Anmeldelse: Røde Orm med Det Kgl. Teater ved Moesgaard Museum

RØDE ORM EROBRER PUBLIKUM OG GIVER ÅNDENØD

ArtikelSceneSkrevet af: Mette Wallin Andersen25. maj 2017

Den enorme opsætning af vikinge-eventyret Røde Orm når helt ud i hjørnerne af luftrummet over Moesgaard Museum

★ ★ ★ ★ ★ ★

Det kongelige Teater og Moesgaard Museum har i samarbejde med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 skabt en medrivende og episk forestilling, der skaber sus i publikum og slår gnister - også i bogstavelig forstand.

I forestillingen møder man vikingehøvdingen Røde Orm, der har tabt sin lykke. Uden betydelige skatte og med kun én slave tilbage, den kristne munk Mathias, beslutter Røde Orm og hans mænd at drage til danernes konge, den nykristnede Harald Blåtand. De vil forære ham Mathias og den store klokke, de har ombord på deres skib. I Harald Blåtands hus får Røde Orm færten af en ny lykke; Harald Blåtands iltre datter Ylva. Men Røde Orms ønske om at gifte sig med Ylva går på tværs af kongesønnen Svend Tveskægs planer, og Røde Orm får sig en farlig fjende. Dermed er scenen sat for en fortælling drevet af stærk kærlighed, magtbegær og drømmen om evig ære.
Andreas Jebro spiller titelrollen som vikingehøvdingen Røde Orm.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk
Den fordrukne og vældige konge Harald Blåtand spilles af Lars Lohmann.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk

Storslået og filmisk friluftsteater

Ved ankomsten til Moesgaard Museum blandt mange hundrede andre publikummer er det svært ikke at blive overvældet. Den enorme scenekonstruktion og den endnu større tribune tårner sig op for foden af Moesgaard Museums skrå tag. Den smukke og næsten romantiske natur omkring Moesgaard kommer virkelig til sin ret, især som forestillingen skrider frem, og solen farver himlen for til sidst at forsvinde helt.
Harald Blåtands ærefulde krigshøvding Thorkil Høje spilles af Lars Simonsen.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk
Røde Orm (Andreas Jebro) og hans nyfundne lykke Ylva Haraldsdatter (Christine Gjerulff). Broder Willibald (Rasmus Botoft) hjælper de elskende.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk
Som tilskuer til Røde Orm har jeg en følelse af, at være trådt midt ind i en fantasy-storfilm. Der er skibskonstruktioner, rigtige, levende heste og et væld af troværdige kampscener. Ikke bare den imponerende scene, men også vidderne omkring bliver aktiveret til fulde i forestillingen. Det skrå tag på Moesgaard Museum er blandt andet scene for Røde Orms drøm om en fremtid med en familie. Allermest imponerende og overrumplende er dog scenen, hvor Røde Orm, krigshøvdingen Thorkil Høje og deres mænd møder kamp undervejs i deres indtog i England. Den engelske konges hær marcherer fra toppen af taget, som i tusmørket ligner en borg, mod foden af taget, hvor Røde Orm og hans mænd venter kampberedte.
Siggtrygg Stigands Søn (Søren Poppel) og Røde Orm (Andreas Jebro) får "undtagelsesvis" kongens tilladelse til tvekamp midt i juletiden.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk
Den engelske ærkebiskop, der spilles af Joen Højerslev, ligner en manifestation af en Michael Kvium fantasi.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk

Karikerede personligheder og store armbevægelser

Forestillingens persongalleri og de farvestrålende kostumer er så karikerede, at de henleder tankerne på tegneseriefigurer. Harald Blåtand er så rund, at han vralter, når han går og helst skal køres rundt, mens ærkebiskoppen af England til forveksling ligner en kreation af Michael Kvium. De ultrastærke karikaturer sparker fortællingen ud over scenekanten og understreger den humoristiske tone i forestillingen. Tonen er som udgangspunkt folkelig, men rummer også masser af finurligheder. Den larmende, humoristiske og karikerede form komplimenterer fortællingen og harmonerer med friluftsteater.
Jens Andersen spiller munken Broder Mathias, der har øjnene rettet mod kirkens mest magtfulde positioner.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk
Lars Lohmann spiller rollen som den kuglerunde og nykristnede Harald Blåtand.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk
Særligt morsomt bliver det, når de stærke, brovtende og til tider dødsforagtende vikinger bliver stillet over for den barnlige, engelske disko-konge klædt i glimmer og frynser. Den engelske konge drikker brystmælk fra barmfagre hofdamer og er bedste venner med en liderlig dansebjørn med krave på. Kontrasten mellem det engelske og det danske er absurd og peger på, at der findes mere end én slags vanvid. Fortællingen om Røde Orm opleves uden tvivl med udgangspunkt i Røde Orm og hans vikinger, og fortællingen er ikke helt fri for en slags forherligelse af vikingerne. Det er næsten en slags selvforherligelse, man måske ikke helt kan dy sig for som skandinav og mere eller mindre direkte efterkommer af vikingerne.

Røde Orm er virkelig både medrivende og episk. Forestillingen udfylder hele luftrummet omkring Moesgaard Museum, når den på imponerende vis skaber filmiske scener fyldt med larmende humor. Men selv om forestillingen er morsom er den også kropslig og dødsens alvorlig. I vikingernes virkelighed er døden hele tiden nærværende og hvert øjeblik af livet tæller.
Lars Lohmann og Rasmus Botoft i rollerne som Harald Blåtand og Broder Willibald.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk
Den smukke og nærmest romantiske natur omkring Moesgaard kommer virkelig til sin ret som stårslået scene for vikingeeventyret.
Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk

FAKTA:

Røde Orm er oprindeligt en roman i to bind fra 1941 og 1945 skrevet af den svenske forfatter Frans Gunnar Bengtson. Romanens to bind er kendte, populære og oversat til mere end tyve sprog. Fortællingens popularitet skyldes ikke historisk præcision, men måske snarere, at den portrætterer præcist hvordan man forestiller sig, at vikingerne levede, og hvordan de skjold ved skjold drog ud på togt.

Røde Orm havde premiere den 24. maj 2017 og spiller ved Moesgaard Museum frem til den 1. juli 2017.

Medvirkende:

Røde Orm: Andreas Jebro

Toke fra Lister / Ærkebiskop: Joen Højerslev

Ulf / Jarl Byrthnoth: Martin Hestbæk

Hallbjørn: Allan Helge Jense

Ögmund: Michael Brostrup

Broder Mathias: Jens Andersen

Rapp den Enøjede: Stig Reggelsen Skjold

Broder Willibald: Rasmus Botoft

Harald Blåtand: Lars Lohmann

Mirah fra Rhonda: Lise Kofoed

Thorkil Høje: Lars Simonsen

Sven Tveskæg: Steffen Eriksen

Siggtrygg: Søren Poppel

Kong Ethelred: Thomas Jacob Clausen

Ylva Haraldsdatter: Christine Gjerulff

Iscenesættelse: Frede Gulbrandsen

Scenografi: Eilev Skinnarmo

Kostumedesign: Maria Gylldenhoff

Lysdesign: Thorsen Dahn

Dramatiker: Henrik Szlany

Musik: Hedningarna

Læs mere om forestillingen her.

Facebook
Del på facebook

Mette Wallin Andersen

Kulturjournalist og anmelder
Mette Wallin Andersen er uddannet cand. mag. i filosofi fra Aarhus Universitet med speciale i narrativ identitet. Mette er vild med kultur der gør os klogere på os selv og hinanden. Det sker eksempelvis når kunst og litteratur spejler noget grundlæggende menneskeligt eller bryder nuancerende ind i samfundsdebatten.
Mette har undervist på Løgumkloster Højskole i fagene Verdensborger, Etik og Det skrevne ord.
Se Mettes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind