Nyt forlag forvandler teater til bøger
NyhedSkrevet af: Marie Nyeng30. sept 2021

Nyt forlag forvandler teater til bøger

Det nye danske forlag Deux ex Machina vil vise dramatikkens særlige evne til at fortælle nutidens største dilemmaer ved at udgive den i bogform
Nyt forlag forvandler teater til bøger</br>Fra Teatret Grobs reumert-vindende teaterforestilling 'Hår på den', som spillede fra 28. november - 12. december 2015 og igen 12.-16. juni 2017</br>Foto: PR-foto / Teatret Grob - Christian Geisnæs
Fra Teatret Grobs reumert-vindende teaterforestilling 'Hår på den', som spillede fra 28. november - 12. december 2015 og igen 12.-16. juni 2017
Foto: PR-foto / Teatret Grob - Christian Geisnæs
”Dansk dramatik skal også være stedet for samtidsrefleksioner og nutidens historier og ikke kun klassikere og fortolkninger af bøger,” siger Joan Rang Christensen, der som direktør for det nye forlag Deux ex Machina, som fra den 1. november udgiver dansk dramatik i bogform. De går i luften med ni bøger med anmelderrost og prisbelønnet dramatik. De første dramatikere, som får deres bøger ud i bogform, er blandt andre Jokum Rohde, Line Mørkeby, Tomas Lagermand Lundme samt afgangselever fra Den Danske Scenekunstskolen, Dramatisk Skrivekunst (tidl. Dramatikeruddannelsen).

Dramatikforlaget vil byde på et bredt udsnit af ny dansk dramatik. Der er smalle forestillinger, som har været spillet på en scene i få dage, og der er stykker af Reumert-nominerede og -vindende dramatikere såsom Line Mørkeby, Rhea Leman og Aleksa Okanovic. Til næste år udkommer Line Knutzons stykke, Livstidsgæsterne, som spillede med stor succes på Betty Nansen Teatret sidste år. Og der er i det hele taget store ambitioner om vækst.

”Dramatik er en af litteraturens hovedgenrer, og det tager vi meget seriøst. Der er mange super dygtige dramatikere, og vi bliver det eneste forlag i Danmark, der udelukkende fokuserer på dramatik. Vi kommer til at give dramatikken et stort løft,” siger Joan Rang Christensen, der vil gøre dramatikken lige så nødvendig for læseglade danskere som romanerne.

Bøgerne forlænger de skrå brædders magi


“Noget af det smukke ved teater er, at det fremføres af levende mennesker på en scene foran publikum. Det opføres måske 20 gange, og så er det væk,” siger Joan, der nu gør det muligt at forlænge oplevelsen. ”Man kan få et større udbytte af forestillingen ved at købe bogen. Det er lidt som at se stykket igen,” siger forlagsdirektøren og fortæller, at bøgerne er dramatikernes udgave af historierne – som romanen bag en filmatisering. Man får forestillingen, som den er skrevet af dramatikeren uden de ændringer, der kan opstå i den kollektive kunstart, når blandt andet skuespillere og instruktør arbejder med manuskriptet. “Med bøgerne kommer man ind til kernen af historien,” siger Joan og supplerer, at bøgerne også kan være en mulighed for dem, der ikke kan komme til teatret, måske fordi de bor langt væk fra det.

Op på scenen og ned i psyken

Joan Rang Christensen kan ikke undvære teatrets særlige evne til at levendegøre menneskelige dramaer og glæder sig til at præsentere dramatikkens mange kvaliteter. ”Jeg elsker det helt særlige ved dramatik: at der er historier fortalt udelukkende gennem replikkerne; dialogen og nogle få, velvalgte scenebeskrivelser. Teatret har et nærvær, som jeg ikke finder andre steder. En replik kan både være en kærlighedserklæring og en krigserklæring. Det er den leg, nye læsere af dramatik nu skal være med på.”

Fakta:

De første forestillinger, som forlaget forvandler til bøger er:

Aftenlandet efter branden

En samlet udgivelse af Julie Maj Jakobsen med stykkerne:

Aftenlandet

På motorvejscafeteriet GET IN et sted i Europa møder europæere i fri bevægelighed og flygtninge på vej op igennem Europa hinanden i et stærkt, intenst og vedkommende drama om flygtninge, familier og følelser. Stykket blev skrevet i 2015-2016, hvor store flygtningestrømme nåede Europa. Det forhandler temaer som medmenneskelighed og næstekærlighed og europæernes angst for det fremmede. Det blev opført på Aalborg Teater i 2017.

Efter branden

En rystende, aktuel og hjertegribende forestilling om at være anderledes. En ung mor og hendes teenagesøn flytter ind i et såkaldt ghettoområde et sted i Danmark. Sønnen har et vanskabt ansigt, mere sært end nogen andens, og her er alle anderledes end det store befolkningsflertal. Men snart efter bliver de involveret i et drama med de øvrige beboere. Dette stykke om anderledeshed inviterer os til at give vores egen opfattelse af, hvad der er anderledes, og hvad der er normalt, et eftersyn. Stykket blev opført på Aalborg Teater i 2019.

Om Joan Rang Christensen

Stifter og direktør for dramatikforlaget Deus Ex Machina Joan .

Joan er dramatiker og digter. Hun er teaterproducent og kunstnerisk leder af Johns Teater. Har skrevet tekster til over 40 scene- og radioteaterproduktioner opført i Danmark og udlandet.

Studielektor og underviser på Den Danske Scenekunstskole.
Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Seneste anmeldelser
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind