
Dansen om det sjove og uhyggelige inden sengetid
ArtikelSceneSkrevet af: Astrid Kirstine Holm08. okt 2015
Uppercuts nye danseforestilling for børn, Body Parts, er en humoristisk gyserfortælling. Den tager udgangspunkt i børnenes verden og ikke mindst deres misundelsesværdige fantasi
Et søskendepar er på vej i seng. Lige inden det er tid til at sove, opstår et lille frirum, hvor det er muligt at gøre alt det, som børn ellers ikke må i dagtimerne, når de er under de voksnes bevågenhed. Det er netop i dette frirum, at børnenes fantasi udvikler sig og viser sig på smukkeste vis. Det er her, at børneværelsets genkendelige elementer og genstande bliver til en farefuld verden, og de forskellige kropsdele bliver selvstændige og uhyggelige.Forestillingen, Body Parts, er en humoristisk dansegyser for 4-8-årige børn. Den tager udgangspunkt i den samme situation, som mange kender fra tv-serien Omsen og Momsen med Tom McEwan og Jess Ingerslev, hvor de voksnes regelsæt bliver udstillet som uretfærdige og til tider uforståelige. De to søskende i forestillingen spilles af breakdanceren, Fatih Berber, og den moderne danser, Anne Nyboe. Fortællingen bliver langsomt mere abstrakt, fantasien tager over, og en masse lege begynder at tage form.
De to dansere fortæller, at Body Parts begynder humoristisk, men i takt med stemningen ændrer sig, bliver det hele mere seriøst. “De går ind i sådan et uhyggeligt form for drømmeland sammen. De kommer til at gejle hinanden mere og mere op.”Selvom forestillingen er præget af gys og gåsehud, ryster søskendeparret nattelopperne og måske også frygten af sig igennem leg og fantasi.
LÆS OGSÅ: EN DRENG DER KEDER SIG - OM DANSEFORESTILLINGEN FEST FOR DE 4-8 ÅRIGE
Ved hjælp af skuespil og dans kombinerer denne forestilling både det konkrete og det mere abstrakte. Anne Nyboe fortæller, at skuespillet anvendes til at tydeliggøre fortællelaget og selve historien, hvorimod de to dansestilarter er med til at gøre Body Parts mere abstrakt og give forestillingen et visuelt lag.
Breakdance og moderne dans giver personlighed
Uppercut danseteater udnytter de forskellige dansestilarter, breakdance og moderne dans, til at tildele søskendeparret karakter og personlighed: “I denne forestilling er det også en måde at arbejde karakterer på. Hvor han er drengen, der godt kan lide fart og spring, og jeg er søsteren, som elsker at kaste mig ud i de der drejninger. Så det bliver også et karakterarbejde, der ligger i de forskellige dansestilarter,” siger danser Anne Nyboe. Som et fint børneunivers påbegyndes forestillingen altså med en konkret fortælling, men det barnlige sind tager over. Vi ender i en uhyggelig form for drømmeland, der er fuld af overraskelser, og hvor alt er muligt.LÆS OGSÅ: EN DRENG DER KEDER SIG - OM DANSEFORESTILLINGEN FEST FOR DE 4-8 ÅRIGE
Ved hjælp af skuespil og dans kombinerer denne forestilling både det konkrete og det mere abstrakte. Anne Nyboe fortæller, at skuespillet anvendes til at tydeliggøre fortællelaget og selve historien, hvorimod de to dansestilarter er med til at gøre Body Parts mere abstrakt og give forestillingen et visuelt lag.
Lyden af gys og gru
Til at skabe denne gyser-stemning udnytter de to dansere deres kropslemmer. Med inspiration hentet fra børnefantasien bliver de forskellige lege, bevægelser og kropsdele pludselig til en klo, et monster eller noget helt tredje. Det er netop i disse bevægelser, at det humoristiske, men også lidt uhyggelige opstår; når man pludselig ikke kan styre alle kropsdele, og man simpelthen bare bliver nødt til at prikke til sin lillebror.En zombie ville virke amputeret uden zombielyd.
Foto: Pr-foto/ Uppercut Danseteater - Bahadir Berber
Når to søskende endelig falder i søvn på børneværelset har de måske allerede været vidt omkring i drømmeland.
Foto: Pr-foto/ Uppercut Danseteater - Bahadir Berber
Ligesom i børnenes univers er både lyde og musik også et vigtigt greb i denne gyserfortælling. Som hos andre børn kan dette søskendepar ikke lege spøgelse uden at sige som et spøgelse. Anne fortæller: “Når jeg laver en zombi, så kommer der lyde på, for ellers bliver det som om, en del af ens udtryk skæres af. Vi fortæller med kroppen, men der kommer også lyde med.”
LÆS OGSÅ: KUNST TIL FORDUMSFULDE FORÆLDRE OG COOL BØRN
Tilrettelæggeren af forestillingens musik er en garvet mand inden for musikverdenen. Det er nemlig komponisten og musikeren, Peter Peter. Hvis du synes, du har hørt dette navn før, så er det højst sandsynlig fordi, det også er ham, der har komponeret musikken til børnefilmen Antboy, han har spillet med i rockbandet Sort Sol, og derudover også komponeret musikken til Hitman-spillene. De to dansere fortæller, at Peter Peter har et meget filmisk musikudtryk: “Han er vant til at lave den stemningsskabende atmosfære-musik. Det bruger vi vildt meget til at ændre rummet”.
Selvom forestillingens målgruppe er børn, behandler den også noget, som vi voksne kender til og kan lære af; nemlig at se sin frygt og ikke mindst mørket i øjnene. Danseforestillingen handler om, at det er vigtigt at arbejde med sin frygt og turde at imødekomme den: At turde gå ind i mørket og komme ud igen lidt stærkere.
Se hvornår forestillingen spiller i Fine Spinds kalender
Se mere om teatret bag Uppercut Danseteater
LÆS OGSÅ: KUNST TIL FORDUMSFULDE FORÆLDRE OG COOL BØRN
Tilrettelæggeren af forestillingens musik er en garvet mand inden for musikverdenen. Det er nemlig komponisten og musikeren, Peter Peter. Hvis du synes, du har hørt dette navn før, så er det højst sandsynlig fordi, det også er ham, der har komponeret musikken til børnefilmen Antboy, han har spillet med i rockbandet Sort Sol, og derudover også komponeret musikken til Hitman-spillene. De to dansere fortæller, at Peter Peter har et meget filmisk musikudtryk: “Han er vant til at lave den stemningsskabende atmosfære-musik. Det bruger vi vildt meget til at ændre rummet”.
Se frygten i øjnene
Hverdagen kan til tider være noget grå, travl og ikke mindst uretfærdig. Derfor kan det om aftenen, lige inden det er tid til at få lidt søvn i øjnene, være næsten umuligt ikke at lade sig lokke af fantasiens sjovere og mere farefulde verden. Der kommer spillopper i kroppen, og fantasien i os vågner. Danseforestillingen, Body Parts, griber denne verden og tager os med på en sjov, men også lidt uhyggelig rejse.Selvom forestillingens målgruppe er børn, behandler den også noget, som vi voksne kender til og kan lære af; nemlig at se sin frygt og ikke mindst mørket i øjnene. Danseforestillingen handler om, at det er vigtigt at arbejde med sin frygt og turde at imødekomme den: At turde gå ind i mørket og komme ud igen lidt stærkere.
Se hvornår forestillingen spiller i Fine Spinds kalender
Se mere om teatret bag Uppercut Danseteater

Astrid Kirstine Holm
Astrid studerer 'Kommunikation og Digitale Medier' på Aalborg Universitet København. I sin hverdag forsøger hun at udnytte så mange af de kulturelle muligheder, som hovedstaden byder på. Hun holder af at cykle rundt i Københavns gader og stræder og opdage byens hemmeligheder. Astrid ønsker at formidle kultur og gøre kulturelle oplevelser mere tilgængelige for både voksne og børn.
Se Astrids artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København