
Forfattere giver litteraturen nyt liv med Instagram-poesi
Digte om livet og hverdagen blomstrer op som kvadratiske billeder på Instagram. Flere forfattere eksperimenterer med Instagram-poesi, laver interaktive fællesskaber med deres læsere og bringer litteraturen ind i deres hverdag
BaggrundLitteraturSkrevet af: Rikke Engsig Nielsen29. sept 2021
“Jeg lever/ et sted mellem / kaffe, kaos og kærlighed”
Det er ordene på ét af Nanna Lundgaard Arbøls seneste billeder på Instagram-profilen @hverdagslinjer. På profilen deler hun dagligt korte digte om livet, hverdagen og kærligheden som farverige kvadratiske Instagram-billeder. Det skaber en smuk og farverig mosaik med poesi på profilen, som næsten har 30 tusinde følgere.
Nanna Lundgaard Arbøl er forfatter, og hendes Instagram-profil er et rum, hvor hun deler det, hun har på hjerte lige nu og skaber et fællesskab for hendes læsere. Hun er en del af en tendens, hvor forfattere over hele verden i stigende grad bruger Instagram som en ny måde at udtrykke sig på og som et sted, hvor de kan kommunikere direkte med deres læsere, skabe kunstneriske og følelsesmæssige fællesskaber og bringe litteraturen ind i læsernes hverdag.
Det er ordene på ét af Nanna Lundgaard Arbøls seneste billeder på Instagram-profilen @hverdagslinjer. På profilen deler hun dagligt korte digte om livet, hverdagen og kærligheden som farverige kvadratiske Instagram-billeder. Det skaber en smuk og farverig mosaik med poesi på profilen, som næsten har 30 tusinde følgere.
Nanna Lundgaard Arbøl er forfatter, og hendes Instagram-profil er et rum, hvor hun deler det, hun har på hjerte lige nu og skaber et fællesskab for hendes læsere. Hun er en del af en tendens, hvor forfattere over hele verden i stigende grad bruger Instagram som en ny måde at udtrykke sig på og som et sted, hvor de kan kommunikere direkte med deres læsere, skabe kunstneriske og følelsesmæssige fællesskaber og bringe litteraturen ind i læsernes hverdag.
Litteraturen er der, hvor vi er
Sarah Mygind er adjunkt i litteraturhistorie og har forsket i digital litteratur og fortællinger på tværs af medier. Hun ser en tendens til, at litteraturen i stigende grad finder vej til Instagram og de andre sociale medier.“Litteraturen er der, hvor vi er. Det har den altid været. Den bevæger sig alt efter, hvor vi befinder os,” siger hun.
Hun henviser til, at Instagram i dag er et af de sociale medier, som rigtig mange af os bruger til daglig. Derfor giver det også mening, at forfattere møder deres læsere der, hvor de bruger deres tid. Samtidig forklarer hun, at Instagram-poesien kan ses i sammenhæng med, at litteraturen generelt er blevet mere digitaliseret, så der ikke længere kan sættes det traditionelle lighedstegn mellem bøger og litteratur. I dag er litteraturen i stedet spredt ud over mange forskellige medier med forskellige konventioner, der er med til at påvirke teksterne.
Sarah Mygind nævner den 28-årige, canadiske Instagram-poet, Rupi Kaur, som eksempel på en forfatter, som virkelig har formået at udnytte Instagrams muligheder og flette promoveringen af sig selv og sine digte sammen. På sin profil viser hun både korte haiku-lignende digte med enkle stregtegninger, billeder af sine bøger og billeder af sig selv, hvor hun iscenesætter sin krop.
“Der sker sådan en sjov sammenblanding af kunstnerisk virker, selviscenesættelse og markedsføring for mange af de her forfattere på Instagram,” siger Sarah Mygind og henviser til, at de konventioner, der gælder på Instagram, handler om promovering og iscenesættelse af sig selv.
Rupi Kaur har i dag 4,5 millioner følgere på Instagram, og hendes forfatterskab er vokset sig så stort, at hun har udgivet tre bestseller digtsamlinger: ‘Milk and Honey’ (2014), ‘The Sun and her Flowers’ (2017) og ‘Home Body’(2020). Det er digte om knuste hjerter, raceproblematikker, køns- og kropsidealer, feminisme og styrke, som Rupi Kaur deler både på sin Instagramprofil og i sine bøger. Og som mennesker over hele verden kan spejle sig i, deler og skriver om på de sociale medier.
Også den danske succesfulde forfatter, Leonora Christina Skov, har i mange år gjort brug af Instagram på forskellige måder. Med lange tekstpassager i billedteksterne og billeder fra sit liv som forfatter. Særligt før udgivelsen af den autobiografiske storsælgende roman ‘Den der lever stille’ lagde hun tanker og udsnit af bogen ud på Instagram, som folk kunne kommentere på.
“Leonora Christina Skov fik jo virkeligt skabt et stort community omkring udgivelsen af sin forrige bog. Men om hun eksperimenterer med formen på litteraturen eller blot reklamere for sit forfatterskab, det er noget, man kan diskutere,” fortæller Sarah Mygind.
Et knust hjerte og ud-af-kroppen-poesi
Nanna Lundgaard Arbøl er 31 år gammel og bor med sin søn og hustru i en lejlighed på Nørrebro. Udover at være forfatter til to bøger med en tredje på vej til vinter, studerer hun til pædagog. Og selvom hun sommetider laver reklamer for sine egne bøger, så er det ikke muligheden for promovering, der har fået hende til at bruge Instagram til at dele digte.“Det var faktisk et knust hjerte, der fik mig til at starte profilen dengang. Jeg havde en følelse af, at jeg skulle ud med noget, det skulle ud af kroppen. Det skulle bare være nemt og hurtigt. Og her var Instagram en god mulighed,” fortæller hun og siger, at hun dengang for seks år siden aldrig havde troet, at hendes digte ville ende med at blive læst af så mange på Instagram.
Netop denne mulighed for hurtig og nem udgivelse af tekster, mener Sarah Mygind også er en af Instagrams største potentialer for litteraturen og noget af det mest spændende ved dét, hun kalder ‘den nye sociale litteraturform’.
“Tekster på de sociale medier er jo simpelthen ‘instant publishing’. Man bliver selvudgiver og har mulighed for at udgive noget med det samme og uden omkostninger,” fortæller hun.
Hun forklarer, at denne mulighed også skaber en større umiddelbarhed og gør læsningen til en mere social handling.
“Hvis man kigger mod traditionelle bogklubber, så er forudsætningen jo, at du har læst bogen derhjemme i forvejen, og så mødes du med nogen for at have en samtale om den. Men med de sociale medier bliver det sociale mere simultant. Du læser de her korte tekster, som så vækker noget i dig med det samme, som du så kan kommentere på og få svar på umiddelbart efter enten fra forfatteren eller fra andre læsere,” siger hun.
For Nanna Lundgaard Arbøl er det også vigtigt at gøre sin profil til et sted, hvor folk føler sig hørt og set, og hvor de kan få en direkte kontakt til hende som forfatter. Hun sætter en ære i at svare på alle de beskeder, hun modtager fra sine læsere på Instagram. Og hun ønsker, at de skal kunne spejle sig selv i hendes digte.
“Jeg skriver digte om hverdagen og livet og om både de store og de små følelser. Og med profilen vil jeg gerne give folk en følelse af, at de aldrig er alene med deres følelser. Og at der altid er en anden, som kan genkende lige netop det, som de føler lige nu,” siger hun.
En særlig form for intimitet med forfatteren
Det ser ud til, at Nanna Lundgaard Arbøl med Instagram-profilen @hverdagslinjer er lykkedes med at skabe et helt særligt fællesskab. Hendes følgere deler ivrigt opslagene, tagger hinanden i kommentarsporet og skriver: “det er bare lige mig, det der”. I beskeder skriver de både, hvad hendes digte fik dem til at føle, og kommer med forslag til, hvad hun kunne skrive om fremover. Eller sender egne tekster, som de ønsker, at hun skal dele.“Jeg tager nogle gange deres betragtninger med i min proces, når jeg skriver. Men det er vigtigt for mig, at det er mine egne ord, og at det er være mine egne behov, jeg skriver ud fra. Så jeg deler heller ikke andres tekster,” fortæller hun.
Ifølge Sarah Mygind viser henvendelserne fra læserne også noget om Instagrams potentiale til at involvere læserne på en helt ny måde.
“Afstanden mellem forfattere og læser bliver meget mindre, fordi der opstår den her fællesskabsfølelse på sociale medier, og man føler sådan en særlig form for intimitet med dem, der skriver. Der er en masse barrierer, der bliver nedbrudt,” siger hun.
Hun pointerer, at man traditionelt nok ikke ville bede en forfatter af fysiske bøger om på den måde at involvere læserne. Men der er en anderledes kultur på de sociale medier.
“Men jeg synes, hun skal tage det som et kompliment. Hun vækker virkeligt en form for nærhedsfølelse hos sine læsere,” siger Sarah Mygind og henviser til følgernes beskeder til Nanna Lundgaard Arbøl.
Instagram-poesi bringer lyrikken ind i hverdagen
For Nanna Lundgaard Arbøl er det vigtigt, at hendes digte på Instagram skal kunne læses af alle. Og at hun ikke udelukker nogen ved at bruge abstrakte metaforer eller højt sprog.“Jeg kan jo nå ud til mange flere på Instagram, end hvis jeg udgav digtene som en digtsamling. Det er ikke alle, der lige går i boghandleren eller på biblioteket og læser poesibøger. Men nærmest alle er jo på Instagram,” siger hun.
Hun fortæller, at hun når ud til mange mennesker, som hun ellers ikke ville være nået ud til, fordi Instagram-poesien kræver meget mindre af læserne end den traditionelle lyrik gør.
“Det er jo en nem og hurtig og overkommelig måde at få serveret lyrik på. Man læser fire linjer, som man så kan forholde sig til, og så scroller man ellers videre i sit Instagram-feed og kommer tilbage til sit liv,” siger hun og forklarer, at hun netop derfor også skriver digte om sin hverdag og om hverdagssituationer, tanker og følelser, som mange kan relatere direkte til.
Sarah Mygind kommenterer på profilnavnet @hverdagslinjer og fortæller, at navnet faktisk passer godt til netop dét, som Instagram kan. At den kan give lyrikken en plads i hverdagen. Og en plads blandt influenternes reklamer for hudplejeprodukter og din mors kiksede billeder af marmelademadder. Men da jeg spørger Nanna Lundgaard Arbøl ind til profilnavnet, er det ikke noget, hun har lagt større tanker i.
“Det var bare det, jeg følte i det øjeblik, hvor jeg oprettede profilen. Og så holdt jeg fast i det,” fortæller hun.
Måske det netop er, fordi hun er vokset op med de sociale medier og er så trænet i de konventioner, der gælder for Instagram, at hun ikke har skullet tænke over det. Hun træder blot helt naturligt ind i det rum og bruger de redskaber, som passer til mediet.
Digte på Tiktok og Instagram
På trods af den stigende interesse for Instagram-poesi, er det fortsat ikke et anerkendt felt inden for litteraturforskningen og -kritikken. Det bliver ikke anmeldt i aviserne eller nævnt i medierne. Ifølge Sarah Mygind er det stadigvæk en ‘subkultur’ inden for litteraturen, som hun heller ikke tror, vil komme til at overtage pladsen for den trykte lyrik.“Hvor digital litteratur har sit eget felt med sin egen følgerskare, som kan se en kvalitet ved at være en del af den kultur, så har den trykte lyrik også sit eget felt,” siger hun.
Hun fortæller, at hun dog har en forventning om, at litteraturen kommer til kunne opleves i endnu flere forskellige former og kontekster. Hun siger:
“Litteraturen følger med medierne. Jeg tror også, at vi vil begynde at se lyrik på Tik Tok, nu når det er blevet det helt store nye medie. Og den kommer også til at følge med videre på endnu flere medier.”

Forside på Nanna Lundgaard Arbøls bog "Pulsens koordinater"
Foto: PR-foto / Copenhagen Storytellers
@hverdagslinjer anbefaler dansk Instagram-poesi
Nanna Lundgaard Arbøl er selv kræsen, når det kommer til, hvilke profiler hun følger på Instagram. Faktisk er der på hendes Instagram næsten udelukkende forfattere, forlag og poesiprofiler. Alle sammen nogen, der kan noget med ord.“Det er vigtigt for mig, at jeg bliver fyldt med inspiration, når jeg scroller på Instagram. Og så vil jeg også gerne have stillet min ‘poesisult’. Jeg elsker, når der er nogen, der kan sætte ord på det, jeg selv har tænkt eller følt,” fortæller hun.
Hun fremhæver især tre danske Instagram-profiler, som hun synes, man skal følge, hvis man har fået interesse for Instagram-poesi og kan lide @hverdagslinjer.
@nixenblixen
“Vi fortjener alle nogen / Der uden varsel genkender / Blikket når vi går i stykker / Indeni”På Instagramprofilen @nixenblixen skriver forfatter Laila Dagmar om alle de følelser, som livet er fyldt med. Hun skriver om tanker og bekymringer, om kærlighed, venskab og ulykke. Alt sammen sat op som små, meningsfyldte digte i et minimalistisk og farverigt design.
@efteraarihjertet
“Kærligheden kom som et / riffelskud i hjertet, / Hvor alt blødte lykke / Og alle de følelser, jeg aldrig har kendt / blomstrede frem / En lykkerus, et kærlighedssus”Instagramprofilen @efteraarihjertet er et poesi-univers med sort baggrund og hvid skrift og digte med store følelser, kærlighed og smerte. I nogle af opslagene skriver forfatteren blot en linje eller to, mens andre er små fortællinger med flere billeder, som man kan bladre igennem.
@linjebryder
“Alt jeg ønsker / er at den / jeg er / vil være sødere mod den / jeg var / og / have mere håb for den/ jeg bliver”Forfatteren af @linjebryder er inspireret af sine egne følelser, tanker og handlinger og af musik og mennesker, når hun skriver digte på profilen. Med Instagram eksperimenterer hun med format og design, når hun deler livskloge ord og linjer om livet, mennesker og relationer.
Besøg Nanna Lundgaard Arbøls profil @hverdagslinjer her

Rikke Engsig Nielsen
journalist
Rikke Engsig Nielsen har en bachelor i Nordisk Sprog og Litteratur og studerer på kandidatuddannelsen i Analytisk Journalistik på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hendes hjerte banker især for ny nordisk skønlitteratur, autofiktion og for alle de kulturprodukter, der kommer ind under huden på karaktererne og gør os klogere på, hvad det vil sige at være et menneske.
Se Rikkes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København