Fra Kirsten Birgit til anti-nazismens bladtegnere på Storm P. Museet

Fra Kirsten Birgit til anti-nazismens bladtegnere

Ny udstilling på Storm P. Museet og Alhambra på Frederiksberg om politisk satire udstiller Kirsten Birgits souvenirs side om side med Hitler karikaturer og danske revyviser
OmtaleKunst og UdstillingerSkrevet af: Amalie Møller Dybro07. sept 2020
Da Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm i fjor ringede Pia Adelsteen op live i Radio24syv og, som en aprilsnar, meddelte at en lastbil var kørt ind i den daværende politikers restaurant, Á Porta i Mariager, var det en begivenhed som delte vandene. Aprilsnaren var kulminationen på en længere satirisk føljeton om Pia Adelsteen og hendes mand, partifælle i Dansk Folkeparti, Kim Christiansen i satireprogrammet Den Korte Radioavis. Eller også var det kulminationen på længere tids satirisk hetz, alt efter hvem man spørger. “Jeg forstår godt, hvis folk holder sig langt væk fra politik, hvis det er den slags, man skal udsættes for” udtalte Pia Adelsteen dengang til Berlingske om oplevelsen. Med aprilsnaren fulgte en heftig medieomtale, og det blev hverken første eller sidste gang at programmet gav anledning til debat om satirens og ytringsfrihedens grænser.
Mette Dreyer, Trumpdiplomati, publiceret i Politiken, 22. august 2019
Foto: PR-foto / Storm P. Museet - illustration af Metter Dreyer
Liva Weel i revykomedien Dyveke, Teatret Riddersalen, maj 1940. Fotograf ukendt
Foto: PR-foto / Storm P. Museet
Den politiske satire er på sit stærkeste et sprængfarligt våben og en nødvendig ventil, og i disse år har den fået en renæssance. I juni åbnede en ny udstilling på Storm P. Museet og museet Alhambra, som sætter Kirsten Birgits politiske souvenirs i stævne med karikaturtegninger af Adolf Hitler. I udstillingen ‘Latterfronten – politisk satire under 2. verdenskrig og i dag’ kan du opleve den aktuelle, politiske satire i samspil med 1930’ernes og besættelsestidens satire. Ifølge museerne er der nemlig en vis sammenhæng at spore mellem satiren dengang og nu. De fremhæver kampen for frihed og demokrati, og kampen mod magtmisbrug og autoritære styreformer som lighedspunkter i satirikernes arbejde.
Gustav Østerberg, Hævn. Vover du at paakalde mig endnu – lille Adolf, 1940-1945
Foto: PR-foto / Storm P. Museet - illustration af Gustav Oesterberg Haevn
Mette Dreyer, En gang røg, publiceret i Politiken, 26. september 2019
Foto: PR-foto / Storm P. Museet - illustration af Metter Dreyer
Udstillingen er en todelt oplevelse. På Storm P. museet kan du dykke ned i satiren i tiden under 2. verdenskrig og se på anti-nazistiske bladtegninger og revyviser fra kunstnere som måtte tænke kreativt for at udtrykke deres kritik på trods af censur. På den anden side af gaden, på museet Alhambra, fremvises noget af nutidens mest markante politiske satire. Her kan du opleve hvordan tidens satirikere tackler politikernes spin og den konstante risiko for en shitstorm. Museerne er også kommet i besiddelse af Kirstens Birgits samling af souvenirs fra det politiske liv inklusive en lydoptagelse. Her kan du blandt andet høre, hvordan hun fik fingrene i Henrik Sass´ tangatrusse og en særlig genstand med relation til et Martin Rossen interview.
Figuren Seniorkorrespondent Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm blev landskendt med Den Korte Radioavis på Radio 24syv.
Foto: PR-foto / Storm P. Museet – Linda Kastrup, Ritzau/Scanpix
Forsiden af magasinet Kulturkampen fra 1938.
Foto: PR-foto / Storm P. Museet

Fakta:

Udstillingen ‘Latterfronten' kan opleves på Storm P. Museet og Alhambra frem til den 11. april 2021.

Medvirkende kunstnere:
Nutiden på Alhambra – Museet for humor og satire:
Antonio Antunes Moreira, Bob Katzenelson, Carl-Erik Sørensen, Den Korte Radioavis, Gitte Skov, Huxi Bach, Jan Böhmermann, Jannik Fuglsang, Jens Hage, Jonathan Spang, Lars Andersen, Mette Dreyer, Michael Schøt, Niels Bo Bojesen, Niels Olsen, Philip Ytournel, René Vase, Roald Als, Selvsving, Signe Molde, Steve Bell, Thomas Thorhauge m.fl.

Besættelsestiden på Storm P. Museet:
Arvid Müller, Hans Bendix, Helge Kjærulff-Schmidt, Herluf Bidstrup, Gustav Østerberg, Jensenius, Mogens Dam, Poul Henningsen, Ragnvald Blix, Stig Lommer, Storm P. m.fl.

Facebook
Del på facebook

Amalie Møller Dybro

Journalist
Amalie Møller Dybro er uddannet idéhistoriker og journalist fra Aarhus Universitet, DMJX og University of York. Hun skriver blandt andet om film, litteratur og kunst og især om køn, relationer og samfundstendenser.
Se Amalies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind