Teater2Tusind Tage Tyknakke Gruppe 38 børneteater Ende

Teater må aldrig være pædagogik

Scene Skrevet af: Marie Nyeng 07 Sep 2015
Del på facebook
Facebook

Teater må aldrig være pædagogik

Tage Tyknakke er et brutalt mistroisk næsehorn. Lige nu er han på turné rundt i landet. Fine Spind har talt med Peter Seligmann fra Teater2Tusind, som spiller Tage Tyknakke og alle savannens andre dyr


“Den eneste, jeg kan stole på er mig selv. Man gør bedst i at betragte alle andre som fjender, så bliver man ikke skuffet.” Tage Tyknakke er savannens skræk. Han er et panserbeklædt næsehorn, som tramper, så jorden gungrer og han bruser frem, så ingen dyr kan være i fred eller komme til at drikke ved vandhullet. Tage Tyknakke kunne ikke nøjes med et enkelt horn, han har to. Hans livsfilosofi er ikke til at tage fejl af, han er mistroisk og en rigtig tyknakke.

En læderjakke og et glas vand

Der er kun én mand på scenen, det er Peter Seligmann. Han spiller alle rollerne i fortællingen om næsehornet Tage, som jager alle de andre dyr væk. Han ændrer stemme og kropsholdning undervejs, så han ubesværet bevæger sig mellem at være den gamle elefant Sophie Snabelfin, den grå og ikke så pæne marabustork Professor Emanuel Slamboe og den lille rødnæbede oksehakker Karl Klamrefod. Når han er Tage Tyknakke har han læderjakken på, er skeløjet og står dybt knæbøjet med armene spredt vidt og bredskuldret. På scenen er rekvisiterne et glas vand, et bord, en klapstol og en foldet sort skærm. Med forestillingen Tage Tyknakke viser Teater2tusind, hvordan utroligt lidt kan forvandle sig til et eventyrligt univers med storhed og dramatik, når man laver teater.

Kun en lille fugl vover at blive tilbage, da Tage Tyknakke jager de sidste dyr væk; den rødnæbede oksehakker Karl Klamrefod. Han overbeviser næsehornet om, at det er skik og brug for alle store herskere at rejse et mindesmærke over sig selv. Begejstret for idéen beslutter Tage Tyknakke, at han vil være sit eget mindesmærke.

Dag ud og dag ind står Tage ubevægelig på en klippe, indtil han en uvejrsdag afmagret falder ud af sit tykke panser. Et lyn oplyser himlen, og Tage ser noget, han aldrig før har set. Oppe på klippesoklen står hans værste fjende. Skrigende flygter den lille nøgne Tage bort for som de andre dyr at finde et sted, hvor han kan være i fred for sig selv. Snart vender alle de andre dyr tilbage. Panseret lader de stå til skræk og advarsel for kommende generationer.
Foto: PR-foto/ Teater2Tusind - John Jakobsen
Se store billeder her →
Peter Seligmann startede Teater2Tusind for at dyrke de små forestillinger, som er lette at turnere med.
Foto: PR-foto/ Teater2Tusind - John Jakobsen
Se store billeder her →
Aldersgruppen er vigtig for Teater2Tusind. For hvornår kan børn se magien i meget lidt?

Fra baggård til eget teater

Peter Seligmann startede Teater2Tusind omkring årtusindskiftet. Indtil han besluttede sig for at gå sin egne veje med børneteater, havde han siden 1976 været en del af teaterkollektivet Baggårdsteatret i Svendborg. “Det er her jeg kommer fra, og her jeg er blevet dannet som teatermenneske,” siger Peter Seligmann.

På Baggårdsteatret blev alle beslutninger taget i fællesskab, selv om alle teatrets folk efterhånden havde specialiseret sig på forskellige professionelle områder, så var der kollektiv løn og kollektiv fællesbestemmelse på teatret. Teatrets forestillinger var enten relativt store eller forestillinger, der i i grove træk ikke krævede mere end to mand og en ølkasse. I slutningen af 1990'erne lavede Baggårdsteatret et 2 årigt samarbejde med Odense Teater om en række forestillinger. “Efter dette store projekt besluttede jeg mig for, at nu ville jeg lave mit eget, og så ville jeg lave noget af alt det, som der ikke var blevet tid, råd og energi til,” siger Peter Seligmann. 

Det var de små forestillinger, som er lette at pakke sammen og rejse land og rige rundt med, der ikke var blevet råd og energi til. Peter Seligmann havde lyst til at realisere sine egne ideer, til at rendyrke det minimalistiske udtryk i børneteater, og så havde han først og fremmest lyst til at være med i alle faser og dele af teaterproduktionen. Og det er han stadig i dag, hvor Teater2Tusind fortsat er et lille teater med turnerende forestillinger.
Foto: PR-foto/ Teater2Tusind - John Jakobsen
Se store billeder her →
Tage Tyknakke er historien om et næsehorn, der mener, at det er bedst at betragte andre som fjender.
Foto: PR-foto/ Teater2Tusind - John Jakobsen
Se store billeder her →
Peter Seligmann spiller alle savannens dyr.
Læs fine spinds artikel om Teater2Tusind og Gruppe 38s co-produktion Mørket ligger under sengen

Børneteater har alt det, voksenteater har plus noget mere

Når Peter Seligmann står alene på scenen som Tage Tyknakke, har han for det meste fire rækker bænke med, så han er helt tæt på publikum og kan se deres reaktioner. Når Tage Tyknakke kommer buldrende tramper publikum med, og han reagerer på reaktioner i salen. Peter Seligmann har altid gerne villet spille børneteater, for han mener, at børneteater har alt det voksenteater har plus noget mere. “Når man spiller for et publikum med børn, kan man ikke bare spille henover deres forudsætninger,” siger han. Kommunikationen med publikum er for ham det vigtigste i godt teater. På den ene side, er der dem, der oplever stykket og på den anden dem, der spiller det. “Teater skal være en levende størelse. Alle i publikum skal føle sig talt til og føle, at forestillingen ikke var blevet den samme, hvis ikke de havde været til stede,” siger han.

Teater må aldrig blive pædagogik

Inden Peter Seligmann hiver alle med ind i teatersalen spørger han: “Har I lyst til at høre en historie”. På den måde får han lavet en aftale med publikum. Han har tilbudt at fortælle dem en historie, og inden de kommer ind, har han forberedt dem på, at det altså er teater kun med ham. “Teater er ikke pædagogik, teater må aldrig blive tvang,” siger han. Da Fine Spind ser Tage Tyknakke er den største del af publikum skoleklasser, og her har skoleeleverne ikke aktivt selv valgt, at de ville se netop dette teaterstykke. “Netop derfor har os, der laver børneteater, en forpligtigelse til at være rigtig dygtige. For at teater kan blive godt, skal der nemlig være tovejskommunikation, så vi skal give børnene lyst til at opleve,” siger Peter Seligmann.

Tage Tyknakke viser sig altså undervejs at være en slags diktator. Han ender med at være så bange for at komme til at styrte sig selv som hersker, at han bliver stående som sit eget mindesmærke, til han er så tynd og afkræftet, at han falder ud af sit eget panser og flygter fra sig selv. Som voksen er det ikke svært at drage paralleller til mange af verdens store politiske konflikter. For mange børn er det måske et eventyr, der viser, at man skal huske at tænke på andre.

Det er ikke tilfældigt, at Tage Tyknakke indeholder lag, som ikke er henvendt til børnene. Tage Tyknakke er skabt til børn i 2.-4. klasse og voksne. Når børnene når 2. klasse, så synes de, at det er sjovt at se, at man kan få meget ud af lidt. Når de så kommer op omkring 6. klasse, så kommer der en årrække, hvor de er så optagede af sig selv og deres egen verden, at en dyrefabel som Tage Tyknakke ikke rigtig siger dem noget, fortæller Peter Seligmann. Han har nøje valgt en særlig målgruppe for at opnå den bedste kommunikation med sit publikum. “Godt børneteater er også godt voksenteater, for det indeholder lag, som henvender sig til voksne.”

Tage Tyknakke er oprindeligt skrevet af Michael Ende, som også er forfatteren bag En uendelig historie.
Fine Spind så forestillingen på teatret Gruppe 38 i Aarhus

Se mere om Teater2Tusind og deres forestillinger på deres hjemmeside
Del på facebook
Facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind