Ditte Grubes sange har endelig kæmpet sig ud af skovens mørke

Ditte Grubes sange har endelig kæmpet sig ud af skovens mørke

Mens Ditte Grube plantede træer i en skov i Djursland begyndte hun at skrive sange. Ditte Grubes debutalbum, inspireret af naturen, skovene og de svære ting i livet, ‘Birds and Beasts’ er netop udkommet
InterviewMusikSkrevet af: Teodora Biberovic23. juli 2020
Bag kunstnernavnet ‘out of the woods’ gemmer den 37-årige sangerinde og sangskriver Ditte Grube Barild sig. Igennem de sidste mange år, har hun bag lukkede døre skrevet sine egne sange og sunget om naturen. Det er i alt endt med at blive til ti sange, som er samlet på debutalbummet ‘Birds and Beasts’, der udkom den 12 juni, en uge inden release-koncerten blev afholdt i Domen ved Aarhus Havn.
Foto: Tam Vibberstoft
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Her sidder Ditte Grube nu på en træbænk ved vandet i hendes mørkeblå sommerkjole med små hvide blomster. Rundt omkring skyder margueritter op i alle retninger, og det lange lyse hår er sat op. Om lidt skal hun hente noget grej i Domen, som hun har glemt efter koncerten - en taske og en lille, hjemmelavet skovjordbærsnaps i glas, som hun fik i gave: “Er det ikke en sød tanke at give sådan én?” spørger hun smilende, da hun endelig holder det lille glas i hænderne. “Jeg glæder mig til at komme hjem og smage den!” siger hun leende.
Foto: Chris De Tempe
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Debutalbum i stor gør-det-selv stil

Ligesom skovjordbærsnapsen i den lille glaskrukke er Birds and Beasts også på alle måder hjemmelavet. Albummet har Ditte Grube nemlig selv skrevet, produceret og mixet i sit hjemme-lydstudie tæt ved Ry og Silkeborg skovene, efter hun tog et udvidet kursus i lydstudieteknik. “Jeg har altid leget lidt med at indspille, og så tænkte jeg, at jeg meget hellere vil prøve at gøre det selv og på den måde have fingrene i processen hele vejen igennem. Det har været vildt fedt at kunne fordybe mig og bruge alt den tid, som jeg selv synes, der skulle til,” fortæller hun.

Albummets forside er prydet med et billede af mørkegrønne skove og grene, lavet i flere lag, der snor sig langs kanten. På bagsiden er det samme billede af skoven projiceret op på en væg med Ditte Grube foran, så hun næsten smelter ind i baggrunden. Alt er fotograferet af hende selv. Det giver albumcoveret et næsten organisk og tryllebundet udseende, som harmonerer perfekt med singersongwriter-stilen og sangerindes blide vokal med den drømmeagtige klang. Der synges om vinterens stilhed og lysets frembrud, sejlture og rumrejser, kamæleonens mange farver, kærlighedssorger og afsked med venner. Sangene er personlige fortællinger, som både handler om konkrete og mere abstrakte ting i livet: “Det er meget personlige historier og refleksioner over livet og bestemte situationer. Mange af tingene har jeg selv oplevet, og så er det blevet til en tekst, som så pludselig er blevet til en sang,” fortæller Ditte Grube, som også er uddannet biolog og botaniker.
Foto: Micah Hallahan
Foto: Tam Vibberstoft

Jeg kunne skifte humør, ligesom en kamæleon skifter farve


Musikken er inspireret af hendes tid alene i naturen og de tanker, hun har gjort sig, mens hun har gået ture og arbejdet ude i skovene eller været på feltarbejde rundt omkring i landet som biolog. I sangen ‘Chameleon song’ bliver der for eksempel sunget om spejlneuroner og kamæleonens farver. Hun fortæller, at sangen handler om, hvordan mennesker gensidigt afspejler og påvirker hinanden:

“There are mirror neurons everywhere
they short-circuit my own affairs
there are mirror neurons in my brain
I know I had it all explained”

Sangteksten bygger på en observation, Ditte Grube havde på et tidspunkt i sit liv, hvor hun var mere overfølsom overfor andre menneskers sindstilstande: “Jeg begyndte at lægge mærke til, hvordan jeg i perioder kunne blive meget påvirket af andre folks stemninger og selv kunne skifte humør, ligesom en kamæleon skifter farve, når jeg var sammen med dem. Det syntes jeg var spændende, men faktisk også lidt skræmmende. Men der er en biologisk forklaring på det, fandt jeg ud af. Vi har nemlig noget, der hedder spejlneuroner i hjernen, som gør, at vi automatisk spejler hinanden, og på den måde kan aflæse og forstå hinandens følelser langt bedre,” forklarer Ditte Grube. Sangen er et godt eksempel på, hvordan hun blander sit kendskab til biologi og naturen sammen med sine egne oplevelser og observationer i teksterne.
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Björks violinist og fuglekvidder

Flere musiker er også inviteret til at spille med på sangene på albummet. I den første single, som udkom 24. april Sunday Reassurance, og den anden single Chameleon song, er det den berømte islandske violinist Una Sveinbjarnardóttir, som blandt andet har spillet for sangerinden Björk, der akkompagnerer Ditte Grubes melodiske klaverspil og sangstemme med violinen. Med et lille lyd-setup, som kunne være med i flyet, besøgte hun den islandske violinist i hendes lejlighed i Reykjavík for at optage violinspillet, og efterfølgende mixe det i sit lydstudie derhjemme. “Jeg har helt sikkert følt mig ensom nogle gange undervejs i processen, fordi man jo sidder helt alene med det. Derfor har det også været fantastisk med noget input fra andre musiker, og det at få deres lyd med ind på pladen,” fortæller Ditte Grube ærligt om det selvskabte debutalbum, som har været to år undervejs. Lyde af fuglekvidren har endda også fundet vej ind på albummet, som man særligt kan høre i sangen ‘Daylight Trail’. Derfra fik hun blandt andet idéen til titlen ‘Birds and Beasts’, forklarer hun med et smil.

Med naturen som inspiration

Ditte Grube har siden hun var barn brugt meget tid alene i naturen. Barndomshjemmet på Djursland lå ude for enden af en grusvej, hvor der var meget langt til vennerne og bylivet. “Naturen er et andet rum at være i, end når man er sammen med andre mennesker. Især da jeg var teenager, og havde det meget svært i nogle perioder, var det rart at være ude i skoven. Det er ligesom et frirum, som man har helt for sig selv, og hvor man kan få mange spændende indtryk,” forklarer hun. I teenageårene begyndte Ditte Grube at skrive sange om netop de ting, der fyldte meget, men først da hun kom på højskole og senere på Sangskriverværkstedet i Aarhus, mens hun studerede biologi, begyndte hun at dele sine sange med andre til blandt andet små åben-scene arrangementer.

Efter højskolen flyttede hun i en periode tilbage til sit hjem på Djursland og endte med at overtage sin fars arbejde ude i skoven, da han pludseligt fik ondt i ryggen. “Jeg gik en hel vinter og fældede træer med en gruppe store mænd, der kom i deres store firehjulstrækker og stod og røg smøger om morgenen, når man mødte ind. Jeg faldt vist lidt udenfor, men det var meget spændende at prøve at være i sådan et miljø,” fortæller hun smilende med en lethed i stemmen. Men for det meste foregik det fysisk hårde arbejde med at fælde træer om vinteren og plante nye om foråret uden andre, og så begyndte sangerinden for alvor at dykke ned i sin musik hjemme om aftenen, når der var tid til det: “Jeg havde sådan en lille mixer derhjemme, hvor jeg kunne indspille mine sange. Det var jeg altid i gang med i den tid, hvor jeg var skovarbejder og gik alene hele dagen. For mig var det en slags dagbog, hvor jeg kunne skrive om mine egne tanker og følelser, så der gik mange år, hvor jeg egentlig holdt de sange for mig selv, og jeg spillede dem kun, når jeg var alene hjemme,” fortæller hun.

Herfra kommer også kunstnernavnet out of the woods, forklarer Ditte Grube: “Musikken kommer ude fra skoven og er meget inspireret af min tid ude i naturen. Nu havde jeg gemt på den i så mange år, og så kom den pludselig ud en dag,” smiler hun og fortæller, hvor nervepirrende, forløsende og næsten surrealistisk det har været at dele sin musik med offentligheden og se folk efter koncerten i Domen stå med hendes plade i hænderne. Men ligesom pladens omslag har kunstnernavnet også flere lag af betydning. “Det er også lidt en ordleg, fordi udtrykket ‘out of the woods’ på engelsk betyder ‘at være ovre noget farligt’, og det synes jeg bare er fedt, fordi sangene netop handler om de tunge ting i livet, som man på den ene eller anden måde skal komme videre fra,” forklarer hun.

Kamp mellem to verdener

Både musik og biologi fylder uden tvivl lige meget hos Ditte Grube, og hun vil nødigt undvære nogen af delene. Og selvom de to verdener inspirerer og komplimenterer hinanden meget godt, er det til tider svært at finde plads nok til begge i de travle hverdage: “Det kræver meget tid og energi, at fordybe sig i musikken, og hvis jeg har haft fuldtidsarbejde som biolog, har det ofte været vanskeligt at finde energien til at indspille musik sent på aftenen. Nogle gange kan man finde en smule balance, som når jeg i perioder har haft meget feltarbejde, hvor jeg har kunnet gå og digte sangtekster i hovedet, eller har været arbejdsløs. Men det er en kamp mellem de to,” medgiver sangerinden, som senest har arbejdet på at kortlægge planter og naturtyper i forskellige habitatområder r for Miljøstyrelsen i Herning.

Drømmen er dog at blive ved med at have begge ben i de to verdener, og bruge naturen som inspirationskilde, samtidig med hun skriver nye sange: “Jeg vil blive ved med at fordybe mig i artskendskab og skrive musik om de ting, der har en betydning for mig og som jeg gerne vil reflektere over. Min musik skal egentlig handle om, hvad der lige optager mig i øjeblikket.”

Fakta:

Bag kunstnernavnet Out of the woods er sanger, musiker, komponist og producer Ditte Grube Barild. Hun er også uddannet biolog og botaniker.

Debutalbummet Birds and Beasts udkom den 12. juni 2020 på samme dag, som releasekoncerten blev afholdt i Domen ved Aarhus Havn. Albummet er støttet af DPA og KODA.

Albummets første single Sunday Reassurance udkom den 24. april 2020. Den anden single Chameleon song udkom den 15. maj 2020.

Medvirkende på Birds and Beasts er:
Ditte Grube – vokal, guitar, klaver, saxofon. Komponist, lydstudietekniker og producer.
Christian Dietrichsen – guitar
Thomas Sejthen – kontrabas
Bo Rande - trompet
Una Sveinbjarnardóttir – violin
Michael Andersen – trommer
Nanna Bech – kor
Hjalti Thorkelsson - guitar
Fugle - solsorte, bogfinke, nattergale, spurve, grågåse, og mange flere.
Facebook
Del på facebook

Teodora Biberovic

Kulturjournalist og skribent
Teodora Biberovic har en bachelorgrad i Litteraturhistorie med tilvalg i Kognitiv Semiotik fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun arbejdet meget med fransk litteratur og eksistentialismens grundtanker. Derudover har hun en stor kærlighed til de satiriske og realistiske fortællinger fra 1800tallets England.
Se Teodoras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind