INTERVIEW Pia Juul har sin helt egen stemme - er på Louisiana Literature og Poesi på skrå

Pia Juul: Poesi kan have stor indflydelse på ens liv

Litteratur Portræt Skrevet af: Ditte Madsen 2018-08-14
Del på facebook
Facebook

Pia Juul: Poesi kan have stor indflydelse på ens liv

Pia Juul har i mange år været et stort navn på den litterære scene. Lige nu er hun aktuel med digtsamlingen Forbi og kan i den kommende tid opleves på Louisiana Literature og Poesi på skrå på Godsbanen i Aarhus

Enten har vi trådt vores poesibarnesko i hendes debutdigte, klukket lidt over titler som Avuncular – Onkelagtige tekster, eller også har én af hendes noveller sat spor, selvom det var i gymnasiet, vi læste den. Hun er både prosaist, lyriker, dramatiker og oversætter og har modtaget mange anerkendelser for sit forfatterskab, for eksempel Kritikerprisen i 2012 for novellesamlingen Af sted, til stede. De seneste titler er digtsamlingen Forbi og tekstsamlingen Asterisk, begge fra 2018.

Pia Juul skriver med sin helt egen stemme; én af den slags stemmer man næsten ville kunne genkende med lukkede øjne. Sådan en stemme har hun også, når hun taler. En rolig, tænksom stemme, der fortæller om det afslappede forhold, hun har til litterære genrer. Hun har ikke længere et rigidt syn på, hvordan digte skal være - de bliver til, når hun gør sig fri. Men et smil tilføjer hun:

“Nogle af mine bøger står der digte på, men så er det måske små noveller, eller omvendt. Genrerne er mere sådan for bibliotekarerne og boghandlernes skyld.”

Hun ler lidt og kigger opad, når hun tænker, som om svarene er nemmere at finde mellem de vævede tråde i det tunge vægtæppe bag hende. Det er poesiens ånd, der fylder i vores samtale, selvom den er nær umulig at indfange.

“Det er svært at sige noget generelt om, hvordan digte er, men i deres mangetydighed har de en mulighed for at ramme rigtig mange forskellige mennesker. Hvis man er åben overfor det, kan der stå noget om mig, noget, som hjælper mig videre. Stor poesi kan virke på ens liv.”

Det sagte og usagte

Hendes værk Forbi er betegnet som digte, men der er en slags prosaramme om dem, imellem dem, nemlig en til tider melankolsk og indebrændt gåtur rundt i Brooklyn. Titlen, Forbi, blev først påsat værket efter, at det var blevet skrevet, og dobbeltbetydningen er vigtig. Det er både noget, der er ovre, gledet ud mellem fingrene, men også noget, man går forbi, som et fattigt menneske på gaden. Samlingen veksler mellem det vemodige og det håbefulde, og de er af og til svære at skille fra hinanden. Tre verslinjer lyder:

”Se barnets sovende ansigt / Du ejer ikke evigt noget som helst / slet ikke det tabte.”

Det er paradokser, der fylder; noget, der er typisk for Pia Juuls forfatterskab. Løgnen overfor fortielsen, håbet overfor sorgen, men også det sproget kan, overfor det sproget eventuelt ikke kan; noget som har optaget hende i flere bøger, for eksempel Sagde jeg, siger jeg (1999).

”Kan vi overhovedet stole på ordet? Når jeg tænker på, hvor meget vi misforstår hinanden, så kan jeg godt blive bekymret. Man er nødt til at slippe det, for det kan jo ikke nytte noget at gå og være bange for at sige noget af angst for at blive misforstået.”

”Fortielser æder os. Sig alt. / Det billede man gerne vil vise er en løgn. / Det man viser med sin blotte tilstedeværelse er også løgn. / Er der noget tilbage der ikke er løgn?”

Livstag på sproget

Egentlig er det paradoksalt og slående i sig selv, at en forfatter, én der lever af at skabe verdener af ord, kan se igennem eget medie og anerkende dets faldgruber. Pia beskriver sin egen undersøgelse af disse faldgruber som en måde at tage livtag på sproget og dets muligheder for at finde en del af sandheden. Det er poesiens væsen, hun finder mest tillidsvækkende:

“Den er mangetydig, men den er bevidst mangetydig, den lyver ikke. Man kan få de her forklarende øjeblikke, når man læser et godt digt, en følelse af, at nu forstår jeg, mig selv, mit liv, verden, sågar. Det er åbenbaringer, nærmest.”

Således er begge ekstremer til stede, mistroen overfor sproget, men også beundring af dens adgang til en almen menneskelig sandhed. Midt imellem de to bliver Pia Juuls bøger til. Herimellem findes også nogle af de universelle historier, der findes i folkeeventyr, som har påvirket hendes tidlige forfatterskab. Hun læste eventyrene af H. C. Andersen og Grimm som barn, som de fleste har gjort, og senere læste hun dem op for sine døtre og blev således genintroduceret til dem som voksen. Det specifikt interessante er, at disse historier findes over hele verden:

“Askepot findes også i Indien, hvordan er det sket? Hvad hvis grundkernen er noget, der ligger i os? Af og til har jeg været på grådens rand, når jeg har læst dem op, fordi de taler om så grundlæggende ting i os og i vores liv.”

Måske er det dét, historier og poesi kan; de kan røre ved noget grundlæggende i menneskelivet, hvad enten det er humoristisk eller tragisk eller alt derimellem. Midt i det grumme, midt i alt det, der er forbi, kan der pludselig opstå noget spøjst, der lysner stemmen.

“Det er så vigtigt at se det sjove. Selvom noget er slemt, kan man jo oftest sagtens smile eller le, det er sådan, livet er. Det er også en fejring.”

Pia har let til smil og latter, og kender man hendes behagelige stemme, skinner den næsten igennem som et ekko, når man læser digtene i Forbi. Selvom disse også kredser om savn og nagende dårlig samvittighed, er der lys.

Fakta:

Pia Juul kan opleves på Louisiana Literature, der foregår fra den 23.-26. august, og til Poesi på Skrå den 8. september på Godsbanen i Aarhus.

Pia Juul er uddannet i engelske studier på Aarhus Universitet. Hun debuterede med Levende og lukket på forlaget Tiderne Skifter i 1985.

Hun har modtager et en række litteraturpriser bl.a. Statens Kunstfonds Produktionspræmie, 1999. Beatrice-prisen, 2000. Leo Estvads Legat, 2003. Morten Nielsens Mindelegat, 2004. Aage Barfoeds og Frank Lunds Legat, 2006. Statens Kunstfonds arbejdslegat, 2006. Danske Banks litteraturpris, 2009. Montanas litteraturpris, 2010. Kritikerprisen, 2012.

Hendes seneste digtsamling Forbi er udkommet på Asger Schnacks Forlag.

Foto: PR-foto - Lars Gundersen

Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: