitar: Sune Pors Andersen. Orgel, tværfløjte, sax og klarinet: Simon Skov. Trommer: Mads Brander Fjeldvig. Kontrabas: Bastian Popp.

Komponist: Sebastian.

Producent: Limfjordsteatret

Teaterkoncerten er udviklet på baggrund af Sebastians samfundskritiske album ’Ulvehøjen’ som blev indspillet i 1976 og udgivet i ’77, med en velsignelse fra den store sangskriver, og musiker, i bagagen.
Facebook
Del på facebook

Barbara Rousset Thomsen

Kulturjournalist og anmelder
Barbara Rousset er cand.mag. i Dramaturgi fra Aarhus Universitet. Hun har en stor interesse for autenticitetens rolle i nutidens scenekunst, og hvordan kunst – især scenekunst - kan være et redskab til social forandring. Derfor er hendes primære udgangspunkter, når hun anmelder, interviewer og skriver, at afmystificere og skabe transparens omkring hvilke refleksioner og forandringer det givne kunstværk ønsker at skabe hos sin modtager og i det samfund, værket afsendes til.
Se Barbaras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind