En moderne arketypisk fortælling - Gipi’s grafiske roman ‘Børnenes Jord’

En moderne arketypisk fortælling

AnmeldelseLitteraturSkrevet af: Denni Ian01. okt 2019

Gipi’s grafiske roman ‘Børnenes Jord’ tager sin læser med på en rejse gennem et øde sumplandskab, hvor civilisationen er ophørt og brutaliteten hersker. Her kæmper to brødre for at finde sandheden om den verden, der er blevet holdt skjult for dem. Det er et dystopisk værk med stilistisk selvsikkerhed

★ ★ ★ ★ ☆ ☆

Da de to unge brødre Lino og Santos kyniske og strenge far dør, efterlader han sig en notesbog. Fordi deres far ikke ville lære dem at læse, begiver de sig derfor ud på en rejse i en søgen efter at opklare, om deres fars notesbog indeholder svar på alle de spørgsmål, som han gennem deres liv har nægtet at besvare. På deres rejse opdager de en verden af brutalitet, hvor deforme slavehandlere og nyreligiøse kanibaler, tvinger de to brødre til at kæmpe for deres liv. I den barske brutalitet finder de også behovet for en menneskelig ømhed, som deres faders hårde opdragelse aldrig gav dem.

’Børnenes Jord’ er titlen på den nyoversatte grafiske roman af den italienske tegneserietegner Gian-Alfonso Pacinott / Gipi, der ved den oprindelige udgivelse sidste år modtog Angouelêmes kritikerpris. Med sin overbevisende og helstøbte illustrerede fortælling om skrøbelighed og overlevelse lægger ‘Børnenes Jord’ sig i den modne og seriøse ende af tegneseriegenren.

Gipi gør med ‘Børnenes Jord’ ikke noget forsøg på at skabe nye vinkler i den post-apokalyptiske genre. Så hvis man har en smule kendskab til genren på forhånd, vil man opdage, at man har stiftet bekendtskab med rammesætningen for det overordnede plot mange gange før. Gipi’s fortælling rummer alle genrens typiske karaktertræk fra fysiske deformiteter forårsaget af en art radioaktivitet, quasi-religiøs sektdannelse til kannibalisme og øde landskaber. Men som læser får man ikke noget svar på, hvorfor verdens tilstand er blevet som den er. Der bliver kun refereret til, at tingene engang var anderledes i udetaljerede og kortfattede replikker. Fortælling handler ikke om livet efter civilisationens sammenbrud. Det er blot scenen for en fortælling om to brødres sammenhold og søgen efter sandheden om dem selv og den verden, de lever i.

’Børnenes Jord’ er titlen på den nyoversatte grafiske roman af den italienske tegneserietegner Gian-Alfonso Pacinott, Gipi, der ved den oprindelige udgivelse sidste år modtog Angouelêmes kritikerpris. Med sin overbevisende og helstøbte illustrerede fortælling om skrøbelighed og overlevelse lægger ‘Børnenes Jord’ sig i den modne og seriøse ende af tegneseriegenren.

Gipi gør med ‘Børnenes Jord’ ikke noget forsøg på at skabe nye vinkler i den post-apokalyptiske genre. Så hvis man har en smule kendskab til genren på forhånd, vil man opdage, at man har stiftet bekendtskab med rammesætningen for det overordnede plot mange gange før. Gipi’s fortælling rummer alle genrens typiske karaktertræk fra fysiske deformiteter forårsaget af en art radioaktivitet, quasi-religiøs sektdannelse til kannibalisme og øde landskaber. Men som læser får man ikke noget svar på, hvorfor verdens tilstand er blevet som den er.  Der bliver kun refereret til, at tingene engang var anderledes i udetaljerede og kortfattede replikker. Fortællingen handler ikke om livet efter civilisationens sammenbrud. Det er blot scenen for en fortælling om to brødres sammenhold og søgen efter sandheden om dem selv og den verden, de lever i.

Sproget i Gipi’s dystopiske verden er degenereret på en måde, der får de mange karakterer, der optræder i fortællingen, til at fremstå mentalt tilbagestående. Dialogen er kortfattet og i simple barnlige sætninger. Ofte består replikkerne endda kun af enkelte ord. En stor andel af bogens 288 sider er også helt uden tekst, hvilket giver fortællingen en usagt dimension, man som læser higer efter at få afklaret. Det skaber en næsten klaustrofobisk stilhed, hvor kun vinden og insekter kan høres i sumplandskabet.

Ved første øjekast kan Gipi’s tegninger virke ufærdige. De er skitseagtige og uden farver. Men de komplementerer det barske univers fremragende, og der er noget meget charmerende og bedaget over det simple udtryk, som er renset for skarpe detaljer og farver. Fordi så mange af siderne står uforstyrret af talebobler, kommer tegningerne til at fungere som en anden stemme, der tager over, når sproget ikke er til stede. De mange sprogløse tegninger bidrager til en rå og stille atmosfære, der aldrig går hen og bliver kedelig til trods for det simple udtryk og bogens mange sider.
Selvom værket halter i forhold til interessante dialoger og et dybdegående psykologisk persongalleri, har man som læser stadig en klar fornemmelse af karaktererne, men det er den stilistiske selvsikkerhed i Gipi’s illustrationer, der holder læseren fast. ‘Børnenes Jord’ er en moderne arketypisk fortælling, hvis historie og scenarie på ingen måde er original. Men til gengæld er den fortalt med overbevisende inderlighed og nærvær.

Fakta

Den danske oversættelse er udgivet i et samarbejde mellem Forlaget Fahrenheit of Forlaget Forlæns. Oversat fra italiensk af Karina Florentz Hansen.
‘Børnenes Jord’ 288 sider, s/h, Hardback
299,95,- kroner
Er udkommet
”Gipi” er pseudonym for Gian-Alfonso Pacinotti. Italiensk tegneserietegner og filmskaber, født i Pisa i 196. Har arbejdet som reklametegner og siden 1992 som tegneserietegner i en række italienske magasiner.

Vandt i 2005 hovedprisen ved den store tegneseriefestival i Angoulême for sin fortælling ‘Appunti per una storia di guerra’ (‘Noter fra en krigshistorie’, ikke udgivet på dansk).

Modtog i 2018 kritikerprisen for ‘Børnenes jord’. Debuterede i 2011 som filminstruktør med science fiction-filmen ’L’ultimo terrestre’ (‘Den sidste jordbo’) på Filmfestivalen i Venedig.