Danh Vo præsenterer Sister Corita på Nivaagaards Malerisamling
OmtaleSkrevet af: Fine Spind09. juni 2022

Danh Vo præsenterer Sister Corita på Nivaagaards Malerisamling

Nivaagaards Malerisamling åbner den 22. juni dørene til særudstillingen Someday is now, hvor Danh Vo præsenterer Sister Corita. Publikum kan opleve den katolske nonnes visionære popkunst og budskaber sammen med museets kunstsamling
Danh Vo præsenterer Sister Corita på Nivaagaards Malerisamling</br>Immaculate Heart College nuns teaching at the Corita Kent Studio. c. 1955.</br>Foto: Photograph by Fred Swartz. Image courtesy of the Corita Art Center, Los Angeles, corita.org
Immaculate Heart College nuns teaching at the Corita Kent Studio. c. 1955.
Foto: Photograph by Fred Swartz. Image courtesy of the Corita Art Center, Los Angeles, corita.org
Udstillingen følger op på de foregående års samarbejde med Danh Vo, der præsenterer betydningsfulde yndlingskunstnere fra sin samling på museet. Sister Corita var katolsk nonne og slog igennem som popkunstner i 1960'ernes USA, hvor hun forenede sin religiøsitet med et aktivistisk samfundsengagement og en tro på kunstens kraft. Publikum kan opleve værker fra Coritas virke i 1960’erne, hvor hun var mest nyskabende og produktiv - værker i Vos eje samt indlån fra andre private samlere - i dialog med Nivaagaards Malerisamlings kunstværker.

Frem til 14. august vises udstillingen sammen med et sommerferieværksted, hvor museets gæster kan fordybe sig i stencil, farver og budskaber og lave egne værker inspireret af Coritas ånd og billedskabende metoder.
Danh Vo præsenterer Sister Corita på Nivaagaards Malerisamling</br>Sister Corita Kent, Wet n Wild, 1967. Silketryk på papir.</br>Foto: PR-billede
Sister Corita Kent, Wet n Wild, 1967. Silketryk på papir.
Foto: PR-billede

Sister Corita – nonne, underviser, aktivist og kunstner

Sister Corita (1918-86) var katolsk nonne og en karismatisk underviser med en progressiv tilgang til undervisning og kunstnerisk produktion. I perioden 1936-68 tilhørte hun en katolsk orden i Los Angeles, hvor hun opnåede stor berømmelse for sin undervisning. Hun blev i 1960’ernes USA en indflydelsesrig popkunstner, men er siden gledet ud af fortællingen om popkunsten.

Sister Corita blev kendt og elsket for sine silketryk op gennem 50'erne, hvor hun vandt adskillige priser og udmærkelser. I 1962 så hun popkunstneren Andy Warhols udstilling af de senere så berømte suppedåser, og mødet med den radikale æstetisering af ting fra hverdagen fik hende til at tage et mere klart skifte mod popkunsten. Vatikanet udstedte samme år et dekret om ”tilpasning og fornyelse af det religiøse liv”, der indvarslede en bevægelse mod et mere moderne liv for nonner, hvilket også fik en fundamental betydning for hende og hendes orden; deres tilgang til og engagement i samfundet.

I sine værker tog hun ofte udgangspunkt i samtidens reklamer og det visuelle boom, som Los Angeles undergik i disse år. Hun legede med ord og betydninger og kombinerede kommercielle slogans med poesi, tekster fra Biblen, filosofi eller budskaber om fred og social retfærdighed. Sin nysgerrighed overfor det moderne forenede hun med sit spirituelle forhold til Gud, et samfundsengagement og en tro på kunstens kraft. Hun levede i en periode præget af markant politisk uro i USA og var som person og kunstner optaget af fattigdom, racisme og krig. Hun var aktivistisk, men hendes tilgang tog altid udgangspunkt i en håbefuld og glædesfyldt tro på forandring, ligesom humor og underfundighed var en stor del af hendes oeuvre.

Sister Corita troede på, at alle besidder en stor indre kreativitet, der kan fremelskes ved at observere verden med øjnene og hjertet: Papkasser, avisoverskrifter, supermarkeder og en revne i fortovet kan observeres og bruges i en kreativ proces. Seriøs observation og seriøs leg var hendes metode, og serigrafiske tryk hendes foretrukne medie, der på grund af dets reproducerbarhed passede med hendes demokratiske sindelag.

Blandt vennerne taltes Ray og Charles Eames, Alfred Hitchcock, Henry Miller og John Cage m.fl., og hun arbejdede kollaborativt med sine studerende og folk omkring sig, indtil hun i 1968 forlod ordenen og flyttede til Boston. Hun fortsatte sit virke som kunstner, nu som akvarelmaler med et noget andet udtryk. I 1971 fik hun til opgave at udsmykke en gigantisk gasbeholder for Boston Gas Company, der er blevet kendingsmærke for byen. I 1983 lavede hun LOVE-stamp, et frimærke til det amerikanske postvæsen, der solgte over 700 millioner af hendes version af en regnbue. Da hun døde i 1986, havde hun lavet over 800 tryk, tusindvis af akvareller og talrige offentlige og private bestillingsarbejder.

Someday is now
Danh Vo præsenterer Sister Corita
22. juni 2022 - 15. januar 2023

Se mere på www.nivaagaard.dk

Facebook
Del på facebook
Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Seneste anmeldelser
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind