Bag masker kan vi drømme vildt og stort
Forlaget Baggaardsbaroner udgiver historier fra den københavnske undergrund under pseudonym. Netop nu er de aktuelle med graffitibogen En Sprække i Virkeligheden
I en mørk københavnsk baggård ulmer en oprørsk litteraturild, og i foråret lægger den et spor af rå ordkunst, når fototryk fra graffitibogen En Sprække i Virkeligheden udstilles fra februar til april rundt om i København. Forlaget Baggaardsbaroner, som står bag udstillingerne, skaber under pseudonymer et univers af fiktive personer og skæve eksistenser med sande historier.
Kulturmagasinet Fine Spind har mødt med to af mændene bag maskerne: Onkel Hawaii og Ziggy Silver. Og vi har fået lov til at afsløre en hemmelighed eller to om det mørke litteraturunivers.
Litteratur skal bare ud i ligeudsprog
Et sted på Nørrebro sidder Onkel Hawaii og Ziggy Silver i deres nye lokaler; en garage uden varme, men med plads til kaffe, cigaretter og deres forlagsarbejde. De har de sidste tre år udgivet bøger som Baggaardsbaroner, der med pseudonymer på både bøger og forlag sætter ordenes budskab før profit.”Vi havde begge to fået afslag fra forlag på udgivelse af vores bøger, og så tænkte vi, at nu gør vi det sgu selv. Og så gik vi en hel sommer, hvor vi skovlede og gravede helt nede i kloakkerne og isolerede med rockwool, og så fik vi råd til et par udgivelser, som startede det hele,” fortæller Onkel Hawaii.
Deres første udgivelse er Andedrengens Bodegakronik, der netop nu er meldt udsolgt. Og som ikke genoptrykkes. I Baggaardsbaronernes univers lever litteratur et liv, der skal opleves, men så må man også videre. ”Litteratur skal bare ud. I stedet for at sidde og finpudse det ene gode digt, man skrev tilbage i 3.G, så kom ud med det og kom videre i teksten,” forklarer Ziggy Silver. ”Det er ligeudsprog. Alt bliver ikke gennemtænkt, og nogle gange så tror jeg, at fejlen er det fedeste,” siger Onkel Hawaii.
Forlaget Baggaardsbaroner er et ønske om at gøre litteratur mere spontan og tilgængelig. Onkel Hawaii og Ziggy Silver opsøger selv interessante stemmer til deres forlag, og finder særligt et litterært potentiale i debutanten, der næsten ikke kan holde sine ord i sig. Men det må forblive under pseudonym. ”Det eneste krav, vi har er, at folk lægger sig selv til side og er med på, at bogen har det liv, den har. På den vis er vi en mærkelig talentfabrik,” fortæller Onkel Hawaii.
Siden Andedrengens Bodegakronik har forlaget været et litterært stafetløb, hvor én udgivelse gjorde den næste mulig. Med otte udgivelser de sidste tre år forventer Baggaardsbaronerne at kunne få tre eller fire på gaden i 2017.
Læs også: Melankoli og Twin Peaks med Oliver Dengsø
Nedlagt papirsfabrik fortæller levende historier
Onkel Hawaii havde længe gået med ord, der manglede et format at blive fortalt i, og det fandt han på Sydsjælland. Hen over tre nætter faldt ordene plads med grafitti; gemt i mørke kroge, blæst op på store vægge og viklet omkring nedbrudte karme og mursten. Det visuelle er en vigtig del af Baggaardsbaronernes udgivelser, da det giver teksten noget at arbejde med. Det er her historierne virkelig kan blive fortalt. En Sprække i Virkeligheden bliver fortalt af en nedlagt papirfabrik, og det er fotografier af ordene i beton, der kan opleves på de kommende udstillinger.”Det er fedt, at man kan røre ved det. At det har eksisteret i virkeligheden på en anden måde end papir. De forladte områder har en tabt æra, en melankoli og et forfald, som fortæller en historie,” siger Onkel Hawaii om papirfabrikken.
”Det var en ekstrem intens oplevelse at skrive en bog på tre dage, fotografere det og samtidig undgå politiet."
”Vi kan vel godt afsløre det...?,” spørger Onkel Hawaii.
Papirfabrikken Maglemølle ved Næstved er sprayet til med ord, og det er jo ikke ulovligt at gå på opdagelse i andres fortællinger. ”Bogen hænger fysisk på den nedlagte fabrik. Bogen åbner sig på en anden måde, fordi den ikke læses i en bestemt rækkefølge, så der kommer nogle andre kontinuationer, hvilket kan være ret svedigt,” fortæller Onkel Hawaii.
Forlagets brug af pseudonymer er ofte en beskyttelse af de virkelige personer bag fiktionen, og ordkunsten på Sydsjælland er endnu under politiets femårsregel for hærværk. ”Vi gør det her med vores økonomi og vores sjæl i pant. Der er mange tårer og der kunne også komme mange bøder. Vi kan ikke møde op til udstillingerne, og hvis vi gør, så er det maskeret eller som anonyme i flokken,” fortæller Ziggy Silver.
Læs også: Mette Døssing græder 9000 liter tårer i sin første hovedrolle
Mormorstue, glemte kældre og en molotowcocktail-vejledning
Baggaardsbaronernes univers Urbanistan dukker uventet op på glemte steder. En dag bliver Dronning Louises Bro i København pludselig forvandlet til en mormorstue med tørre kager, dårlig kaffe og god litteratur. En aften suser der dystopisk poesi ud fra kælderen under Islandsbrygges Bibliotek. Med pakkeposten kommer bogen Sort Brand fra Baggaardsbaronerne sammen med en molotowcocktail-vejledning. I en anden pakke er en joint gemt i en McDonaldspose.
Læseren opfordres af Baggaardsbaronerne til at tage del i litteraturen, og at opleve den på sin egen måde. Når Adam i bogen Sort Brand kaster en molotowcocktail mod en McDonalds, så skal læseren med en lamineret vejledning i hånden forstå Adams forsøg på voldeligt oprør. Og når ordene bryder frem i En Sprække i Virkeligheden, så skal læseren mærke nerven i de nedbrudte fabriksvægge ved selv at kunne lægge hånden på dem.
”I den her hurtigkneppertid, hvor alle pointer skal leveres på 10 sekunder på snapchat, og alt det vi tager ind kommer i gifs. Så sætter vi os ikke ned og læser et epos. Hvis vi skal have nogle andre læsere med ind, så tror jeg man er nødt til at hive nogle andre virkemidler i spil,” siger Ziggy Silver.
Find Holger
I Andedrengens Bodegakronik møder vi Ziggy Silver, der skriver på sin bog Selvmord i Sephia, som senere udgives af forlaget Baggaardsbaroner. ”Det er et stort univers med en masse fortællere, der alle laver en indirekte kommenar. Det er Find Holger,” siger Onkel Hawaii.
Pseudonymerne, maskerne og hemmelighederne er et mentalt frirum for Onkel Hawaii og Ziggy Silver, og så giver det figurerne et frit talerør. ”Så snart jeg skal skrive noget, så er det på med Onkel Hawaii-hatten. Det er vildt befriende,” fortæller Onkel Hawaii.
Forlaget Baggaardsbaroner har en vision om at skabe et fortælleunivers, som opfordrer sin læser til selv at drømme vildt og skørt. ”Jeg vil gerne skabe en nærhed. Vores grundlag for at udgive er den rene, smukke læseoplevelse, hvor man føler man er en del af en større bevægelse. Og derfor har vi også fjernet vores navne. Når man sidder med en bog fra forlaget Baggaardsbaroner, så sidder man og er en del af vores univers,” siger Onkel Hawaii.
Mærk selv ordene i beton i udstillingerne af En Sprække i Virkeligheden i foråret, og se om du kan finde Holger i mængden på gaden, i kældermørket eller i en kold garage på Nørrebro.
Læs også: Lydløse kålblade på Instagram
Fakta:
Find En Sprække i Virkeligheden på disse galleri i foråret:
9. februar : Red Door, Nørrebro (enkeltdagsudstilling)
18. februar : GalArtery, Frederiksberg (længere periode)
10. marts – 10. april : Reputation, Indre By
Læs mere om Forlaget Baggaardsbaroner på deres hjemmeside og få fat i deres udgivelser, før de udgår.
Følg Forlaget Baggaardsbaroner på Facebook og bliv opdateret om litteraturens spor gennem byens gader og kældre.